Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Sistemes de salut i polítiques alimentàries. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A37 |
Assessorar legal, científica i tècnicament a la indústria alimentària i els consumidors. |
| A44 |
identificar els fets més destacats de l'avanç científic de l'alimentació i la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Conèixer els principals aspectes de regulació, control i dispensació dels productes fitoteràpics
| | A17 |
Conèixer les propietats fitoquímiques i terapèutiques de les principals plantes medicinals utilitzades en el nostre entorn
| | A37 |
Conèixer els principals proveïdors de productes fitoteràpics i els productes comercialitzats disponibles per al tractament racional de les diferents malalties del sistema digestiu i de trastorns metabòlics, i la seva dosificació, formes d’administració i altres característiques essencials
| | A44 |
Avaluar correctament la relació benefici-risc d’un determinat producte fitoteràpic a través de la recerca d’informació científica solvent
Desenvolupar l’aprenentatge autònom sobre plantes medicinals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Introducció a la Fitoteràpia. Definició. La planta medicinal i les parts d’interès. La droga i els preparats fitoteràpics. Aspectes històrics de la utilització medicinal de plantes. |
|
2.- Recol•lecció i conservació de les drogues. Variabilitat de factors geogràfics i climatològics. Qualitat i estandardització. Farmacopees. |
|
3.- Preparats galènics de plantes. Decoccions i infusions. Maceracions. Olis i bàlsams. Formes farmacèutiques de plantes medicinals. |
|
4.- Seguretat i eficàcia dels productes fitoteràpics. Controvèrsia de la investigació clínica amb preparats fitoteràpics. Interaccions amb medicaments i amb aliments. Seguretat en embaràs i infància. Intoxicacions per plantes. |
|
5.- Marc legal i regulació de la fitoteràpia. Registre i distribució. Publicitat i promoció. |
|
6.- Fitoquímica. Els principis actius de les plantes medicinals. Compostos del metabolisme primari. El metabolisme secundari: compostos fenòlics, terpens i alcaloides. Principals característiques físico-químiques. |
|
7.- Fitoteràpia de l’aparell digestiu. Estimulants de la gana i la digestió. Enzims digestius. Plantes laxants i purgants. Plantes antidiarreiques. Plantes emètiques i antiemètiques. |
|
8.- Fitoteràpia del metabolisme. Plantes hipoglucemiants. Plantes hipolipemiants. Plantes hepatoprotectores. |
|
9.- Fitoteràpia i obesitat. Plantes saciants. Plantes anorexígenes. Inhibidors de l’absorció i la síntesi de greixos. |
|
10.- Fitoteràpia de les afeccions del sistema nerviós. Sedants i tranquil•litzants. Estimulants del SNC. |
|
11.- Plantes que actuen sobre el sistema cardiovascular. Cardiotònics. Vasoconstrictors i vasodilatadors. Plantes en la insuficiència venosa. |
|
12.- Plantes procedents d’altres cultures. L’etnomedicina. Plantes utilitzades en la medicina ayurvèdica. Les plantes procedents de la medicina tradicional xinesa. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.2 |
0 |
0.2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
28 |
42 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 |
1 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
6 |
15 |
21 |
Presentacions / exposicions |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0.25 |
0.75 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0.25 |
0.75 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, professorat, bibliografía i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor de la temática teórica de l'assignatura. Recolzament amb presentacions de PowerPoint que estarán disponibles per a l'alumne a través del Moodle |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessió de revisió i manipulació de portals web dedicats a la fitoteràpia. Obtenció d'informació rellevant per a l'elaboració de futurs treballs. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
En aquesta secció es plantejaran una sèrie de 4 casos pràctics a resoldre per part dels alumnes. Es pretén que l’alumne aprofundeixi en la consulta de bases de dades de bibliografia mèdica, fent especial èmfasi en la creació d’un esperit crític que permeti recolzar o rebutjar un determinat tractament fitoteràpic, i d’establir pautes de tractament d’acord amb els coneixements científics existents. |
Presentacions / exposicions |
Presentació de les principals conclusions elaborades a partir de l'estudi de casos. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a una empresa d'elaboració de preparats fitoteràpics. |
Atenció personalitzada |
Sessions optatives a concertar amb el profesor a la Unitat de Farmacología per tal de resoldre dubtes o orientar en el correcte aprenentatge de la materia. |
Atenció personalitzada |
Sessions optatives a concertar amb el profesor a la Unitat de Farmacología per tal de resoldre dubtes o orientar en el correcte aprenentatge de la materia. |
Descripció |
Concretar cita amb el professor responsable de la docència del tema per correu-e. Es pot fer tan presencial com a través de videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació conjunta amb treball escrit de resolució de casos |
2% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Treball escrit a entregar al professor |
26% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral amb suport informàtic a realizar pel grup amb les conclusions més relevants del treball d'estudi de casos. Avaluació conjunta amb el treball escrit. |
2% |
Proves objectives de tipus test |
|
Test de 5 opcions possibles, 1 de certa. Puntuació: correcta 1 punt, incorrecta: -0.25 punts. Aprovat amb 5 sobre 10. |
70% |
Altres |
|
Es valorarà l'assistència a la visita a la indústria |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Pel curs 2020-21 es preveu que tant l'examen de primera com de segona convocatòria es facin presencials. En cas que, per força major, s'hagin de realitzar de manera no presencial, l'estructura de l'examen serà de tipus seqüencial, amb una pregunta per pantalla i 70 s per pregunta (5 opcions). A més, s'implantarà una bonificació per als alumnes que acabin abans l'examen. Aquesta avaluació es complementarà amb una entrevista individual a través de teams per tal d'avaluar els coneixements avaluats al test. |
Bàsica |
Bernat Vanaclocha Vanaclocha, Salvador Cañigueral Folcarà, Fitoterapia : vademécum de prescripción , 4a, Barcelona, Masson 2003
Schulz, Volker , Rational phytotherapy : a reference guide for physicians and pharmacists , 5a, Berlin, Springer, 2004
|
|
Complementària |
European Scientific Cooperative on Phytotherapy , The Scientific foundation for herbal medicinal products, 2a, Exeter, ESCOP-Thieme, 2003
Mark Blumenthal, The ABC clinical guide to herbs , , Austin, Texas, American Botanical Council, 2003
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001 | FISIOLOGIA/14224002 | FISIOPATOLOGIA/14224114 | FARMACOLOGIA/14224115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|