DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 14625301
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Treball fi de màster Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
paco.martin@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
evamaria.satue@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
mariaesther.martinez@urv.cat
manuel.gonzalez@urv.cat
meritxell.arenas@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
joseluis.sanchez@urv.cat
laia.just@urv.cat
judit.companys@urv.cat
carme.rissech@urv.cat
judit.queral@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ROMEU FERRAN, MARTA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
SATUÉ GRACIA, EVA MARÍA
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
REY REÑONES, CRISTINA
MARTÍNEZ ALMAZÁN, MARIA ESTHER
GONZALEZ PERIS, MANUEL
ARENAS PRAT, MERITXELL
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, JOSÉ LUÍS
JUST BORRÀS, LAIA
COMPANYS ALEMANY, JUDIT
RISSECH BADALLÓ, MARIA DEL CARMEN
QUERAL AÑÓ, JUDIT
Web
Descripció general i informació rellevant

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.


En el TFM l’objectiu és desenvolupar un projecte d'investigació que pot ser: - Estudi observacional (transversal, casos-control, cohort) - Estudi d'intervenció (amb o sense grup control) - Revisió sistemàtica o meta-anàlisis 


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC6 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  AC11 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
  AC12 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
CT1 - RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) BC1
CT1 - RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) BC1
CT1 - RA3. L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) AC11
BC1
CT2 - RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital) AC11
AC12
CT2 - RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar) BC1
CT3 - RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió) AC3
AC6
AC10
CT3 - RA2. Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi) BC1
CT3 - RA4. Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació) BC1
CT4 - RA1. Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context) AC10
CT4 - RA2. Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació) AC10
CT5 - RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat) AC11
AC12
BC1
CT5 - RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs) AC11
AC12
BC1
CT5 - RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia) AC11
AC12
BC1
CT5 - RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu) BC5
CT5 - RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) BC5
CT6 - RA1. Aprofundir en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement) BC6
CT6 - RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional) BC6
CT6 - RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn) AC10
BC4
CT7 - RA1. Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat) BC7
CT7 - RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana) BC7
CT7 - RA4. Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica) BC7

Procediments de selecció
Procediments

A l’inici del curs, en la primera sessió presencial de presentació del màster, s’explica el funcionament del treball de fi de màster i es presenten els/les tutors/es i les línies d’investigació. En cas de que no es pugui fer una sessió presencial, es farà virtual i s'enregistrarà i quedarà pujara al Moodle perquè tots els estudiants tingui accés. 

La selecció del tutor del treball es realitza mitjançant la publicació del llistat de tutors i línies de recerca presentada en aquesta sessió i en el moodle, en l’assignatura del treball de fi de màster. Es recullen les preferències dels estudiants. Si l’estudiant té un tutor aparaulat, es respectarà com a primera opció.

Una vegada que els estudiants han exposat les seves preferències sobre la línia d’investigació que volen fer el treball de fi de màster, els coordinadors del Màster fan una assignació tenint en compte les preferències dels estudiants. En cas de que hi hagi més d'un estudiant que vulgui el mateix tutor/línia d'investigació, primer se li preguntarà al tutor si pot tutoritzar dos treballs, i en cas de que no pugui, se li assignarà la plaça a l'estudiant que més nota tingui d'expedient acadèmic. Si l’estudiant té un tutor aparaulat, es respectarà com a primera opció.

El treball de fi de màster és un projecte d'investigació en el camp de l'envelliment aplicant tècniques pròpies de l’anàlisi de l'envelliment i que ha de servir com a punt de partida per a la realització de la tesis doctoral en l'àmbit de l'envelliment que permeti observar la visió holística i integradora, tant dels factors determinants de la salut a la vellesa, com sobre la prestació de serveis de promoció de la salut i d'atenció sanitària. 

