Type A
|
Code |
Competences Specific | | CE7 |
Awareness of the function of law as a system for regulating social and economic relations |
| CE8 |
Awareness of the unitary nature of the legal code and the interdisciplinary of legal problems |
| CE11 |
Differentiation between legal reasoning and ethical, political, economic and social arguments |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | CT7 |
Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| CE7 |
General
| | CE8 |
Have a critical vision of the various points of view of all aspects of Law
| | CE11 |
General
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| CT7 |
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
TEMA I.-RECAPITULACIÓ SOBRE EL CONCEPTE DE DRET |
1. Estructura, funció i fonamentació del Dret
2. Normes, drets i injustícies
3. Legalitat i legitimitat. Legitimació i deslegitimació
4. Validesa, eficàcia i justificació del Dret
5. Formalisme, sociologisme, iusnaturalisme |
TEMA II.- PRESSUPÒSITS I CONDICIONS HEGEMÒNIQUES DE LA DOGMÀTICA JURÍDICA |
1. Causes de l'aparició i origen del positivisme jurídic. La reacció front al iusnaturalisme racionalista
2. Trets bàsics i característiques del formalisme jurídic. El model del legislador racional, la noció de sistema jurídic i els seus criteris ideals: unitat, plenitud i coherència del Dret |
TEMA III.- MODIFICACIONS ACTUALS EN LA CONCEPCIÓ NORMATIVISTA DEL DRET |
1. De l'imperativisme a la textura oberta de les normes jurídiques. Els problemes del llenguatje jurídic
2. De l'estructura coercitiva a la regulació de la sanció i els mecanismes alternatius. Sancions negatives i positives
3. La distinció entre principis i regles. Diversos sentits de l'expressió principi jurídic |
TEMA IV.- SOCIETAT, ESTAT I DRET |
1. L'Estat de Dret: formació i caracters
2. Dret estatal i pluralisme jurídic
3. Funcionalitat-legitimitat en la relació poder social i poder político-jurídic
|
TEMA V.- EL PROBLEMA DE L'OBEDIÈNCIA AL DRET: LA DESOBEDIÈNCIA CIVIL |
1. La desobediència civil. Anàlisi conceptual i classes. Possible justificació moral, política i jurídica
2. L'objecció de consciència. Aproximació conceptual |
TEMA VI.- IGUALTAT I DIFERÈNCIA: LA DISCRIMINACIÓ INVERSA |
1. Discriminació positiva o inversa. Concepte i característiques
2. Possible justificació teòrica de la discriminació inversa |
TEMA VII.- SOBRE EL PRINCIPI DE SOLIDARITAT |
1. La solidaritat com a principi polític i juríric
2. Drets i deures de solidaritat. Els deures positius |
TEMA VIII.- LA TOLERÀNCIA I ELS SEUS LÍMITS |
1. Concepte i tipus de tolerància
2. El problema de la tolerància amb els intolerants |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
10 |
14 |
24 |
Debates |
|
13 |
10 |
23 |
Personal attention |
|
1 |
1 |
2 |
|
Mixed tests |
|
2 |
10 |
12 |
Oral tests |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introduction of the subject, such as the theoretical part as the seminars, itts aims and the evaluation system. There will be a detailed explanation of the relationship beetween the legal philosophy, the theory of law and the sociology of law. |
Lecture |
Theoretical sessions to develop, explain and discuss the themes of the programme and their contents. |
Debates |
Discussion and debate developed at the seminars about the bibliographical materials proposed by the professors. |
Personal attention |
Students will be able to appoint individual meetings to raise questions or doubts concerning the themes and the content of the programme. |
Description |
Sessions will be appointed to resolve doubts and to deepen in the subject. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Debates |
|
Participació en els debats i discussions realitzats a les classes de seminaris, prèvia lectura dels materials bibliogràfics corresponents. |
40% de la nota final |
Mixed tests |
|
Prova oral amb preguntes sobre els continguts desenvolupats i explicats a les sessions magistrals. |
60% de la nota final |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
In order to average the grades of the course, students must have passed each
of the tests with a minimum mark of 4, both for the practical and theoretical
parts. Only suspended activities will be subject to
assessment in the second call. The theoretical part will be evaluated with an oral test (60%). The
practical part consists of participation and discussion of the bibliographical
materials worked on in the seminars (40%). The evaluation in the second call will follow the same system as in the
first call. That is to say, there will be a final oral test which will account
for 60% of the final mark and a practical test based on the work done in class
on discussions and debates on the bibliographic materials, which will have a
weight of 40%.
In the case of failing or not
taking the practical part, this second exam will be a written test to develop
the arguments and discussion of the bibliographical materials worked on in
class, to be determined by the lecturer in charge. It will take place on the
same date, place and time as the second exam of the subject. |
Basic |
E. DÍAZ, Curso de Filosofía del Derecho, 1998, Marcial Pons
G. PECES-BARBA, Introducción a la Filosofía del derecho, 1983, Debate
N. BOBBIO, El positivismo jurídico, 1993, Debate
SANDEL, M., Justicia. ¿Hacemos lo que debemos?, 2017, Debolsillo Ensayo
VVAA (coord. Añón Roig, MJ), Teoría del Derecho, 2023, Tirant lo blanch
G. PECES-BARBA, Derecho y derechos fundamentales, 1993, Centro de Estudios Constitucionales
E. GARZÓN VALDÉS, Derecho, Ética y Política, 1994, Centro de Estudios Constitucionales
C. S. NINO, Introducción al análisis del derecho, 1983, Ariel
R. ALEXY, Teoría de los derechos fundamentales, 1993, Centro de estudios Constitucionales
E. DÍAZ, Sociología y Filosofía del Derecho, 2ª ed. 1980, Taurus
E. FERNÁNDEZ, Filosofía, Política y Derecho, 1995, Marcial Pons
M. ATIENZA y J. RUIZ MANERO, Las piezas del Derecho. Teoría de los enunciados jurídicos, 1996, Ariel
VV.AA., MORESO, J. J. y MARTÍ, J. l. (eds.), Contribuciones a la Filosofía del Derecho, 2012, Marcial Pons
M. CALVO, Los fundamentos del método jurídico: una revisión crítica, 1994, Tecnos
A. CALSAMIGLIA, Introducción a la ciencia jurídica, 1986, Ariel
L. FERRAJOLI, Derecho y razón, 1994, Trotta
L. FERRAJOLI, Derechos y garantías. La ley del más débil, 1999, Trotta
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateroría del Derecho, 1999, Trotta
J. HABERMAS, Facticidad y validez, 1998, Trotta
J. J. MORESO, La indeterminación del Derecho y la interpretación de la Constitución, 1997, Centro de estudios constitucionales
A. E. PÉREZ LUÑO, Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 1981, Tecnos
G. PECES-BARBA, Curso de derechos fundamentales, 1999, Universidad Carlos III-BOE
VV. AA. (E. GARZÓN y F. LAPORTA, eds.), El Derecho y la justicia, 1996, Trotta
L. PRIETO, Ideología e interpretación jurídica, 1987, Tecnos
L. PRIETO, Sobre principios y normas. Problemas del razonamiento jurídico, 1992, Centro de Estudios Constitucionales
L. PRIETO, Constitucionalismo y positivismo, 1997, Fontamara
G. ZAGREBELSKY, El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia, 1995, Trotta
N. BOBBIO, El tiempo de los derechos, 1993, Sistema
J. DE LUCAS, El desafío de las fronteras, 1994, Temas de hoy
J. DE LUCAS, Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, 1996, Icaria
R. DWORKIN, Los derechos en serio, 1984, Ariel
RUIZ SANZ, M., Sistemas jurídicos y conflictos normativos , 2002, Dykinson
RUIZ SANZ, M, La construcción coherente del Derecho, 2009, Dykinson
P. SINGER, Democracia y desobediencia, 1985, Ariel
G. PECES-BARBA, Los valores superiores, 1984, Tecnos
GALIANA SAURA, A., La ley: entre la razón y la experimentación, 2008, Tirant lo Blanch
GALIANA SAURA, A., La legislación en el Estado de Derecho, 2003, Dykinson
C. S. NINO, La constitución de la democracia deliberativa, 2000, Gedisa
E. GARZÓN VALDÉS, Filosofía, política, derecho. Escritos seleccionados, 2001, Universitat de València
TROPER, M, La filosofia del Derecho, 2008, Tecnos
RODRÍGUEZ PANIAGUA, J.M, Historia del pensamiento jurídico(2 vols), 1988, SPFD U. Complutense
TRUYOL Y SERRA, A, Historia de la filosofia del Derecho y del Estado, 2010, Alianza Universidad
PRIETO SANCHÍS, L., El constitucionalismo de los derechos. Ensayos de filosofía jurídica, 2013, Trotta
FASSÒ, G, Historia de la filosofia del Derecho, 1996, Pirámide
|
A la pàgina Moodle de l'assignatura hi haurà informació, bibliografia/webgrafia, recursos i avisos que s'aniran actualitzant durant tot el període lectiu. |
Complementary |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
THEORY OF LAW/15214004 | THE SOCIOLOGY OF LAW/15214225 |
|
|
Other comments |
Cal mantenir l'atenció a la pàgina Moodle de l'assignatura i als avisos de les sessions presencials.
No sempre serà possible respondre els correus electrònics de l'alumnat; aquest mitjà només s'ha de fer servir per tal de resoldre qüestions particulars. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|