DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA AMBIENTAL Código 15675107
Titulación
Dret Ambiental (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
8 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
CASADO CASADO, LUCÍA
Correo-e lucia.casado@urv.cat
Profesores/as
CASADO CASADO, LUCÍA
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura ofereix una visió general de la intervenció administrativa sobre el medi ambient. Es tracta d'incidir en el paper de l'administración ambiental y en els mecanismes i tècniques d'intervenció administrativa per a la protecció del medi ambient. Amb aquesta finalitat, s'estructura en tres parts: a la primera, s'analitzen les competències de les diferents administracions públiques i l'organització administrativa del medi ambient, així com els drets d'accés a la informació, participació pública i accés a la justícia en matèria ambiental. A la segona, s'estudien els principals mecanismes d'intervenció administrativa general sobre el medi ambient, tant els de regulació, limitació i control com els d'incentiu i foment econòmic. A la tercera, es realitza una introducció a la intervenció administrativa sectorial sobre el medi ambient, amb una aproximació general a diferents sectors (protecció ambiental de les aigües continentals; protecció ambiental del litoral; protecció de la biodiversitat; règim jurídic de la contaminació acústica, atmosfèrica, lumínica i de sòls i règim jurídic dels residus).


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Utilitzar correctament les fonts del dret ambiental per a obtenir informació jurídicament rellevant.
 CE3 Adquirir i aplicar el llenguatge especialitzat propi de l'àmbit del dret ambiental utilitzat en la redacció i la interpretació de textos jurídics.
 CE6 Analitzar, vaorar i argumentar els problemes que es palntegen en dret ambiental a partir dels informes d'experts en disciplines mediambientals.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Identifica la distribució de competències en matèria de medi ambient
Descriu el règim jurídic d'accés a la informació, participació pública i accés a la justícia
Analitza i avalua el tractament normatiu de la protecció de les aigües continentals i litorals
Analitza i avalua el tractament normatiu de la protecció de la biodiversitat
Analitza i avalua el tractament normatiu de la contaminació acústica, atmosfèria, lumínica i del sòl
 CE3 Coneix l'organització administrativa del medi ambient i les tendències en aquest àmbit
Defineix, classifica, analitza i valora els principals mecanismes d'intervenció administrativa de caràcter general en matèria de protecció del medi ambient
Analitza i valora els mecanismes de regulació, limitació i control (avaluació ambiental, autoritzacions, inspecció, sanció...) i avalua els seus avantatges i inconvenients
 CE6 Analitza i valora els mecanismes de foment (subvencions, etiquetat ecològic, auditories ambientals...) i avalua els seus avantatges i inconvenients
Analitza i valora les possibilitats de nous mecanismes d'intervenció administrativa ambiental (acords ambientals, permisos negociats...)
Contrasta l'anàlisi teòric amb les fonts bibliogràfiques i jurisprudencials i amb la realitat pràctica
Demostra tenir consciència dels aspectes i de les problemàtiques més rellevants de la intervenció administrativa sobre el medi ambient
Descriu els principals problemes d'aplicació de la normativa en aquest àmbit
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Part I: Competències, organització administrativa i participació ciutadana en l'àmbit de la protecció ambiental Tema 1. Administracions públiques competents i organització administrativa del medi ambient
Tema 2. Accés a la informació, participació pública i accés a la justícia en matèria de medi ambient
Parte II: Mecanismes d'intervenció administrativa general sobre el medi ambient Tema 3. La intervenció administrativa sobre el medi ambient: el paper de l'Administración pública en la protecció i defensa del medi ambient. Principis i tècniques d'intervenció administrativa
Tema 4. Tècniques de regulació, limitació i control (I). Avaluació d'impacte ambiental de projectes. Avaluació ambiental de plans i programes amb incidència sobre el medi ambient
Tema 5. Tècniques de regulació, limitació i control (II). Prevenció i control integrats de la contaminació. L'autorització ambiental integrada.
Tema 6. Tècniques de regulació, limitació i control (III). Infraccions i sancions administratives en matèria ambiental
Tema 7. Tècniques d'incentiu i foment econòmic. Etiqueta ecològica. Auditories ambientals. Altres instruments d'incentiu i foment econòmic
Parte III: Introducció a la intervenció administrativa sectorial sobre el medi ambient Tema 8. Protecció ambiental de les aigües continentals
Tema 9. Protecció ambiental del litoral
Tema 10. Protecció de la biodiversidad
Tema 11. Règim jurídic de la contaminació acústica, atmosfèrica, lumínica i del sòl
Tema 12. Règim jurídic dels residus

