DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Código 15675401
Titulación
Dret Ambiental (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Pràctiques Externes obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Correo-e susana.borras@urv.cat
Profesores/as
BORRÀS PENTINAT, SUSANA
Web http://cedat.cat
Descripción general e información relevante Les pràctiques externes es realitzen durant el període lectiu (curs acadèmic) o durant l'estiu en organismes aliens o a la mateixa URV i al CEDAT i programades amb la tutorització del professorat del Master i el/la tutor/a de l'organisme receptor. Aquesta activitat curricular permet a l'alumnat experimentar l'aproximació al món laboral i professional especialitzat o relacionat amb aspectes jurídics ambientals. La finalitat és desenvolupar habilitats i competències conduents a perfeccionar el seu aprenentatge en contacte amb les administracions, consultories, associacions ecologistes o altres institucions que col·laboren amb el Master en Dret Ambiental. Les pràctiques externes contribueixen a formar professionals per a la gestió dels problemes ambientals i amb profunds coneixements de dret aplicable. Les pràctiques es desenvolupen en l'àmbit de la gestió ambiental de l'empresa, en la gestió de polítiques ambientals en l'àmbit de l'Administració pública, en l'activitat de les organitzacions no governamentals i en l'àmbit de la professió d'advocat i d'assessoria jurídica. El prestigiós prestigi dels prestadors de pràctiques garanteix una millor qualitat en l'aprenentatge i preparació de l'alumnat per als reptes de la protecció ambiental, així com també cobreix amb les expectatives dels ocupadors de formar futurs professionals especialitzats en l'àmbit ambiental. El Master compta amb la col·laboració de diverses prestigioses entitats per a la realització de pràctiques curriculars. Es dona especial atenció a les pràctiques internacionals.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Analitzar problemes ambientals des de la perspectiva jurídica considerant el seu caràter interdisciplinar.
 CE3 Adquirir i aplicar el llenguatge especialitzat propi de l'àmbit del dret ambiental utilitzat en la redacció i la interpretació de textos jurídics.
 CE5 Argumentar jurídicament en l'àmbit del dret ambiental.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentatge
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Posa en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques, transversals i nuclears
Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Coneix institucions i organismes vinculats a l'àmbit del dret ambiental
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional
 CE3 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Coneix i utilitza els mitjans tècnics més freqúentment utilitzats pels professionals de l'àmbit del dret ambiental
 CE5 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Aplica les tècniques apreses en l'àmbit del dret ambiental
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional
Coneix i utilitza els mitjans tècnics més freqúentment utilitzats pels professionals de l'àmbit del dret ambiental
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
. Dissenyar itineraris professionals específics.
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Procediments de selecció i assignació
Procedimientos

El correcte desenvolupament i funcionament de les pràctiques externes del màster precisen d'un important treball previ de preparació, coordinació i informació als estudiants. Per a això, el màster preveu un coordinador de les pràctiques externes que va a ser el punt d'enllaç entre els estudiants i les entitats col·laboradores per al desenvolupament de les pràctiques. A efectes administratius i de gestió, es contempla així mateix la col·laboració de l'Oficina de Suport al Deganat (d'ara endavant OAD) amb el coordinador de les pràctiques externes, que conjuntament elaboraran un calendari de planificació de les pràctiques externes i que seguirà l'estructura que es detalla:

- Gener/febrer: El coordinador de les pràctiques externes (d'ara endavant, coordinador) ha de posar-se en contacte amb les entitats que van a col·laborar, a fi de concretar els diferents aspectes del seu desenvolupament (concreció d'activitats a realitzar per part de l'estudiant, moment de realització, horaris,…)

- Febrer/març: El coordinador convoca als estudiants a una sessió informativa en línia, a través de l'espai virtual Moodle, sobre les pràctiques externes para:

o Explicar funcionament de les mateixes

o Informar i publicar el calendari de planificació de les pràctiques externes

o Informar sobre tota l'oferta de pràctiques perquè l'alumne estableixi les seves prioritats. En aquest moment s'indica a l'alumne que la plaça de pràctiques s'atorgarà en funció de l'ordre de prioritat en la selecció i, en cas de ser necessari, atenent a l'expedient acadèmic de la titulació d'accés

o Indicar el termini per comunicar l'elecció efectuada

o Es potenciarà la realització de pràctiques externes internacionals, a través de les beques Erasmus o MOU. En aquest sentit, el coordinador de mobilitat informarà als estudiants d'aquesta possibilitat.

- Març: El coordinador, amb la col·laboració de la OAD, procediran a l'assignació de places. El resultat final s'informarà als alumnes a través de la plataforma virtual moodle indicant, així mateix, el termini que l'alumne disposa per acceptar o renunciar a la plaça que li ha estat assignada

- Març/Abril: L'alumne té confirmar en línia, però per escrit, al coordinador de les pràctiques l'acceptació o renúncia a la plaça assignada. En tot cas, la renúncia ha d'estar motivada, a l'efecte de procedir a una nova assignació

- Març/Abril: El coordinador comunica a l'entitat col·laboradora l'alumne que li ha estat assignat

- Abril: El coordinador de les pràctiques, juntament amb la OAD, prepara la documentació necessària per al desenvolupament de les pràctiques externes, que es realitzaran durant el segon quadrimestre, tret que l'alumne justifiqui la impossibilitat de realitzar-les durant aquest període, en aquest cas es preveurà un calendari específic alternatiu per facilitar-li la realització de les pràctiques.

