Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE3 |
Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica |
| CE6 |
Elaborar documentos jurídicos o con relevancia jurídica complejos |
| CE7 |
Ser consciente de la función del derecho como sistema regulador de las relaciones sociales y económicas |
| CE9 |
Conocer en profundidad las principales instituciones jurídicas públicas y privadas, su génesis y evolución histórica |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE3 |
Genérico
| | CE6 |
Genérico
| | CE7 |
Comprendre la transcendencia y el sentido de las normas jurídicas procesales en la regulación de los conflictos jurídicos
| | CE9 |
Conoce, comprendre e interpreta correctamente el contenido de las principales instituciones jurídicas, públicas y privadas
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
TEMA 1.- EL SISTEMA PROCESAL: CONCEPTE I CARACTERÍSTIQUES |
1.- Concepte de dret processal
2.- Prohibició de l'Autotutela
3.- Elements fonamentals del Dret processal
4.- Eficàcia de les normes processals
a.- Eficàcia temporal
b.- Eficàcia territorial
5.- Els principis del sistema processal |
TEMA 2.- LES FONTS DEL SISTEMA PROCESSAL |
1.- La Constitució
2.- El costum
3.- Lleis processals
4.- Els Tractats internacionals
5.- La jurisprudència
6.- Els principis generals del Dret
|
TEMA 3.- LA JURISDICCIÓ |
1.- Definició i característiques
a.- Independència de la jurisdicció
b.- Exclusivitat de la jurisdicció
c.- Unitat de la jurisdicció. Ordres jurisdiccionals
2.- Els conflictes jurisdiccionals
a.- Conflictes de jurisdicció
b.- Conflictes de competència
c.- Qüestions de competència
3.- El Consell General del Poder Judicial
a.- Composició i organització
b.- Funcions
4.- El Govern intern dels Jutjats i Tribunals
a.- Les Sales de Govern
b.- Les presidentes i presidents de Tribunals i Audiències
c.- Les presidentes i presidents de Sales i Jutjats
d.- Els i les jutges i jutgesses degans/es i la Junta de jutges/esses
e.- La inspecció de Jutjats i Tribunals |
TEMA 4.- ELS TRIBUNALS DE JUSTICIA |
1.- Criteris d'organització
2.- Òrgans unipersonals i col·legiats.
3.- Jurisdicció ordinària
a.- Tribunals Superiors de Justícia
b.- Audiència Nacional
c.- Tribunal Suprem
4.- Jurisdicció especial
a.- Tribunal Constitucional
b.- Tribunal Jurat
5.- Tribunals supranacionals
|
TEMA 5.- EL PERSONAL JURISDICCIONAL |
1.- Les jutgesses/jutges i magistrades/s
a.-Enumeració del personal jurisdiccional
b.- Diferents formes d'ingrés a la carrera judicial
c.- Incapacitats, inconpatibilitats i prohibicions
d.- Promoció del personal jurisdiccional
e.- Drets i dueres
f.- Substitució de jutgesses/es i magistrades/s
g.- La magistrada/t suplent
h.- La imparcialitat. Abstenció i recusació
i.- Responsabilitat de l'òrgan judicial
j.- Responsabilitat patrimonial de l'Estat pel funcionament de l'Administració de justícia
2.- La i el lletrada/t de l'Administració de justícia
a.- Funcions
b.- Estatut
|
TEMA 6.- EL PERSONAL AUXILIAR I COLABORADOR DE L'ADMINISTRACIÓ DE JUSTÍCIA |
1.- Personal de l'oficina judicial
a.- Cos de gestió processal i administrativa
b.- Cos de tramitació processal i administrativa
c.- Cos d'auxili judicial
2.- Personal col·laborador
a.- Policia judicial
b.- Metgesses/es forenses
c.- Institucions pericials
3.- Postulació processal
4.- Les/els advocades/ts
a.- Requisits per exercici professió
b.- Incapacitats, incompatibilitats i prohibicions
c.- Drets/deures
5.- Les/els procuradores/s
a.- Requisits per exercici professió
b.- Incapacitats, incompatibilitats i prohibicions
c.- Drets/deures
|
TEMA 7.- LES PARTS |
1.- Concepte i fonament
2.- Principi de dualitat de posicions processals
3.- Capacitat per ser part i processal
4.- Legitimació
5.- Litisconsorci. Pluralitat de parts
6.- Intervenció de tercers
7.- El dret a l'assistència jurídica gratuïta
a.- Concepte i requisits
b.- Procediment
c.- Extinció |
TEMA 8.- DIFERENTS TIPUS DE JUDICIS |
1.-Elements fonamentals
2.- Classes de processos
1.-Declaració, execució i cautela
2.-Ordinaris i especials, plenaris i sumaris
3.- El procés civil
4.- El procés penal
5.- El procés laboral
6.- El procés contenciós-administratiu
|
TEMA 9.- ELS ACTES PROCESSALS |
1.- Concepte
2.- Requisits dels actes processals
a.- Producció externa. Oralitat/escriptura.L'idioma
b.- Lloc
c.- Temps: Dies i hores hàbils. Caràcter improrrogable. Còmput.