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 8 10
Treballs
CE1
CE3
CE6
4 40 44
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE3
CE6
3 30 33
Fòrums de debat
CE3
CE6
1 30 31
Presentacions / exposicions
CE6
5 20 25
Sessió Magistral
CE1
CE3
5 0 5
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
CE1
2 42 44
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació de l'alumnat i presentació de lassignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació de l'alumnat, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència, presentacions enregistrades en vídeo pel professor i/o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per lectura per l'alumnat.
Treballs Treballs que realitza lalumnat.
En un context virtual o semipresencial:
Treballs que realitza l'alumnat a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través d'aquesta.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura per part de l'alumnat.
Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes diversos relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
En un context virtual o semipresencial:
Exposició oral per part de l'alumnat sobre un tema concret, mitjançant webconferència o altres eines.
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en formats diversos i altres eines de l'aula virtual.
Atenció personalitzada Temps que el professorat té reservat per atendre i resoldre dubtes de lalumnat.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes de l'alumnat a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència, xat o altres eines.

Atenció personalitzada
descripción

Quan comenci la impartició de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre com s'atendran i resoldran els seus dubtes. A aquests efectes, es podran utilitzar diferents eines, en funció de les necessitats: correu electrònic, fòrums de dubtes de l'assignatura, sessions virtuals de tutoria...


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CE1
CE3
CE6
L'alumnat ha de realitzar un treball de caràcter individual sobre un tema relacionat amb l'assignatura, seguint les directrius formals i de contingut subministrades pel/per la professor/a responsable de l'assignatura. En relació amb el tema escollit per a la realització del treball, s'ha d'informar prèviament el/la professor/a, que n'ha de donar la conformitat. Per facilitar l'elecció del tema, es proporcionarà un llistat de possibles temes a principi de curs, tenint en compte que aquest llistat no és vinculant i l'alumnat podrà proposar altres temes diferents, sempre que estiguin relacionats amb la temàtica de l'assignatura. No hi podrà haver dos alumnes que treballin el mateix tema. 20%
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE3
CE6
Anàlisi i resolució d'un cas pràctic relacionat amb l'assignatura. Encara que durant el curs es podran fer més supòsits pràctics, únicament se n'avaluarà un. Aquest supòsit pràctic es posarà amb antelació suficient a disposició de l'alumnat (al Moodle) perquè pugui treballar-lo. Aquest cas pràctic s'ha de lliurar per escrit a través del Moodle, a la data fixada pel/per la professor/a. No s'admetran lliuraments extemporànies. 20%
Fòrums de debat
CE3
CE6
Participació als fòrums de discussió del Moodle, sobre l'estat de la qüestió d'un tema determinat, a partir de les lectures obligatòries realitzades per l'alumnat. Es valorarà la participació als temes objecte de discussió i debat. 10%
Presentacions / exposicions
CE6
L'alumnat, a més de lliurar per escrit el treball individual que realitzi de l'assignatura, ha de fer una exposició oral del seu contingut. A aquests efectes, es poden utilitzar diferents eines. 15%
Proves objectives de tipus test
CE1
Durant la impartició de l'assignatura es realitzaran diversos qüestionaris que l'alumnat haurà de resoldre. Com a mínim, es farà un qüestionari per a cadascuna de les tres parts de l'assignatura. Aquests qüestionaris consistiran a respondre preguntes tipus test. 35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Amb carácter general, se seguirá un sistema d'avaluació continuada. L'alumnat serà avaluat a partir de la realització d'una sèrie d'activitats avaluatives, especificades a l'apartat anterior.

En segona convocatòria, l'alumnat realitzarà aquelles activitats suspeses (és a dir, que hagin obtingut una nota inferior a 5). Així mateix, s'obriran de nou les activitats avaluatives, per tal que l'alumnat que no les hagi pogut lliurar en la data inicialment prevista, ho faci en el nou període establert.


