Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia. |
|
AC2 |
Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
AC4 |
Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica. |
|
AC5 |
Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica. |
|
AC6 |
Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría. |
|
AC7 |
Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència. |
|
AC8 |
Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador. |
|
AC9 |
Capacitar en l'educació sanitària. |
|
AC10 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
|
AC11 |
Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes |
|
BC7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Demostrar la capacitat de treball en equips interdisciplinaris. |
AC2 AC3 AC4 AC10 AC11
|
BC1 BC3 BC4 BC7
|
|
Planificar l'assistència i avaluar els resultats. |
AC3 AC10
|
BC3
|
|
Demostrar la capacitat en aplicar els coneixements multidisciplinaris en objectius centrats en el pacient ancià. Cures d'infermeria, Fisioteràpia, Logopèdia, Teràpia ocupacional, Treball social i suport psicològic tant al pacient com al cuidador i la família. |
AC4 AC5 AC10
|
BC4
|
|
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar-los de forma racional d'acord a l'afecció individualitzada. |
AC1
|
BC2
|
|
Descriure i saber aplicar les tècniques en fisioteràpia i l'Exercici Terapèutic Cognoscitiu |
AC9
|
BC2
|
|
Conèixer el procés d'envelliment |
AC1 AC4 AC5
|
|
|
Conèixer els sistemes de classificació de la gent gran |
AC2
|
|
|
Conèixer els elements discriminants per a cada procés |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5
|
|
|
Conèixer la Patologia de l'envelliment |
AC4 AC5
|
|
|
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia |
AC1
|
|
|
Saber dissenyar el pla de tractament en la patologia de l'envelliment. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC6 AC10
|
BC4
|
|
Conèixer els diferents recursos assistencials i les seves característiques singulars. |
AC6 AC7 AC9
|
BC2 BC3
|
|
Demostrar el coneixement de les indicacions de cada recurs |
AC2 AC3 AC6 AC7 AC9
|
|
|
Garantir la màxima autonomia de l'ancià a partir del treball interdisciplinari. |
AC8 AC9 AC10
|
BC2 BC3 BC4
|
|
Conèixer el marc legal de la llei de dependència. |
AC7 AC9
|
|
|
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat |
AC4 AC5 AC6
|
BC7
|
|
Tema |
Subtema |
A.1. definición de modelo de atención |
1.1. población diana
1.2. recursos o cartera de servicios
1.3. directrices y criterios generales en que se basa
1.4. coordinación entre recursos |
A.2. recursos sanitarios destinados a la persona anciana |
2.1. atención primaria
2.2. atención especializada
2.3. atención y recursos geriátricos específicos |
A.3. descripción de los modelos conceptuales de atención a la persona anciana |
3.1. modelo tradicional o de atención fragmentada
3.2. modelo interdisciplinar
|
A.4. modelos de atención |
4.1. modelo sociosanitario de Catalunya
4.2. otros modelos: modelo PACE y otros |
A.5. marco legal de la ley de la dependencia |
5.1. descripción y contenido |
A.6. la calidad en la atención |
6.1. aspectos generales y consideraciones |
A.7. derechos y deberes de los pacientes |
7.1. descripción y consideraciones |
B.1. atención a los síndromes geriátricos |
1.1. síndrome y enfermedad
1.2. síndromes geriátricos y enfermedades prevalentes en geriatría
1.3. síndromes geriátricos clásicos y nuevos síndromes geriátricos
1.4. concepto, etiopatogenia, descripción, aspectos clínicos, consecuencias y consideraciones particulares de cada síndrome geriátrico |
B.2. trabajo interdisciplinar |
2.1. trabajo en equipo
2.2. equipo multidisciplinar versus interdisciplinar
2.3. condiciones básicas para el trabajo en equipo
2.4 cómo destruir un equipo
2.5. cómo construir un equipo
2.6. ventajas del trabajo en equipo
2.7. inconvenientes del trabajo en equipo |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
12 |
0 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
28 |
34 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
36 |
46 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
10 |
11 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
11 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
presentación virtualizada.
2 presentaciones: 1 de cada bloque de la asignatura y sus apartados.
bloque 1: modelos de atención
bloque 2: asistencia práctica, síndromes geriátricos y trabajo interdisciplinar.
