DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MODELS D'ATENCIÓ I ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LA GENT GRAN Codi 14625113
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
5 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
Adreça electrònica mariaesther.martinez@urv.cat
joseluis.sanchez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, JOSÉ LUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Analitzar i orientar les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  AC6 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AC7 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AC8 Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador.
  AC9 Capacitar en l'educació sanitària.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  AC11 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Demostrar la capacitat de treball en equips interdisciplinaris. AC2
AC3
AC4
AC10
AC11
BC1
BC3
BC4
BC7
Planificar l'assistència i avaluar els resultats. AC3
AC10
BC3
Demostrar la capacitat en aplicar els coneixements multidisciplinaris en objectius centrats en el pacient ancià. Cures d'infermeria, Fisioteràpia, Logopèdia, Teràpia ocupacional, Treball social i suport psicològic tant al pacient com al cuidador i la família. AC4
AC5
AC10
BC4
Identificar i comprendre els factors que influeixen en els processos sobre els quals actua el fisioterapeuta, el que li permet utilitzar els mètodes de tractament habituals amb una millor comprensió i, fins i tot, modificar-los de forma racional d'acord a l'afecció individualitzada. AC1
BC2
Descriure i saber aplicar les tècniques en fisioteràpia i l'Exercici Terapèutic Cognoscitiu AC9
BC2
Conèixer el procés d'envelliment AC1
AC4
AC5
Conèixer els sistemes de classificació de la gent gran AC2
Conèixer els elements discriminants per a cada procés AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
Conèixer la Patologia de l'envelliment AC4
AC5
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia AC1
Saber dissenyar el pla de tractament en la patologia de l'envelliment. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC10
BC4
Conèixer els diferents recursos assistencials i les seves característiques singulars. AC6
AC7
AC9
BC2
BC3
Demostrar el coneixement de les indicacions de cada recurs AC2
AC3
AC6
AC7
AC9
Garantir la màxima autonomia de l'ancià a partir del treball interdisciplinari. AC8
AC9
AC10
BC2
BC3
BC4
Conèixer el marc legal de la llei de dependència. AC7
AC9
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat AC4
AC5
AC6
BC7

Continguts
Tema Subtema
A.1. definición de modelo de atención 1.1. población diana
1.2. recursos o cartera de servicios
1.3. directrices y criterios generales en que se basa
1.4. coordinación entre recursos
A.2. recursos sanitarios destinados a la persona anciana 2.1. atención primaria
2.2. atención especializada
2.3. atención y recursos geriátricos específicos
A.3. descripción de los modelos conceptuales de atención a la persona anciana 3.1. modelo tradicional o de atención fragmentada
3.2. modelo interdisciplinar
A.4. modelos de atención 4.1. modelo sociosanitario de Catalunya
4.2. otros modelos: modelo PACE y otros
A.5. marco legal de la ley de la dependencia 5.1. descripción y contenido
A.6. la calidad en la atención 6.1. aspectos generales y consideraciones
A.7. derechos y deberes de los pacientes 7.1. descripción y consideraciones
B.1. atención a los síndromes geriátricos 1.1. síndrome y enfermedad
1.2. síndromes geriátricos y enfermedades prevalentes en geriatría
1.3. síndromes geriátricos clásicos y nuevos síndromes geriátricos
1.4. concepto, etiopatogenia, descripción, aspectos clínicos, consecuencias y consideraciones particulares de cada síndrome geriátrico
B.2. trabajo interdisciplinar 2.1. trabajo en equipo
2.2. equipo multidisciplinar versus interdisciplinar
2.3. condiciones básicas para el trabajo en equipo
2.4 cómo destruir un equipo
2.5. cómo construir un equipo
2.6. ventajas del trabajo en equipo
2.7. inconvenientes del trabajo en equipo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
12 0 12
 