Fonts d'informació

Bàsica Blanca Lozano Cutanda, Derecho ambiental administrativo, La Ley, Madrid, 2010,
Andrés Betancor Rodríguez, Derecho ambiental, La Ley, Madrid, 2014,
Luis Ortega Álvarez, Consuelo Alonso García (Dirs.), Tratado de Derecho Ambiental, Tirant lo Blanch, Valencia, 2013,
José Esteve Pardo, Derecho del medio ambiente, 5ª edición, Marcial Pons, Madrid, 2022,
Lucía Casado Casado, Josep Ramon Fuentes Gasó (Dirs.), Dret ambiental local de Catalunya, Tirant lo Blanch, València, 2017,
Carlos de Miguel Perales, Derecho español del medio ambiente, Civitas-Thomson Reuters, Madrid, 2009,
Blanca Lozano Cutanda, Tratado de Derecho Ambiental, Centro de Estudios Financieros, Madrid, 2014,
René Javier Santamaría Arinas, Curso Básico de Derecho Ambiental General, 2ª edición, Instituto Vasco de Administración Pública, Oñati, 2019,
Dionisio Fernández de Gatta Sánchez, Sistema jurídico-administrativo de protección del medio ambiente, 9ª edición, Ratio Legis, Salamanca, 2020,
Mª Asunción Torres López, Estanislao Arana García (Dirs.), Derecho Ambiental, 3ª edición, Tecnos, 2018,
Blanca Lozano Cutanda, Juan-Cruz Alli Turrillas, Administración y legislación ambiental, 11ª edición, Dykinson, Madrid, 2020,
Blanca Lozano Cutanda, Derecho ambiental y climático, Dykinson, Madrid, 2022,
Blanca Lozano Cutanda (Coord.), Medio ambiente 2021-2022. Memento práctico, Ediciones Lefebvre, Madrid, 2022,

Per a la preparació de l'assignatura, és fonamental, a més de la consulta de la bibliografia bàsica, la consulta i l'estudi de la documentació i dels materials que es deixaran, per a cada tema del programa, en el Campus Virtual de la URV (Moodle).

Complementària

AGUDO GONZÁLEZ, J., El control de la contaminación: técnicas jurídicas de protección ambiental, Montecorvo, Madrid, 2004.

ALENZA GARCÍA, J. F., El sistema de la gestión de residuos sólidos urbanos en elDerecho español, INAP-BOE, Madrid, 1997.

ALONSO GARCÍA, M. C., El régimen jurídico de la contaminación atmosférica y acústica, Marcial Pons,Madrid, 1995.

ALONSO IBÁÑEZ, M. R., Suelos contaminados. Prevención y recuperación ambiental, Civitas, Madrid, 2002.

ARANA GARCÍA, E. y SANZ LARRUGA, F. J., Ordenación jurídica del medio marino en España. Estudios sobre la Ley 41/2010 sobre protección del medio marino, Thomson-Civitas, Madrid, 2012.

ARANA GARCÍA, E. y TORRES LÓPEZ, M. A. (Coords.), Régimen jurídico del ruido. Una perspectiva integral y comparada, Comares, Granada, 2004.

AUDIVERT ARAU, R., Régimen jurídico de la Etiqueta Ecológica, Cedecs,Barcelona, 1996.

BAUCELLS i LLADÓS, J. y VERNET i LLOBET, J. (coords.), La prevención y el controlintegrados de la contaminación, Madrid-Barcelona, Marcial Pons, 2004.

BLASCO HEDO, E. (Coord.), La nueva Ley de residuos y suelos contaminados, Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas, Madrid, 2013.

CAMPINS ERITJA, M., La gestiónde los residuos peligrosos en la ComunidadEuropea, , Bosch, Barcelona, 1994.

CANO MURCIA, A., Régimen Jurídico de la Contaminación Acústica, Aranzadi, Pamplona, 2004.

CASADO CASADO, L., Los vertidos en aguas continentales. Las técnicas deintervención administrativa, Comares, Granada, 2004.

CASADO CASADO, L., La regulación de los vertidos en aguas continentales en el Derecho comunitario. Hacia un enfoque ambiental y global en la protección delos recursos hídricos, Cedecs, Barcelona, 2005.

CASADO CASADO, L., La recentralización de competencias en materia de protección del medio ambiente, Institut d'Estudis de l'Autogovern, Barcelona, 2018.

CHOY TARRÉS,A., L’autorització i la llicència ambiental (Especial referencia a la gestiómunicipal), Bayer, Barcelona, 2000.

DE LA VARGA PASTOR, A., El nuevo régimen jurídico de los suelos contaminados, La Ley, Madrid, 2012.

DELGADO PIQUERAS, F., Derecho de aguas y medio ambiente. El paradigma de laprotección de los humedales, Tecnos, Madrid, 1992.

DÍAZ-REGAÑON GARCÍA-ALCALÁ,C., El régimen jurídico-privado de los residuos,Madrid, 1998.

DOMÍNGUEZSERRANO J., La prevención y el control integrados de la contaminación, Montecorvo, Madrid, 2003.

