Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| CE6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| CE7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE4 |
Adquireix eines teòriques i analítiques per comprendre la complexitat del fenomen del treball i l’ocupació en la societat actual
| | CE6 |
Genèric
| | CE7 |
Comprèn l’acció protectora del sistema espanyol de protecció social, distingint-lo del sistema de dependència
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc 1: Visió sociològica del consens, la cooperació i el conflicte |
1.- Aproximació al conflicte i a la negociació col•lectiva (història, antecedents, etc.)
2.- Principals perspectives teòriques d’anàlisi (feminisme, moviment obrer, etc.) |
Bloc 2: Aproximació al conflicte. El conflicte en el treball
|
3.- Definició de conflicte. Tipus de conflicte. Principals variables del conflicte.
4.- Les expressions del conflicte laboral. Factors que incideixen en la intensitat del conflicte laboral
5.- La terciarització del conflicte i tendències actuals
6.- El conflicte laboral a Espanya
|
Bloc 3: Negociació laboral i negociació col•lectiva
|
7.- Significat de negociació i de negociació col•lectiva. Negociació individual i negociació col•lectiva
8.- Avantatges i desavantatges de la negociació col•lectiva. Principals dimensions de la negociació col•lectiva.
9.- La negociació laboral a Espanya: evolució i principals característiques. |
Bloc 4: El procés de negociació i les seves tècniques
|
10.- Aproximacions teòriques: negociació per posicions, negociació per principis i negociació per Situacions
11.- Les fases de la negociació i principals característiques. Estils de negociació Principals estratègies i tàctiques de negociació. La concessió. L’engany. La coerció
12.- Els tercers en la negociació: mediació i arbitratge. Avantatges i inconvenients. Les funcions del mediador
13.- La perspectiva de gènere en la negociació col•lectiva
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
9 |
8 |
17 |
Sessió Magistral |
|
9 |
1 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
1 |
5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
13 |
15 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
13 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
|
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat. |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'un cas pràctic a l'aula |
Atenció personalitzada |
Les recollides en les tutories |
Descripció |
<div>Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició. Aquesta tutorització podrà ser, segons demanda i circumstàncies, en línia o en l'horari en què es pot contactar directament amb el docent prèvia cita acordada entre ambdues parts.</div> |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d'un treball |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Pràctiques |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Realització de dos exàmens parcials |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
<p>Segona convocatória: Examen amb 10 preguntes curtes a respondre (100%)</p> |
Bàsica |
|
Bibliografia bàsica
- Alonso, L. E. i Blanco, J. (1999): “La transformación de las bases sociales del conflicto laboral” a Miguélez, F. i Prieto, C. (dir. i coord.): Las relaciones de empleo en España. Madrid: S. XXI.
- Pitxer, J. y Sáncez, A. (2008): "Estrategias sindicales y modelo económico español", en Cuaderno de Relaciones Laborales Vol. 26, Nº1
- Blanco, J. (2004): "El sindicalismo español frente a las nuevas estrategias empresariales de trabajo y empleo", en Cuaderno de Relaciones Laborales Vol. 22, Nº2
- Dithurbide Yanguas, G. (1999): ‘Problemas en el análisis del conflicto laboral’. A Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, coord. per C.A. Castillo Mendoza. Madrid:Pirámide.
- Ponti, F. (2002): Los caminos de la negociación. Personas, estrategia y técnicas. Barcelona:Granica.
|
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
- Cádiz, A. (1984): Conflicto y negociación. La empresa moderna. Madrid: Ibérico Europea.
- Consejo Económico y Social (2004): España 2003. Economía, trabajo y sociedad. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. Madrid: CES.
- Coser, L. (1961): Las funciones del conflicto social. México: Fondo de Cultura Económica.
- Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno. Madrid: Mondadori.
- Edwards, P.K. (1990): Conflicto en el trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Edwards, P.K.; Schullion, H. (1987): La organización social del conflicto laboral. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Entelman, R.F. (2002): Teoría de conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa.
- Fisher, R.; Ury, W.; Patton, B. (1998): Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona:Gestión 2000.
- Gómez-Pomar, J. (1991): Teoría y técnicas de negociación. Barcelona: Ariel.
- Kelly, J.; Kelly, L. (1992): ‘El conflicto colectivo’. A Relaciones laborales. La psicología de la influencia y del control del trabajo, comps. per J.P. Hartley i G.M. Stephenson. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid
- Monge Recalde, J.L. (2004): Técnicas de negociación colectiva. Madrid: Fundación Confemetal.
- Mnookin, R.H.; Peppet, S.R.; Tulumello, A.S. (2003): Resolver conflictos y alcanzar acuerdos. Cómo plantear la negociación para generar acuerdos. Barcelona: Gedisa.
- Sisson, K. (1990): Los empresarios y la negociación colectiva. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Walton, R.E.; Mckersie, R.B. (1976): Teoría de las negociaciones laborales. Barcelona: Labor.
- Vendrell, E. et al. (1999): Dinàmica de grups i psicologia de grups. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Windmuller, J.P. (1989): Nueva consideración de la negociación colectiva en los países industrializados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|