DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) DRETS SOCIALS Código 15224010
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
RINCÓN MILLAN, ALVARO
GALIANA SAURA, ÁNGELES
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
Correo-e alvaro.rincon@urv.cat
Profesores/as
RINCÓN MILLAN, ALVARO
Web
Descripción general e información relevante

Coneixement del marc conceptual dels drets econòmics, socials i culturals; la seva regulació jurídica amb el corresponent desenvolupament legislatiu i jurisprudencial; així com l´explicació dels aspectes rellevants d´alguns dels drets socials més significatius.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE3 Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social
 CE5 Gestionar i avaluar les polítiques públiques
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE3 Disposa de les eines necessàries per interpretar la vida política i el marc normatiu
Coneix i distingeix els conceptes jurídics fonamentals, especialment en l’àmbit dels drets subjectius
 CE5 Domina els conceptes de drets socials, drets humans i drets fonamentals
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
I. Els drets socials




I. Conceptes de drets, drets fonamentals i drets socials.
I.2. Caracterització dels drets socials
I. 3. Els fonaments dels drets socials: necessitats bàsiques, igualtat i llibertat
I.4 El catàleg actual de drets socials: introducció als principals drets socials
II. Els drets socials com a drets humans II. Introducció
II.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
II.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l’estat liberal a l’estat social
II.4. L’evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
II.5. El procés d’especificació dels drets
III. Reconeixement i garanties dels drets socials II.1 El reconeixement dels drets socials a l’ordenament jurídic espanyol
II.2. Les garanties dels drets socials
III.3. Obligacions que generen els drets socials
III.4. Formes de violació de les obligacions de l’Estat
III. 5. Modalitats d’exigibilitat dels drets socials
IV. El dret a un habitatge digne. IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats

V. El dret a l´educació i a la cultura V.1. El dret a l’educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions
VI. Especial atención a la discriminació en l'accés als drets socials VI.1. La discriminació envers les persones racialitzades i migrants.
VI.2. La discriminació envers les persones grans.
VI.3. La discriminació envers les persones en situació de pobresa.
VI.4. La discriminació envers les persones LGTBI+.
VI. 5. La discriminació envers les persones amb discapacitat.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE3
4 2 6
Sessió Magistral
CE3
CE5
CT7
40 40 80
Presentacions / exposicions
CE3
CE5
CT7
14 25 39
Atenció personalitzada
CE3
3 2 5
 
Proves mixtes
CE3
CE5
2 18 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción

Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no. Les tutories es podran realitzar tant presencialment com en línia, prèvia sol·licitud per part de l'estudiant mitjançant correu electrònic.  


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
CE3
CE5
CT7
Presentació/exposició sobre una problemàtica relacionada amb els drets socials
(desglossat en Exposició i resolució de preguntes plantejades pel docent 50%, material elaborat 25%, bibliografia i normativa 25%)
50 %
Proves mixtes
CE3
CE5
Una prova combinada de preguntes curtes. 50 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar la primera convocatòria de l'avaluació continuada caldrà haver-se presentat a les tres proves, obtenir una nota mínima de 4 cadascuna d'elles i que la nota mitjana de les tres proves arribi com a mínim al 5. En el càlcul de la nota mitjana de l'avaluació continuada, la prova de teoria tindrà un pes del 50%, la prova escrita de seminaris un 30% i l'exposició del treball un 20%. En cas que a alguna de les proves no s'hagi obtingut la qualificació mínima, aquesta prova s'haurà de realitzar a la segona convocatòria.

A la segona convocatòria s'hauran de presentar les persones que no hagin seguit l'avaluació continuada o l'hagin suspès. Només caldrà presentar-se a les proves en que no s'hagi assolit la nota mínima de 4. Les notes de les proves superades en primera convocatòria es mantindran i faran mitjana amb les notes de les proves que es realitzin en segona convocatòria. L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix sistema de la primera. La teoria s'avaluarà igualment amb una prova consistent en una combinació de preguntes test i preguntes curtes que suposarà un 50% de la nota final. Per a la recuperació de la part pràctica de seminaris s'haurà de realitzar una prova similar a la de la primera convocatòria. En cas de suspendre o no presentar l'exposició del treball, en segona convocatòria es determinarà una prova pràctica addicional que determinarà el/la professor/a i es realitzarà en la mateixa data, lloc i hora que l'examen previst per la segona convocatòria de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.