En el treball de fi de màster sempre estarà present el mètode científic: introducció a partir de l’evidència científica, hipòtesis i objectius, material i mètodes (seguint normatives internacionals (STROBE, CONSORT, PRISMA, PICOS...), utilitzant eines validades i estadística), resultats, discussió (dels resultats amb l’evidència científica, limitacions, fortaleses, etc.) i conclusions.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 2 4 6
 
Selecció/assignació del treball de fi de màster 0 10 10
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster 0 10 10
Elaboració del treball de fi de màster 0 50 50
Pràctiques de camp/sortides 0 200 200
Presentacions / exposicions 4 8 12
 
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster 0 12 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà metodologia a seguir per a realitzar el projecte d'investigació. Es realitza una classe presencial on s'explica el desenvolupament del treball de Fi de Màster. El sistema de selecció, la composició de la memòria, els terminis de presentació i sistemes d'avaluació.
En cas de que no es pugui fer la sessió presencial, es farà de forma virtual i quedarà penjada al Moodle perquè tots els estudiants tinguin accés.
Selecció/assignació del treball de fi de màster La selecció del tutor del treball es realitza mitjançant la publicació del llistat de tutors i línies de recerca presentada en la sessió presencial i en el moodle, en l’assignatura del treball de fi de màster. Es recullen les preferències dels estudiants.

Una vegada que els estudiants han exposat les seves preferències sobre la línia d’investigació que volen fer el treball de fi de màster, els coordinadors del Màster fan una assignació tenint en compte les preferències dels estudiants. En cas de que hi hagi més d'un estudiant que vulgui el mateix tutor/línia d'investigació, primer se li preguntarà al tutor si pot tutoritzar dos treballs, i en cas de que no pugui, se li assignarà la plaça a l'estudiant que més nota tingui d'expedient acadèmic.

Si l’estudiant té un tutor aparaulat, es respectarà com a primera opció.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster Funcions del Tutor. Transmetre el mètode científic. Avaluar La capacitat investigadora. La cerca bibliogràfica.

És el tutor qui decideix si l’alumne està preparat per presentar el treball al tribunal.
Elaboració del treball de fi de màster Treball de recerca
1. TÍTOL.
2. Resum del treball, incloent totes les parts del treball (màxim 300 paraules).
3. INTRODUCCIÓ. Bases que permeten plantejar la hipòtesi. Definir la hipòtesi.
4. OBJECTIUS. Detallar els objectius general i específics. Diferenciar entre l’objectiu principal i els secundaris, sempre que sigui possible.
5. MATERIAL I MÈTODES. Definir i especificar la metodologia utilitzada i concretar, quan sigui possible, si és el mètode de referència. Seguir els criteris internacionals en funció del tipus de treball (STROBE, CONSORT, PICOS, PRISMA...). També es veurà present els MÈTODES ESTADÍSTICS. Els anàlisis utilitzats. Detallar com s’expressen les variables descriptives. Mètodes emprats per a la comparació de grups, si és el cas.
6. RESULTATS. Descriure’ls en funció dels objectius. Els resultats presentats en taules o figures ha de poder-se llegir sense necessitar el text escrit i, en cada una d’elles es detallarà el mètode estadístic utilitzat.
7. DISCUSSIÓ. Interpretació dels resultats, en funció de la hipòtesi i de l’evidència científica. Detallar les possibles limitacions de l’estudi i les fortaleses d’aquest.
8. CONCLUSIONS. La conclusió del treball i la possibilitat de que els resultats puguin aplicar-se a d’altres situacions.

9. REFERÈNCIES. Vancouver: Buscar la bibliografia. Utilitzar els noms abreviats oficials de les revistes (PubMed) Exemples de presentació de bibliografia: 1. Article revista: Llistar els autors fins a 6. Si els autors són més de 6, llistar fins a 3 i afegir “et al”. Morrow DA, Scirica BM, Karwatowska-Prokopczuk E, et al; for the MERLIN-TIMI 36 Trial Investigators. Effects of ranolazine on recurrent cardiovascular events in patients with non–ST-elevation acute coronary syndromes: the MERLIN-TIMI 36 randomized trial. JAMA. 2007;297(16):1775-1783. 2. Capítol de llibre: Lynfield R, Ogunmodede F, Guerina NG. Toxoplasmosis. In: McMillan JA, Feigin RD, DeAngelis CD, Jones MD Jr, eds. Oski’s Pediatrics: Principles and Practice. 4th ed. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2006:1351-1362