Para cada bloque: planteamiento de los objetivos generales, la metodología y la evaluación.
Acceso a la exposición y contenidos de cada bloque mediante la documentación específica disponible en la plataforma virtual moodle. |
Sessió Magistral |
actividad presencial (si es factible).
explicaciones básicas de los contenidos teóricos fundamentales de cada bloque.
espacio de aclaración de dudas
en el bloque 1: inicio al blog de preguntas
se enviaran los materiales didácticos a la plataforma virtual moodle para facilitar el estudio y la consulta de los contenidos |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
bloque 1:
actividad virtual:
comentario de un blog de gestión clínica
análisis crítico de un caso clínico.
actividad presencial:
Estudio de casos laboratorio de habilidades: resolución del caso clínico.
bloque 2:
actividad virtual:
resolución de 1 caso clínico (actividad grupal interdisciplinar)
actividad presencial:
laboratorio de habilidades: resolución del caso clínico (presentación grupal y discusión. |
Resolució de problemes, exercicis |
bloque 2: actividad virtual:
actividad individual autoevaluativa de seguimeiento en formato de examen de respuestas cortas |
Atenció personalitzada |
a través del fórum.
soporte docente, orientación, aclaración de dudas sobre conceptos, contenidos, objetivos o aspectos prácticos de evaluación de los bloques y la asisgnatura. |
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Contactar a través del correu electrònic per consutes i cites. A través del fórum (ver metodología). |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
la asistencia a las sesiones tiene peso en la calificación. Participación en foro de dudas y en sesiones (presencial o videoconferencias)
test de autoevaluación:
la comprensión de los contenidos será evaluada mediante las actividades de seguimiento que se plantean a lo largo del curso. |
0,5 puntos
0,5 puntos |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
bloque 1.
blog de preguntas
análisis crítico de un blog de gestión clínica.
presentación y análisis de caso clínico
bloque 2.
presentación y análisis caso clínico |
1,5 puntos
0.75 puntos |
Resolució de problemes, exercicis |
actividad evaluativa de seguimiento:
bloque 2.
examen de 10 preguntas cortas |
0.75 puntos |
Proves mixtes |
pruebas finales:
bloque 1.
examen final. cuestionario.
bloque 2.
exposición caso clínico
|
6 puntos (60%)
3
3 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PARTE1: actividades de evaluación continuada: 40% de la nota. total: 4 puntos: bloque 1: 1,5 puntos, bloque 2 : 1,5 puntos test autoevaluación y participación: 1 punto PARTE 2: Examen final: 60% de la nota. Total 6 puntos. Obligatorio superar el 50% de cada parte para superar la asignatura |
Bàsica |
Abizanda Soler P, Rodríguez Mañas L. , Tratado de Medicina Geriátrica, Barcelona: Elsevier SLU, 2015,
American Geriatrics Society / SEGG (español), Geriatric Review Syllabus. 4ª edición (español), Barcelona: Medical Trends SL, 2001 (para lab. Janssen-Cilag),
Esteban Carrillo Ridao et al., Claves para la construcción del espacio sociosanitario en España, Madrid: Antares Consulting, 2010,
Abedis Donabedian, the quality of care. How can it be assessed? , Arch Pathol Lab Med 1997; 121-11: 1145-1151 ,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, Tratado de Geriatría para residentes, Madrid: International Marketing & Comunication SA, 2007,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, Estándares de Calidad en Geriatría , Madrid: imc, 2007,
Rodríguez Mañas L, Solano Jaurrieta JJ., Bases de la atención sanitaria al anciano, Madrid: Sociedad Española de Medicina Geriátrica, 2001,
Guillén Lera F, Ruipérez Cantera I., Manual de Geriatría. 3ª edición, Barcelona: Masson SA, 2003,
|
|
Complementària |
, Age Aging, ,
, Journal of Gerontological Nursing, ,
, Gerontology, ,
, Infermeria Geriàtrica i Gerontològica, ,
, Revista Multidisciplinar de Gerontología, ,
, Revista Española de Geriatría y Gerontología, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|