DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Código 15224001
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Correo-e antonio.perezportabella@urv.cat
Profesores/as
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante

L'objectiu de l'assignatura és dotar els estudiants de coneixements generals sobre el món de la comunicació i les lògiques de funcionament dels mitjans en un context de societat global i multicultural. L'assignatura transmet habilitats per analitzar els mitjans de comunicació i per al treball amb i per a ells.

L'assignatura també tracta de manera pràctica que l'estudiant adquireixi habilitats bàsiques de producció d'accions de comunicació a organitzacions i institucions vinculades amb el Treball Social. Així es generen produccions que poden ser incloses en campanyes de comunicació a entitats com cartells, notes de premsa o creacions audiovisuals entre d'altres.

També es pretén que l'alumnat aprengui a avaluar el tractament mediàtic de grups culturals i socials minoritaris o que pateixin exclusió, així com l'impacte que els mitjans poden tenir en aquests col·lectius i en la percepció social que se'n té.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE11 Genèric
 CE12 Genèric
 CE13 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció i conceptes bàsics 1. De la societat de comunicació de masses a la societat-xarxa: continuïtats i transformacions.
2. Els mitjans de comunicació i la construcció social de la realitat
3. Mitjans, "social media" i control social
2. Els emissors 2.1 El sector mediàtic a Espanya i Catalunya: estructura i finançament.
2.2. Com es produeix l'actualitat periodística? Rutines i agenda.
2.3. Les fonts d'informació: el paper dels gabinets i de les agències.
2.4. Elaboració de notes de premsa, roda de premsa i dossier de premsa.
3. El suports o canals 3.1. La premsa en paper: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models d'emissores de ràdio.
3.3 La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. Models de televisió.
3.4. Internet, nous mitjans i xarxes socials.
3.5. Creació de produccions audiovisuals.
4. Els missatges. Models, gèneres i formats 4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Normes professionals: el codi deontològic i el Consell de la Informació de Catalunya.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Disseny i creació de campanyes de comunicació per a entitats socials 5.1. Finalitat, idea i disseny daccions de comunicació.
5.2. Planificació de campanyes i disseny de materials.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE9
2 1 3
Sessió Magistral
CE9
15 5 20
Treballs
CE9
25 40 65
Pràctiques a través de TIC
CE9
CE11
CE12
CE13
20 35 55
Presentacions / exposicions
CE9
CE11
CE12
CE13
1 2 3
Atenció personalitzada
CE9
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
CE9
CE11
CE12
CE13
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del contingut, desplegament i avaluació de l'assignatura, amb la realització d'alguna activitat.
Sessió Magistral Sessions presencials mitjançant les quals es desenvoluparà el temari i es complementaran amb dinàmiques participatives a l'aula.
Treballs Treballs de curs centrats en analitzar mijans i generar accions de comunicació com notes de premsa.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques destinades a crear produccions audiovisuals i accions de campanyes de comunicació d'entitats socials.
Presentacions / exposicions Presentacions del resultats de les pràctiques. Poden ser presencials o enregistrades.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
descripción

Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment dels treballs de l'alumne.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CE9
Elaboració de pràctiques com:
Nota de Premsa
Roda de premsa
Producció audiovisual
Disseny de posts en xarxes socials
Anàlisi de mitjans
Disseny de Campanyes de Comunicació
85%
Proves objectives de tipus test
CE9
CE11
CE12
CE13
Tests de seguiment de coneixements. 15%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura en avaluació continuada caldrà aprovar per separat cada un dels següents blocs: pràctiques, i proves de coneixements.

Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura tant en un sistema d'avaluació continuada com d'avaluació única. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques a l'avaluació continuada, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria.

Dins del sistema d'avaluació continua, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.

En segona convocatòria es farà mitjana ponderada de tots els blocs avaluatoris.


Fonts d'informació

Bàsica Adrián Aguayo Llanos, Cómo elaborar un Plan de Comunicación en tu ONG, LLiure de drets, Fundación Gestión y Participación Social www.asoci
Guillaume Lamarre, Storytelling como estrategia de comunicación: Herramientas narrativas para comunicadores, creativos y emprendedores, 2019, Editorial Gustavo Gili S.L.
Carmen Costa-Sánchez, Comunicación corporativa audiovisual y online. Innovación y tendencias, UOC, 2018
Steven Douglas Katz, Plano a plano: De la idea a la pantalla. Edición actualizada 25 aniversario:, Plot Ediciones, S.L., 2000

Es proporcionaran a principis de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.