Sessió Magistral
6 28 34
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 36 46
Resolució de problemes, exercicis
1 10 11
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
5 11 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentación virtualizada.
2 presentaciones: 1 de cada bloque de la asignatura y sus apartados.
bloque 1: modelos de atención
bloque 2: asistencia práctica, síndromes geriátricos y trabajo interdisciplinar.
Para cada bloque: planteamiento de los objetivos generales, la metodología y la evaluación.
Acceso a la exposición y contenidos de cada bloque mediante la documentación específica disponible en la plataforma virtual moodle.
Sessió Magistral actividad presencial (si es factible).
explicaciones básicas de los contenidos teóricos fundamentales de cada bloque.
espacio de aclaración de dudas
en el bloque 1: inicio al blog de preguntas
se enviaran los materiales didácticos a la plataforma virtual moodle para facilitar el estudio y la consulta de los contenidos
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària bloque 1:
actividad virtual:
comentario de un blog de gestión clínica
análisis crítico de un caso clínico.
actividad presencial:
Estudio de casos laboratorio de habilidades: resolución del caso clínico.

bloque 2:
actividad virtual:
resolución de 1 caso clínico (actividad grupal interdisciplinar)
actividad presencial:
laboratorio de habilidades: resolución del caso clínico (presentación grupal y discusión.
Resolució de problemes, exercicis bloque 2: actividad virtual:
actividad individual autoevaluativa de seguimeiento en formato de examen de respuestas cortas
Atenció personalitzada a través del fórum.
soporte docente, orientación, aclaración de dudas sobre conceptos, contenidos, objetivos o aspectos prácticos de evaluación de los bloques y la asisgnatura.

Atenció personalitzada
 
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Descripció

Contactar a través del correu electrònic per consutes i cites.

A través del fórum (ver metodología).


Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral la asistencia a las sesiones tiene peso en la calificación. Participación en foro de dudas y en sesiones (presencial o videoconferencias)

test de autoevaluación:
la comprensión de los contenidos será evaluada mediante las actividades de seguimiento que se plantean a lo largo del curso.

0,5 puntos



0,5 puntos
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària bloque 1.
blog de preguntas
análisis crítico de un blog de gestión clínica.
presentación y análisis de caso clínico

bloque 2.
presentación y análisis caso clínico
1,5 puntos





0.75 puntos
Resolució de problemes, exercicis actividad evaluativa de seguimiento:

bloque 2.
examen de 10 preguntas cortas



0.75 puntos
Proves mixtes pruebas finales:

bloque 1.
examen final. cuestionario.

bloque 2.
exposición caso clínico
6 puntos (60%)

3


3
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PARTE1: actividades de evaluación continuada: 40% de la nota.

total: 4 puntos: bloque 1: 1,5 puntos, bloque 2 : 1,5 puntos test autoevaluación y participación: 1 punto
PARTE 2: Examen final: 60% de la nota. Total 6 puntos.
Obligatorio superar el 50% de cada parte para superar la asignatura

Fonts d'informació

Bàsica Abizanda Soler P, Rodríguez Mañas L. , Tratado de Medicina Geriátrica, Barcelona: Elsevier SLU, 2015,
American Geriatrics Society / SEGG (español), Geriatric Review Syllabus. 4ª edición (español), Barcelona: Medical Trends SL, 2001 (para lab. Janssen-Cilag),
Esteban Carrillo Ridao et al., Claves para la construcción del espacio sociosanitario en España, Madrid: Antares Consulting, 2010,
Abedis Donabedian, the quality of care. How can it be assessed? , Arch Pathol Lab Med 1997; 121-11: 1145-1151 ,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, Tratado de Geriatría para residentes, Madrid: International Marketing & Comunication SA, 2007,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología, Estándares de Calidad en Geriatría , Madrid: imc, 2007,
Rodríguez Mañas L, Solano Jaurrieta JJ., Bases de la atención sanitaria al anciano, Madrid: Sociedad Española de Medicina Geriátrica, 2001,
Guillén Lera F, Ruipérez Cantera I., Manual de Geriatría. 3ª edición, Barcelona: Masson SA, 2003,

Complementària , Age Aging, ,
, Journal of Gerontological Nursing, ,
, Gerontology, ,
, Infermeria Geriàtrica i Gerontològica, ,
, Revista Multidisciplinar de Gerontología, ,
, Revista Española de Geriatría y Gerontología, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent