Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| CE5 |
Gestionar i avaluar les polítiques públiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE3 |
Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
| | CE5 |
Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Els drets socials
|
I. Conceptes de drets, drets fonamentals i drets socials.
I.2. Caracterització dels drets socials
I. 3. Els fonaments dels drets socials: necessitats bàsiques, igualtat i llibertat
I.4 El catàleg actual de drets socials: introducció als principals drets socials
|
II. Els drets socials com a drets humans |
II. Introducció
II.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
II.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l’estat liberal a l’estat social
II.4. L’evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
II.5. El procés d’especificació dels drets
|
III. Reconeixement i garanties dels drets socials |
II.1 El reconeixement dels drets socials a l’ordenament jurídic espanyol
II.2. Les garanties dels drets socials
III.3. Obligacions que generen els drets socials
III.4. Formes de violació de les obligacions de l’Estat
III. 5. Modalitats d’exigibilitat dels drets socials
|
IV. El dret a un habitatge digne. |
IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats
|
V. El dret a l´educació i a la cultura |
V.1. El dret a l’educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions
|
VI. Especial atención a la discriminació en l'accés als drets socials |
VI.1. La discriminació envers les persones racialitzades i migrants.
VI.2. La discriminació envers les persones grans.
VI.3. La discriminació envers les persones en situació de pobresa.
VI.4. La discriminació envers les persones LGTBI+.
VI. 5. La discriminació envers les persones amb discapacitat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
25 |
39 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
2 |
5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
Descripció |
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no. Les tutories es podran realitzar tant presencialment com en línia, prèvia sol·licitud per part de l'estudiant mitjançant correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació/exposició sobre una problemàtica relacionada amb els drets socials
(desglossat en Exposició i resolució de preguntes plantejades pel docent 50%, material elaborat 25%, bibliografia i normativa 25%) |
50 %
|
Proves mixtes |
|
Una prova combinada de preguntes curtes. |
50 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar la primera convocatòria de l'avaluació continuada caldrà haver-se presentat a les tres proves, obtenir una nota mínima de 4 cadascuna d'elles i que la nota mitjana de les tres proves arribi com a mínim al 5. En el càlcul de la nota mitjana de l'avaluació continuada, la prova de teoria tindrà un pes del 50%, la prova escrita de seminaris un 30% i l'exposició del treball un 20%. En cas que a alguna de les proves no s'hagi obtingut la qualificació mínima, aquesta prova s'haurà de realitzar a la segona convocatòria. A la segona convocatòria s'hauran de presentar les persones que no hagin seguit l'avaluació continuada o l'hagin suspès. Només caldrà presentar-se a les proves en que no s'hagi assolit la nota mínima de 4. Les notes de les proves superades en primera convocatòria es mantindran i faran mitjana amb les notes de les proves que es realitzin en segona convocatòria. L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera. La teoria s'avaluarà igualment amb una prova consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. Per a la recuperació de la part pràctica de seminaris s'haurà de realitzar una prova similar a la de la primera convocatòria. En cas de suspendre o no presentar l'exposició del treball, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el/la professor/a i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura. |
Bàsica |
Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|