Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Identificar, interpretar y emplear las fuentes jurídicas internas, europeas, internacionales y comparadas |
| CE3 |
Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica |
| CE10 |
Utilizar de manera precisa el derecho aplicable, involucrándose en los problemas de actualidad |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Genérico
| | CE3 |
Da respuesta a un problema planteado aplicando la normativa, la jurisprudencia y la doctrina autorizada
| | CE10 |
Identifica la indisoluble relación existente entre la normativa estudiada y la realidad social con relevancia en la materia
Genérico
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Introducció i marc normatiu |
Aspectes generals. Perspectiva històrica i evolució de la immigració a Espanya. Fonts del dret d’estrangeria. Immigració en el context actual. Marc competencial i règim d’acollida. |
Drets i llibertats dels estrangers |
Principis de la política d’immigració. La integració social dels immigrants. Drets, llibertats, garanties jurídiques i deures dels estrangers. La documentació dels estrangers. L’empadronament d’estrangers a Espanya. |
Règim aplicable als ciutadans de la Unió Europea |
Normativa aplicable. Àmbit d’aplicació. Lliure circulació, entrada i sortida dels ciutadans de la Unió Europea. Situacions dels ciutadans de la Unió Europea: Estada i residència. Familiars de ciutadans de la Unió Europea. |
Situacions dels ciutadans estrangers (I) |
Situació dels estrangers: trànsit, estada i residència. Situació estada: L’entrada d’estrangers a Espanya, procediment, requisits i documentació. Visats. La denegació d’entrada i el retorn de l’estranger |
Situacions dels ciutadans estrangers (II) |
Les autoritzacions de residència: aspectes generals. Autorització de residència no lucrativa. Residència temporal i treball. Autorització de residència per reagrupament familiar. Autorització de residència de menors d’edat. Autorització de residència per circumstàncies excepcionals. Protecció internacional dels ciutadans estrangers. |
Règim sancionador d’estrangeria |
Infraccions i sancions en matèria d’estrangeria. El procediment administratiu en matèria d’estrangeria. Règim de recursos. Procediment d’expulsió de ciutadans estrangers. Els Centres d’Internament d’Estrangers |
L’adquisició de la nacionalitat espanyola |
Marc normatiu aplicable. L’adquisició de nacionalitat. L’adquisició originària i l’adquisició derivativa. El dret d’opció. Carta de naturalesa. Adquisició per residència. La pèrdua i la recuperació de la nacionalitat espanyola. Els conflictes de nacionalitat. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
14 |
30 |
44 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
10 |
20 |
Trabajos |
|
3 |
10 |
13 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas mixtas |
|
6 |
15 |
21 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura: continguts; objectius; metodologies; sistemes d'avaluació; bibliografia recomanada |
Sesión magistral |
Desenvolupament del marc teòric. Sessions expositives del professor. Els alumnes han de participar amb dubtes, debats, i respondre. S'han d'utilitzar els textos normatius com a eina de treball. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
estudi de casos a l'aula ordinària Realització de casos pràctics a classe amb l'orientació del professor. Imprescindible l'ús dels textos legals. Així mateix, es proposaran lectura i comentari de textos legals, doctrinals, jurisprudència. |
Trabajos |
Es proposarà l'elaboració d'un document jurídic (p.ex. una demanda) que podrà anar acompanyat de preguntes complementàries. Caldrà la utilització dels textos legislatius i utilització de les TIC per a la seva resolució. Un altre treball pot consistir en el comentari jurídic d'un text legal, doctrinal o jurisprudència. |
Atención personalizada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
descripción |
L'alumne disposa, a part de les hores de classe magistral i pràctiques per a poder realitzar consultes al professor, de les hores de tutoria personalitzada, per a les quals cal concertar cita prèvia per correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Trabajos |
|
Estudi, anàlisi i redacció d’un document jurídic en matèria d’estrangeria i resolució de supòsits derivats del seu contingut.
