DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ESPAIS D'INTERVENCIÓ AMB VIOLÈNCIA DE GÈNERE Código 15224219
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Correo-e eva.zafra@urv.cat
Profesores/as
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripción general e información relevante

Introduir i apropar a l'alumne i alumna en els processos i espais d'intervenció social en violència de gènere.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE17 Comprèn la importància de denunciar aquelles situacions que vulneren el benestar de les persones
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Fonaments teòrics i conceptuals: gènere i violència/es.
Tema 2: Violència de gènere: Estadístiques i Marc Legislatiu.
Tema 3: Causes i conseqüències de la violència de gènere.
Tema 4: Espais i eines d'intervenció psicosocial en violència de gènere.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE9
CE17
25 0 25
Debats
CE17
8 13 21
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE9
CE17
10 35 45
Treballs
CE9
CE17
6 42 48
Atenció personalitzada
2 8 10
 
Proves de desenvolupament
CE9
CE17
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura. Presentació del procés d'avaluació continuada per tal d'acomplir amb l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiantat per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada que s'ofereix a l'alumnat durant el curs de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

L'estudiantat serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura. Per sol·licitar tutoria cal escriure a eva.zafra@urv.cat


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Debats
CE17
Participació en un debat al fòrum virtual a partir de la lectura de textos, casos pràctics i/o visualització de material audiovisual que es posi a disposició de l'alumnat per part de la professora.
Durant el període lectiu.
25%
Treballs
CE9
CE17
En base als seminaris/webminaris realitzats durant l'assignatura: S'avaluarà el recull bibliogràfica i documental sobre la temàtica, així com la utilització de les tècniques i procediments de recollida d'informació explicats i/o proposats a classe. També es tindrà en compte l'anàlisi i interpretació d'aquesta informació recollida per part de l'alumnat; així com la innovació i la presentació (escrita) del treball. 35%
Proves de desenvolupament
CE9
CE17
Realització d'una prova objectiva en la que l'estudiantat haurà de demostrar els coneixements adquirits.
Durant el període lectiu.
40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació amb una nota superior a 4 punts per aprovar l'assignatura. La no presentació d'algun exercici d'avaluació suposarà una qualificació d'NP (no presentat).

Només es farà mitja si totes les activitats avaluatives han estat realitzades i superades amb nota superior a 4 punts.

La professora guardarà les notes corresponents a les diferents proves avaluatives fins a la 2a convocatòria (juny).

Els criteris d'avalució són els mateixos en 1a i 2a convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumnat no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiantat la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

Final del formulari


Fonts d'informació

Bàsica Zafra Aparici, Eva; Anleu, Claudia; Forns, Victoria, Consecuencias del feminicidio en violencia machista. Análisis de necesidades de hijos, hijas y familiares en Cataluña, 2020, Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social- CITECMA,
Zafra Aparici, Eva, Intervención psico-social en violencia de género, Aranzadi, 2019, En Giménez, Ana. Las respuestas del Derecho ante l
Zafra Aparici, Eva; García-Moreno, Cristina and Egbe Manfred, Young women in Meknes and Fez (Morocco): Perceptions about participation in the public sphere and gender equality, 2021, Géneros - Multidisciplinary Journal of Gender Stud
Varela, Nuria, Feminismo para principiantes, 2005, Ediciones B S.A., Barcelona
Zafra Aparici, Eva y Roman Martín, Laura, Hijos e hijas de la violencia de género. Análisis de casos sobre las consecuencias del feminicidio, 2022, Ed. Tirant Lo Blanch

Anleu-Hernández, C.M., Garcia-Moreno, C., Zafra Aparici, E., Forns i Fernández, M.V. (2021) Strengths of Latinas in Spain: A Challenge for a Resilient Social Work Practice. Social Work, Vol 66, Issue 4, 348-357, https://doi.org/10.1093/sw/swab034. Free access: HERE

Atencio, Graciela (ed.) (2015) Feminicidio: de la categoría político-jurídica a la justicia universal. Madrid: Los libros de la Catarata, Fundación Internacional Baltasar Garzón.

Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (2010) Intervenció amb agressors de violència de gènere. Barcelona, Invesbreu, n.49.

Comas-d'Argemir, D., Anleu-Hernández, C.M., Zafra Aparici, E. (2021). Los feminicidios de pareja en los medios de comunicación. Tratamiento informativo y marcos culturales interpretativos, en M. Trujillo y I. Pastor (coord.) La violencia de género desde las ciencias sociales: análisis críticos y propuestas para su comprensión, Madrid: Tecnos. Pp.75-99

Company-Morales, M., Zafra, E., Casadó,L., Alarcón, C., Arrebola, J. (2021). Perception and Demands of Pregnant and Breastfeeding Women Regarding Their Role as Participants in Environmental Research Studies, International Journal Of Environmental Research And Public Health,18 

Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans (2014) Estudi temàtic sobre la qüestió de la violència contra les dones i les nenes i la discapacitat.

Confederación Nacional de Mujeres en Igualdad (2014) Violencia de género: manual de prevención de la violencia de género y buenas prácticas. Las jóvenes como nuevas víctimas. Madrid.

European Institute for Gender Equality (2014) « Eliminating Violence aginst Women in Europe: intersectorial approaches and actions ». Conference report Vienna, 25-26 novembre 2013.

Fernández, Pedro. (2014) Violencia de género e igualdad: aspectos jurídicos y sociológicos. Madrid: Universitas.

Fernández, S. et al. (2006) Necesidades de las mujeres discapacitadas que han sufrido violencia de género. Madrid. Área de Gobierno de Empleo y Servicios a la Ciudadanía, Dirección General de Igualdad de Oportunidades del Ayuntamiento de Madrid: UNED.

FRA Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (2014) Violència contra les dones: una enquesta dins la UE. Resum de les conclusions.

García, Mari Paz. (2014) Manual de prevención de la violencia de género en extranjeras: buenas prácticas. Madrid: Confederación Nacional Mujeres en Igualdad.

Generalitat de Catalunya (2013) “Violència masclista i domèstica. Polítiques i actuacions”. Monogràfic  de la revista Apunts de Seguretat, n.12.

Marrades, Ana et al. (2013) La violencia de género en la población de mujeres inmigrantes. València: Tirant lo Blanch.

Observatorio Estatal de Violencia de Género (2020) V Informe anual del Observatorio Estatal de Violencia de Género.

Shum, Grace; Conde, Ángeles. i Portillo, Inés. (2006) Mujer, discapacidad y violencia: el rostro oculto de la desigualdad. Madrid: Instituto de la Mujer.

Yousafzai, Malala (2014) Malala, mi historia. Madrid: Alianza.

Zafra, Eva (2014) Aprender a comer en casa. Modelos de género y socialización alimentaria. En Piaggio, L. i Solans, A. Enfoques socioculturales de la alimentación, Buenos Aires: Akadia.

Zafra, Eva (2015) Cuerpos, emociones y alimentación: Narrativas sobre la "incorporación" (embodiment) y "corporización" (somatización) de las emociones en los comportamientos alimentarios de adolescentes en Catalunya. En Tessituras: revista de antropología e arqueología, Pelotas, Brasil. V.3, n.2, pp:36-59.

Zafra, E.; Anleu, C.; Forns, V. (2020) Consecuencias del feminicidio en violencia machista. Análisis de necesidades de hijos, hijas y familiares en Cataluña, CIENCIA, TÉCNICA Y MAINSTREAMING SOCIAL, 4: 83-95. DOI: https://doi.org/10.4995/citecma.2020.13410

Zafra, E.; Casadó, L.; Company, M. (2020). Escenarios urbanos y subjetividades en la construcción de discursos y prácticas sobre cuerpo, género y alimentación. Una etnografía alimentaria sobre mujeres embarazadas y lactantes en España. En: Menezes, D. et al. Consumos alimentares em cenários urbanos: múltiplos olhares.

Zafra-Aparici, E., García-Moreno, C. & Egbe, M. (2021). Young women in Meknes and Fez (Morocco): Perceptions about participation in the public sphere and gender equality. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 10(2), 121-146. doi: 10.17583/generos.2021.6244

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.