La memòria es pot escriure en català, castellà o anglès.
Pràctiques de camp/sortides Avaluació dels Treball de Fi de Màster pel Tutor corresponent
Presentacions / exposicions Presentació i defensa del treball de fi de màster.
Temps exposició: 15 minuts
Discussió amb el tribunal: 5 minuts
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster La presentació i defensa es realitza de forma programada davant del tribunal i altres estudiants de l’assignatura.

La presentació s’haurà de fer en castellà o anglès (és un màster on participen estudiants de fora de Catalunya).

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Atenció personalitzada
Descripció

Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura ho podeu fer mitjançant el correu electrònic: lucia.tarro@urv.cat.

Es recomana realitzar tutories amb el tutor de forma presencial o en cas de que no es pugui, de forma online en el transcurs del Treball de Fi de Màster.


Criteris i procediments d’avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides El tutor avalua:

L’actitud de l’estudiant, compliment dels objectius, la iniciativa, la capacitat de resoldre problemes, la preparació de l’estudiant. Hi ha activitats de seguiment que ajuden a l’avaluació continuada del treball. Aquestes activitats de seguiment s’han de presentar, en cas contrari, la nota de l’activitat serà de “0” punts. Si no es presenten les activitats de seguiment, el tutor serà qui decideixi si pot presentar el treball de fi de màster. Aquestes activitats de seguiment tenen un pes del 5% de la nota final.
Treball d’investigació: respecte la memòria del treballa avalua l’estructura d’acord:

Avaluació del tutor 45%:
5%: Activitats de seguiment
40% Adequació a les normes de format i Estructura
45 %
Presentacions / exposicions Avaluació del Tribunal:

Memòria del treball presentat: 30% (Adequació a les normes de format; Estructura)
Exposició del treball realitzat: 25%
55 %


 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit tenir aprovada l'assignatura “Metodologia de la recerca” que es cursa el primer quadrimestre, per poder presentar el treball de fi de màster. En cas de suspendre aquesta assignatura, l'estudiant no podrà presentar el treball de fi de màster.

Hi ha activitats de seguiment que ajuda l'avaluació continuada del treball. Aquestes activitats s'han de presentar, en cas contrari, la nota de l'activitat serà de “0” punts. Si no es presenten les activitats de seguiment, el tutor serà qui decideixi si pot presentar el treball de fi de màster.

Si el tipus de treball que s'escolleix és obsevacional o d'intervenció, és requisit tenir l'informe favorable del Comité d'Ètica per tal de poder completar i defensar el treball.


Fonts d'informació

Bàsica

El tutor assignat recomanarà la bibliografia adient

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODOLOGIA DE LA RECERCA/14625106
 
Altres comentaris
Hi haurà 3 tipus de treball: ESTUDI OBSERVACIONAL (transversal, cas-control, o cohorts), ESTUDI D’INTERVENCIÓ (amb o sense grup control), REVISIÓ SISTEMÀTICA O METAANÀLISIS. És requisit tenir aprovada l’assignatura “Metodología de la Investigación” que es cursa en el primer quadrimestre, per poder presentar el treball de fi de màster. En cas de suspendre aquesta assignatura, l’estudiant no podrà presentar el treball de fi de màster. Hi ha activitats de seguiment que ajudin a l’avaluació continuada del treball. Aquestes activitats s’han de presentar, en cas contrari, la nota de l’activitat serà de “0” punts. Si no es presenten les activitats de seguiment, el tutor serà qui decideixi si pot presentar el treball de fi de màster. Es recomana fer tutories presencials entre tutor i estudiant. En cas de que no es puguin realitzar les tutories de forma presencial, es recomana fer-les virtuals.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent