DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) CALIDAD DE VIDA LABORAL Código 15204209
Titulación
Grado en Relaciones Laborales y Empleo (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
TÀPIA CABALLERO, PATRÍCIA
Correo-e patricia.tapia@urv.cat
Profesores/as
TÀPIA CABALLERO, PATRÍCIA
Web
Descripción general e información relevante <div>Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a de relacions laborals. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. A l'assignatura QVL es vol apostar per la "qualitat total" vol dir complir un seguit d’aspectes reflexats en les normes establertes per directrius ISO, l’EFQM, ... Sovint, en auditar qualitat, l’empresa coneix i avalua processos, llocs de treball, gestió de persones, capitals, ... que potser n’eren desconegudes. Un treballador pot jutjar si la satisfacció i la qualitat de vida representen o no dificultats psicosocials per realitzar be la feina. A l'assignatura farem l’anàlisi de les característiques de l’entorn, analitzant situacions on l’estrès es manifesta i l'apendrem a enregistrar. Tot plegat per assolir els objectius de formar per potenciar una salut laboral i la qualitat de vida laboral dins un entorn d’organitzacions saludables que cobreixin amb escreix els nivells de qualitat de servei que se’ls exigeix.</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE8 Aplicar las diferentes técnicas propias de la gestión de los recursos humanos, de la investigación social y de la evaluación y la auditoría laboral
 CE14 Intervenir, asesorar y gestionar la prevención de riesgos laborales
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE8 Analiza los sistemas, procedimientos, instrumentos de gestión y las técnicas de evaluación de la calidad de las organizaciones
 CE14 Gestiona herramientas para medir la calidad de vida laboral de los recursos humanos
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Introducció a la qualitat de vida laboral 1.1 Concepte i evolució
1.2. Salut ocupacional
1.3 Perspectives, dimensions i indicadors de qualitat de vida laboral
Tema 2. Diferencies individuals i qualitat de vida laboral. 2.1. Processos psicosocials
2.2. Model ABC
2.3. Percepció i qualitat de vida laboral
2.4. Diferències individuals
Tema 3. Estructura organitzativa, sistemes d'organització, organitzacions saludables i qualitat de vida laboral 3.1. Situació contextual
3.2. Conceptes bàsics
3.3. Organitzacions saludables vs organitzacions tòxiques
3.4. Avaluació i intervenció de la qualitat de vida laboral a les organitzacions
Tema 4. Factors psicosocials: estrés laboral, assetjament, burnout i comportament absentista. 4.1. Condicions laborals a l'estat espanyol
4.2. Baixes laborals per causa psíquica
4.3. Estrés laboral
4.4. Burnout
4.5. Mobbing
4.6. Discriminació
4.7. Absentisme i presentisme
4.8 Violència
Tema 5. Intervenció psicosocial en organitzacions saludables. 5.1. Mètodes i tècniques d'avaluació
5.2. Mètodes i tècniques d'intervenció
Tema 6. Exemples pràctics.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE8
CE14
1 0 1
Sesión magistral
CE8
CE14
10 15 25
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE8
CE14
5 5 10
Debates
CE12
1 4 5
Foros de discusión
CE12
0 1 1
Trabajos
CE8
CE14
5 20 25
Presentaciones/exposiciones
CE12
1 3 4
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
CE8
1 2 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura: continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació. Prospecció de coneixements previs i expectatives
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. L’exposició anirà recolzada amb presentacions fetes amb el programa informàtic Powerpoint i altres mitjans tradicionals.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució d'activitats que es plantejaran a classe per tal de portar a la pràctica els coneixements teòrics
Debates Recerca d'informació i debat sobre qüestions que es plantejaran al començament de l'assignatura
Foros de discusión Participació activa i creativa a les tres discussions plantejades mitjançant el moodle
Trabajos Elaboració d'un treball d'investigació sobre un tema que es proporcionarà al començament del quatrimestre.

Ha de ser original i basar-se en la literatura científica més actual. Constarà de dues parts: una part teòrica i una part pràctica.
Presentaciones/exposiciones Presentació, davant del grup-classe del treball d'investigació realitzat.
Atención personalizada Atenció als dubtes respecte l'assignatura així com la preparació del treball d'investigació a realitzar sobre un del temes tractats de QVL.

Atención personalizada
descripción
Personalment al despatx en horari d'atenció i prèvia petició o bé virtualment mitjaçant e-mail o moodle

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE8
CE14
Resolució dels exercicis i activitats plantejats a classe seguint les indicacions proporcionades per la professora i entregades a les dates establertes (la no entrega en els termes marcats implica no puntuació) 20%
Trabajos
CE8
CE14
Presentació en paper i presentació oral davant del grup-classe d'un treball d'investigació teòric i pràctic sobre un tema que es plantejarà a l'inici de l'assignatura. Part escrita 20%

Presentació oral
10%
Pruebas objetivas de tipo test
CE8
Dues proves de control teòric-pràctic tipus test amb opció múltiple de resposta (els errors resten) i cas pràctic
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Primera convocatòria. Implica el seguiment de l'assignatura en forma d'avaluació continuada, és a dir, assistència mínima al 80% de les classes i realització de les tasques que es vagin demanant. La superació de l'assignatura requereix d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les parts (activitats, treball, presentació oral i proves de control).

En cas de no poder adscriure's a aquesta modalitat s'haurà de comunicar al començament de l'assignatura per tal d'establir possibilitats de compensació, com a màxim una setmana després d'iniciat el quadrimestre.

Segona convocatòria implica la realització de les mateixes activitats que es duran a terme durant les classes, l'exàmen, i l'elaboració el treball pràctic (escrit i presentació) que s'haurà de lliurar el dia de l'examen en paper, power point i gravació en format DVD.

Superar l'assignatura implica una nota mínima de 5 en la part pràctica i de 5 en la part teòrica, de no ser així l'assignatura quedarà suspesa.

Durant les activitats avaluatives no es podrà fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades, sent motiu directe de desqualificació. Així mateix no està permés l'ús de telèfons mòbils durant les classes.


Fuentes de información

Básica Tous, J. , Psicosociologia de la salud ocupacional (1): Evaluación en intervención psicosocial., , AEPA-Publidisa
Tous, J., Psicosociologia de la salud ocupacional (2): Promoción de la salud ocupacional. , , AEPA-Publidisa
Tous, J. , Quemarse en el trabajo: El síndrome del “Burnout”, , Formación en Seguridad Laboral. Volumen 4 Págs, 14
Tous, J., El comportamiento absentista y sus repercusiones en la calidad de vida y calidad delservicio en el sector hotelero. , , Septem
Tous, J, Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., , Publicacions URV

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.