ESCOBARROCA, G., La ordenación constitucional del medio ambiente, Dykinson, Madrid,1995.

ESTEVE PARDO, J., Técnica, riesgo y derecho (Tratamiento del riesgo tecnológico en el Derecho ambiental), Ariel, Barcelona, 1999.

ESTEVE PARDO, J. (coord.), Derecho del medio ambiente y Administración Local,2ª edició (1ª en la Fundació), Fundació Democràcia i Govern Local, Barcelona,2006.

FORTES MARTÍN, A.., El régimen jurídico de la autorización ambiental integrada, Ecoiuris,Madrid, 2004.

GALERA RODRIGO, S., La responsabilidad de las Administraciones Públicas en la prevención de daños ambientales, Madrid, Montecorvo, 2001.

GARCÍA URETA, A. (coord.), La Directiva de hábitats en la Unión Europea: balance de 20 años, Thomson-Aranzadi, Pamplona, 2012.

GARCÍA URETA, A., Derecho europeo de la biodiversidad, Iustel, Madrid, 2010.

GARCÍA URETA, A. (ed.), Régimen de prevención y control integrado de la contaminación, Zaragoza, 2004.

GARCÍA URETA, A., Espacios naturales protegidos. Cuestiones jurídicas en la Ley 4/1989, de 27 de marzo, Oñati, Instituto Vasco de Administración Pública.

GARCÍA URETA, A., Marco jurídico del procedimiento de evaluación de impacto ambiental:el contexto comunitario y estatal, Oñati, Instituto Vasco de AdministraciónPública, 1994.

GONZÁLEZ-VARAS IBÁÑEZ, S.(coord.), Nuevo Derecho de Aguas, , Thomson-Civitas, Madrid, 2007.

JIMÉNEZ JAÉN, A., El régimen jurídico de los espacios naturales protegidos, McGraw-Hill, Madrid, 2000.

JORDANO FRAGA, J., La protección del derecho a un medio ambiente adecuado, Bosch,Barcelona, 1995.

LÓPEZ BUSTOS, F. L., La Organización Administrativa y Medio Ambiente, Civitas, Madrid, l992.

LÓPEZ JURADO, B. y RUIZ DE APODACA, A., La autorización ambiental integrada. Estudiosistemático de la Ley 16/2002, de prevención y control integrados de lacontaminación, CIvitas, Madrid, 2002.

LÓPEZ RAMÓN, F., Política ecológica y pluralismo territorial, Marcial Pons, Madrid-Barcelona, 2009.

LÓPEZ RAMÓN, F., Régimen jurídico de los espacios naturales protegidos, Kronos, Zaragoza, 1995.

LÓPEZ RAMÓN, F. y ESCARTÍN ESCUDÉ, V. (coords.), Bienes públicos, urbanismo y medio ambiente, Marcial Pons, Madrid-Barcelona, 2013.

LOZANO CUTANDA, B. (dir.), Comentario a la Ley del Ruido. Ley 37/2003, de 17 denoviembre, Thomson/Civitas, Madrid, 2004.

MARTÍN MATEO, R., Manual de Derecho Ambiental, 2ª edición, Madrid, Trivium, 1998[1995].

MARTÍN MATEO, R., Nuevos Instrumentos para la tutela ambiental, Trivium, Madrid, l994.

MARTÍN MATEO, R., Tratado de Derecho Ambiental, Trivium, 1991 (vol. I), 1992 (vol. II)i 1997 (vol. III).

MARTÍN MATEO, R., ROSAMORENO, J., Nuevo ordenamiento de la basura, Madrid,1998.

MARTÍN-RETORTILLO BAQUER, S.,Derecho de Aguas, Civitas, Madrid, 1997.

NIETO GARRIDO, E., La protección de la fauna salvaje en el ordenamiento jurídico español, Lex Nova, Valladolid, 2001.

NOGUEIRA LÓPEZ, A., Ecoauditorías, intervención pública ambiental y autocontrolempresarial, Marcial Pons, Madrid, 2000.

NÚÑEZ LOZANO, M. C., La reforma de la Ley de Costas de 2013, Tirant lo Blanch, Valencia, 2013.

ORTEGA BERNARDO, J., Estado, Comunidades Autónomas y Corporaciones Locales ante la gestión de residuos urbanos, Marcial Pons, Madrid, 2003.

ORTIZ DETENA, M. C.,Planificación hidrológica, , Marcial Pons, Madrid, 199.