3.- Nul·litat dels actes processals
a.- Mitjans per la denúncia de la nul·litat
b.- Motius de la nul·litat
4.- Classificació dels actes processals
a.- Actes processals de les parts
b.- Actes processals de les jutgesses i jutges
5.- La cosa jutjada
6.- Actes de comunicació
a.- Comunicacions entre Tribunals
b.- Comunicacions a funcionàries i funcionaris
c.- Comunicacions a particulars
|
TEMA 10.- FUNCIONAMENT DELS TRIBUNALS |
1.- Audiència pública
2.- Les vistes
a.- Assenyalament
b.- Suspensió
c.- Celebració i documentació
d.- Correccions disciplinàries
3.- Formació de les resolucions judicials en els òrgans col·legiats
a.- Deliberació, votació i decisió
b.- Redacció, subscripció i publicació
c.- Aclariment de les resolucions judicials |
TEMA 11.- LES GARANTIES CONSTITUCIONALS DEL SISTEMA PROCESSAL |
1.- Conseqüències de la constitucionalització com a drets fonamentals de les garantíes processals
a.- Aplicació directa i immediata
b.- Interpretació de conformitat amb els Tractats Internacionals
c.- Regulació per Llei Orgànica
d.- Tutela judicial mitjançant un procediment preferent i sumari
e.- Possibilitat de demanar la tutela del TC mitjançant recurs d'empara
f.- Especial protecció davant TC per la via del recurs d'inconstitucionalitat
2.- El TC com a òrgan suprem d'interpretació de la Constitució
|
TEMA 12.- EL DRET A LA TUTELA JUDICIAL EFECTIVA I A LA NO INDEFENSIÓ |
1.- Dret d'accés als Tribunals
a.- Dret a l'obertura del procés
b.- L'exigència de postulació
2.- Dret a obtenir una sentència fonamentada en dret
a.- La motivació de les sentències
b.- La congruència de les sentències
3.- Dret a l'efectivitat de les resolucions judicials
a.- La immodificabilitat
b.- Les mesures cautelars
c.- L'execució
4.- Dret al recurs legalment previst
5.- Dret a la no indefensió
a.- Concepte
b.- Requisits |
TEMA 13.- EL DRET AL/LA JUTGE/ESSA ORDINARI/A PREDETERMINAT/DA PER LA LLEI |
1.- Àmbit d'aplicació
2.- Requisits de la jutgessa/jutge legal-constitucional
3.- Desenvolupament legislatiu
|
TEMA 14.- EL DRET A LA DEFENSA I A L'ASSISTÈNCIA LLETRADA |
1.- Àmbit d'aplicació
2.- Dret a l'intèrpret
3.- Dret a l'última paraula
4.- Dret a l'assistència lletrada: finalitat, nomenament d'advocada/advocat d'ofici, rellevància de l'absència d'advocada/advocat i límits
|
TEMA 15.- EL DRET A LA PROVA |
1.- Concepte
2.- Àmbit d'aplicació i titularitat
3.- Dret a la defensa i dret a la prova
4.- Límits
5.- Control constitucional de la infracció del dret a la prova
|
TEMA 16.- ELS DRETS A UN PROCÉS PÚBLIC I AMB TOTES LES GARANTÍES |
1.- Dret un procés públic: finalitat, àmbit d'aplicació en el procés penal (el secret sumarial), i límits
2.- Dret a un procés amb totes les garanties
a.- Abast
b.- Dret a la igualtat d'armes processals
c.- Dret a la imparcialitat judicial
|
TEMA 17.- EL DRET A UN PROCÉS SENSE DILACIONS INDEGUDES |
1.- Autonomia i contingut
2.- Naturalesa jurídica
3.- Àmbit d'aplicació
4.- Criteris objectius
5.- La reparació del dret vulnerat
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
34 |
10 |
44 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
24 |
34 |
Método de Caso (derecho) |
|
10 |
10 |
20 |
Debates |
|
2 |
6 |
8 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
18.5 |
20.5 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
18.5 |
20.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Les primeres sessions de l'assignatura serveixen per donar una visió global de l'organització judicial espanyola |
Sesión magistral |
Sessions magistrals per part del professorat |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Part de l'assignatura es dedica a donar una visió pràctica de la mateixa resolent problemes pràctics |
Método de Caso (derecho) |
Els coneixements adquirits a classe s'apliquen a un supòsit fàctic |
Debates |
Debats a l'aula amb els estudiants per comentar i discutir críticament sobre temes plantejats a les pràctiques integrades i altres qüestions d'actualitat relacionades amb la matèria |
Atención personalizada |
Es realitzarà a través de tutories |
descripción |