|
40% |
Pruebas mixtas |
|
Examen amb contingut teòric i pràctic del total del temari. |
60% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Avaluació continuada consisteix en la realització de le dues activitats avaluatives en els terminis previstos. El resultat del còmput de les dues activitats
ha de superar el 5 per tal de superar l’assignatura. Els alumnes que no superin l’avaluació continuada per no haver assolit la nota mínima, per no haver-se presentat o per no haver realitzat les dues activitats, tindran dret a una segona convocatòria consistent en un examen amb contingut teòric i pràctic del total del temari. Per aquesta convocatòria no es guardaran cap dels resultats de les proves realitzades durant l’avaluació continuada. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
Carmen Parra; Marc Giménez, Nacionalidad y extranjería, Huygens, 2021
J.R. Fuentes; D. Marín; J. Gifreu(dir), Esquemas de Extranjería, Tirant lo Blanc, 2021
Blas Jesús Imbroda Ortíz i Carmen Ruiz Sutil, Memento Experto Extranjería, Francis Lefebrve, 2023
D. Marín Consarnau (Dir.),, Retos en inmigración, asilo y ciudadanía, Perspectiva Unión Europea, internacional, nacional y comparada, Ed. Marcial Pons, 2021
Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, Código de extranjería, 2023, https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/cod
Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, Código de nacionalidad, 2023, https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/cod
VVAA, Vademecum extranjería, Editorial Colex, 2023
Nuñez Herrera, Vladimir, Modificación del Reglamento de la Ley de extranjería. Claves, expectativas y realidades. (RD 629/22 y 557/11), Sepín, 2023
VVAA, Manual práctico de extranjería, asilo y refugio, Bosch, 2022
|
Estudisespecialitzats: Marín Consarnau, Diana, “Nuevos y heredados desafíos en el contexto delregreso al país de origen del ciudadano de la unión y su familia”, Revista Española de Derecho Internacional,vol. 73, 2, 2021, PP.131-146. Marín Consarnau, Diana, “Movilidad internacional e inversión inmobiliariaextranjera en la UE: especial referencia al programa español desde un enfoquede desarrollo sostenible”, La Ley UniónEuropea, núm. 98, 2021, pp. 1-20. Font-Mas, Maria, “El Reglamento 2016/1191: hasta dónde (no) alcanza la libre circulación de documentos públicos en la UE y en España”, AEDIPr, t. XXII, 2022, pp. 111-138 M. Font i Mas, “Documentos extranjeros en los procedimientos de extranjería”,en: C. Parra Rodríguez; M. GiménezBachmann, D. Marín Consarnau, Nacionalidad y extranjería, HuygensEditorial, Barcelona, (2a ed), 2021, pp.377-409. (ISBN: 978-84-15663-61-4// DL: B18963-2016) M.Font Mas: F. Filipetto Serra, “10. Régimen especialde los estudiantes extranjeros” pp.199-225; “11. Régimen de los menores extranjeros”;pp.227-254, en: R. Fuentes i Gasó/ J.Gifreu i Font/D. Marín Consarnau (Dirs.) y M. Font i Mas/ F. X. Forcadell Esteller/ R. Torres Estrada(Coords.), Esquemas de derecho de extranjería, Tomo XVIII, Tirant loblanc, València, (2a edició), 2021, pp.321 (ISBN 978-84-1355-958-2) Maria Font-Mas, “El ejercicio de la libre circulacióny la eliminación de los requisitos de autentificación y traducción dedeterminados documentos públicos: el Reglamento (UE) 2016/1191”, D. MarínConsarnau (Dir.), Retos en inmigración, asilo y ciudadanía, PerspectivaUnión Europea, internacional, nacional y comparada, Ed. Marcial Pons, Madrid, 2021,pp. 189-210. ISBN: 978-84-1381-025-6 |
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
DERECHO INTERNACIONAL PRIVADO/15214121 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ACTIVIDAD ADMINISTRATIVA Y CONTROL DE LAS ADMINISTRACIONES PÚBLICAS/15214111 | PARTE GENERAL DEL DERECHO CIVIL/15214007 | CONSTITUCIÓN Y SISTEMA DE FUENTES/15214005 |
|
|
Otros comentarios |
En cas de plagi entre treballs la qualificació serà de 0, si fos un treball en grup, la qualificació serà de 0 per als dos grups sense distincions.
El correu electrònic del professor només serveix per confirmar data i hora de tutoria, la resta de correus NO es respondran.
NO ES MODIFICARAN LES DATES PER PARTICULARITATS DIVERSES DELS ALUMNES. Les dates s'informen amb temps suficient per a què no hi hagi solapaments amb les assignatures del mateix curs i trimestre. L'estudiant ha de ser capaç de gestionar el seu calendari. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|