PALLARÉS SERRANO, A., La planificación hidrológica como instrumento de ordenación ambiental sobre el territorio, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007.

PEÑALVER CABRÉ, A., La regulación municipal de los residuos, Cedecs, Barcelona, 1997.

PERNAS GARCÍA, J. J., Estudio jurídico sobre la prevención de la contaminación industrial: la autorización ambiental integrada, Atelier, Barcelona, 2004.

PIGRAU SOLÉ, A. (dir.), Información, participación y acceso a la justicia en materia demedio ambiente: diez años del Convenio de Aarhus, Atelier, Barcelona, 2008.

PIGRAU SOLÉ, A.; CASADO CASADO, L. (dirs.), Derecho ambiental y transformaciones de la actividad de las administraciones públicas, Atelier, Barcelona, 2010.

PIÑAR DÍAZ,M, El derecho a disfrutar del medio ambiente en la jurisprudencia, Comares,Granada, l996.

QUINTANA LÓPEZ, T. (dir.), Comentario a la legislación de evaluación de impacto ambiental, Civitas, Madrid, 2002.

RAZQUIN LIZARRAGA, J. A., La evaluación de impacto ambiental, Aranzadi, Pamplona, 2000.

RAZQUIN LIZARRAGA, J. A., RUIZ DE APODACA ESPINOSA, A., Información, Participación y Justicia en Materia de Medio Ambiente. Comentario sistemático a la Ley 27/2006, de 18 de julio, Thomson-Aranzadi, Cizur Menor, 2007.

REVUELTA PÉREZ I., El control integrado de la contaminación en el derecho español,Marcial Pons, Madrid, 2003.

RODRÍGUEZ FONT, M., Régimen de comunicación e intervención ambiental. Entre la simplificación administrativa y la autorregulación, Atelier, Barcelona, 2003.

ROSA MORENO,J., Régimen Jurídico de la Evaluación de Impacto Ambiental, Civitas, Madrid,l993.

RUIZ DE APODACA ESPINOSA, A. Mª, Régimen jurídico de la evaluación ambiental: comentario a la Ley 21/2013, de 9 de diciembre, de evaluación ambiental, Aranzadi, Cizur Menor, 2014.

RUIZ RICO,G., El derecho constitucional al medio ambiente. Dimensión jurisdiccional,Tirant lo blanch, Valencia, 2001.

SANTAMARÍA ARIÑAS, R. J., Administración local y gestión de residuos, Cedecs, Barcelona, 2000.

SANTAMARÍA ARIÑAS, R. J., El régimen jurídico de los vertederos de residuos. Estudio jurisprudencial, Civitas, Madrid, 1998.

SANZ PÉREZ,D. C., La Administración Local y la protección de la atmósfera. La intervencióna través de instrumentos de control preventivo, Cedecs, Barcelona, 1999

SANZ RUBIALES, I., Los vertidos en aguas subterráneas. Su régimen jurídico, Marcial Pons, Madrid, 1997.

SERRANO LOZANO, R., El régimen jurídico de los residuos de envases, Dykinson, Madrid, 2007.

VALENCIA MARTÍN, G. (dir.), Estudios sobre la Ley de prevención y control integrados dela contaminación, Aranzadi, Pamplona, 2003.

VVAA, Comentarios a la Ley 16/2002 de Prevención y Control Integrados de laContaminación, en el número monográfico dedicado al tema en la RevistaInterdisciplinar de Gestión Ambiental, núm. 46, 2002.

Altres recursos:

Observatorio de Políticas Ambientales (https://www.actualidadjuridicaambiental.com/observatorio-de-politicas-ambientales/)

Revistes:

  • Actualidad Jurídica Ambiental (https://www.actualidadjuridicaambiental.com/)
  • Ciudad y Territorio
  • Ecoiuris. La Ley
  • Revista Catalana de Dret Ambiental (www.rcda.cat)
  • Medio ambiente y Derecho. Environment&Law. Revista Electrónica de Derecho Ambiental (http://www.cica.es/aliens/gimados/juri1.html). Universitat de Sevilla
  • Revista Aranzadi de Derecho Ambiental
  • Revista de Derecho Urbanístico y Medio Ambiente
  • Revista de Derecho Ambiental
  • Revista de la Asociación de Derecho Ambiental Español
  • European Energy and Environmental Law Review
  • Journal of Environmental Law
  • Review of European, Comparative & International Environmental Law
  • Harvard Law Review. Environmental Law.
  • Rivista Giuridica dell´Ambiente
  • Revue Juridique de l´Environnement
Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.