L'atenció personalitzada amb els estudiants es farà a través de tutories. Aquestes tutories tenen per finalitat atendre els dubtes que puguin plantejar els estudiants respecte de l'aprenentatge i seguiment de l'assignatura, i es podran fer de manera presencial o en línia, si bé es prioritzaran les tutories virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas prácticas |
|
Pràctica integrada de tot el temari |
50% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Examen test de tot el temari |
50% |
Otros |
|
L'assistència regular a classe i la participació activa en les diferents activitats voluntàries serà avaluada de forma positiva |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Com a prerequisit, per seguir l'avaluació continuada d'aquesta assignatura cal que l'estudiant es presenti a totes les proves/activitats avaluatives proposades. La no presentació a una concreta activitat avaluativa implicarà que l'alumne no pugui ser avaluat d'acord amb el sistema d'avaluació continuada i, en conseqüència, hagi de presentar-se a la segona convocatòria per a poder superar-la. La nota final de l'avaluació continuada serà la que resulti de la mitjana ponderada de les activitats desenvolupades durant el curs. La segona convocatòria consistirà en un únic examen dels continguts de tota l'assignatura. En cap cas es guardaran les notes de les activitats desenvolupades a l'avaluació continuada. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
RAMOS MENDEZ, El sistema procesal español, última, Edit. Atelier
MONTERO/BARONA/GÓMEZ/MONTÓN, Derecho Jurisdiccional, I,, última, Edit. Tirant lo blanch
ORTELLS, Introducción al Derecho Procesal, última, Edit. Punto
GÓMEZ DE LIAÑO, Introducción al Derecho Procesal, última, Edit. FORUM,
GIMENO SENDRA, Introducción al Derecho Procesal, última, Edit. Colex,
PICÓ I JUNOY, Las garantías constitucionales del proceso, última, Edit. J.Mª. Bosch editor
NIEVA FENOLL, J., Derecho Procesal I. Introducción, última, Marcial Pons
CERRATO GURI, E., La tasa judicial. Algunos problemas prácticos, , Justicia, revista de derecho procesal, núm. 3-4, 2
PICÓ I JUNOY, J.; CERRATO GURI, E., El control de la valoración judicial de las pruebas personales en la segunda instancia civil, a “Oralidad y escritura en un proceso civil eficiente", pp. 225 a 234., 2008, Universitat de València
CERRATO GURI, E., El derecho a acceder a los tribunales en el proceso civil: concepto, contenido y límites, a “Principios y garantías procesales”, Picó i Junoy (dir.), pp. 107 a 119., 2013, Bosch
CASANOVA MARTÍ, R., La garantía constitucional del secreto de las comunicaciones en el proceso penal, en "Principios y garantías procesales" (Dir. Picó i Junoy, J.), pp. 543 a 556., 2013, J.M. Bosch
CASANOVA MARTÍ, R., La necesaria imparcialidad del perito en el proceso judicial: especial atención a la tacha, pp. 319-345, 2017, Justicia, revista de derecho procesal, núm. 2
ADAN DOMÈNECH, F., PICÓ I JUNOY, J., CERRATO GURI, E., CASANOVA MARTÍ, R. I FUGUET CARLES, X., Les oficines d’assenyalament immediat: Diagnosi del seu funcionament, identificació dels problemes pràctics i propostes de millora, 2011, Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
PICÓ I JUNOY, J., ADAN DOMÈNECH, F., CERRATO GURI, E., CASANOVA MARTÍ, R.; FUGUET CARLES, X., L’ús del català a l’Administració de Justícia. Un panorama decebedor i algunes propostes de millora, a "Revista Jurídica de Catalunya", núm. 3, 2015, pp. 149 a 169., 2015,
PICÓ I JUNOY, J., ADAN DOMÈNECH, F., CERRATO GURI, E., CASANOVA MARTÍ, R., El aprendizaje del derecho procesal mediante notícias periodísticas, en "Nuevos retos docentes en ciències sociales y jurídicas" (Coord. Casanova Martí, R. y Villó Travé, C.), pp. 289 a 299., 2017, Huygens Editorial
CERRATO GURI, E. i CASANOVA MARTÍ, R., "Redefiniendo la docencia universitaria: la impartición interactiva del derecho procesal", a "La enseñanza del derecho en tiempos de crisis: nuevos retos docentes del derecho procesal&q, 2021, J.M. Bosch
|
|
Complementaria |
|
|
|
Otros comentarios |
Aquesta assignatura s'imparteix en CATALÀ |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|