- Abril: La OAD i el coordinador explicaran el contingut de la documentació necessària per al correcte desenvolupament de les pràctiques externes i la lliuraran, a través de moodle, als alumnes. En aquest moment s'indica a l'alumne la documentació que ha de fer arribar a l'entitat que li acull per realitzar les pràctiques externes, la documentació que ell mateix ha de gestionar, i el termini i forma de devolució de la mateixa al final de les pràctiques, que en tot cas es farà arribar a la OAD.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
5 20 25
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
CT6
5 20 25
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
5 0 5
Estada de pràctiques
CE2
CE3
CE5
CT6
CT7
0 270 270
Memòria
CE3
0 0 0
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Pla específic d'actuació
  descripción
Activitats Introductòries El correcte desenvolupament i funcionament de les pràctiques externes del màster precisen d'un important treball previ de preparació, coordinació i informació als estudiants. Per a això, el màster preveu un coordinador de les pràctiques externes que va a ser el punt d'enllaç entre els estudiants i les entitats col·laboradores per al desenvolupament de les pràctiques. A efectes administratius i de gestió, es contempla així mateix la col·laboració de l'Oficina de Suport al Deganat (d'ara endavant OAD) amb el coordinador de les pràctiques externes, que conjuntament elaboraran un calendari de planificació de les pràctiques externes
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Els mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor professional i del tutor acadèmic, es poden realitzar mitjançant les eines de comunicació síncrona, webconferències (Adobe Connect) o xat i asíncrones, correu electrònic o fòrums que ofereix el Campus Virtual.
Aquests mecanismes de seguiment permeten detectar i reconduir possibles incidències (tant per part de l'alumne com de l'entitat col·laboradora) durant el seu desenvolupament. En concret es contemplen els dos següents:
- Tutories amb el coordinador de les pràctiques externes: es preveu la realització mínima de dues tutories per videoconferència amb el tutor coordinador de les pràctiques.
- Entrevistes amb el tutor extern: es preveu un mínim de dues entrevistes (personals, telemàtiques o telefòniques) entre el tutor intern i el extern
Estada de pràctiques Durant el període de pràctiques l'estudiant ha de realitzar:

• Hores de presència en l'entitat externa: 270
• Hores de treball personal: 15
• Hores de preparació de l'avaluació (elaboració de la memòria i del autoinforme): 15
• Hores de tutorització interna: 15
Memòria Elaboració d'una memòria final, en la qual figurarà, entre uns altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes oposats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.
Durant el període de pràctiques l'estudiant ha d'elaborar un quadern de pràctiques en línia, disponible a l'espai moodle. Aquest quadern es presentarà per ser part de l'avaluació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
descripción

El correcte desenvolupament de les pràctiques externes precisa de mecanisme de seguiment per detectar i reconduir possibles incidències (tant per part de l'alumne com de l'entitat col·laboradora) durant el seu desenvolupament. En concret es contemplen els dos següents:

- Tutories amb el coordinador de les pràctiques externes: es preveu la realització mínima de dues tutories per videoconferència amb el tutor coordinador de les pràctiques.

- Entrevistes amb el tutor extern: es preveu un mínim de dues entrevistes (personals, telemàtiques o telefòniques) entre el tutor intern i l'extern

Les pràctiques externes es regiran per convenis específics de col·laboració.

La URV va aprovar la “NORMATIVA DE PRÀCTIQUES EXTERNES DELS ESTUDIANTS DE LA URV” mitjançant decisió del Consell de Govern del 20 de desembre de 2012, modificada pel Consell de Govern del 7 de març de 2013. Així mateix, el 2012 la Facultat de Ciències Jurídiques va aprovar una normativa de centre per a les diferents titulacions.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologías Competencias descripción Peso        
Estada de pràctiques
CE2
CE3
CE5
CT6
CT7
període de realització en una entitat externa/interna a la URV, que avalua la persona tutora assignada per valorar les tasques i treballs formatius pràctics realitzats 60%
Memòria
CE3
Elaboració d'una memòria final, en la qual figurarà, entre uns altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes oposats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora. 30%
Otros

Seguiment de l'estudiant que realitza el tutor acadèmic Informe de valoració del tutor acadèmic

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La supervisió de pràctiques:

La supervisió de les pràctiques externes anirà a càrrec del tutor intern, que serà el punt de connexió entre l'alumne i el tutor extern responsable de l'execució de les pràctiques, estant tots dos implicats en l'atenció personalitzada de l'alumne. Una vegada finalitzat el període de pràctiques, serà el tutor intern qui, atenent a les diferents activitats avaluativas dutes a terme durant el desenvolupament de les pràctiques externes (el principal pes de les quals recaurà en l'execució de les pràctiques), determinarà la nota final mentre que responsable de l'avaluació.

Hores de presència en l'entitat externa: 270

Hores de treball personal: 15

Hores de preparació de l'avaluació (elaboració del autoinforme): 15

Hores de tutorització interna: 15

El sistema d'avaluació:

Elaboració d'una memòria final, en la qual figurarà, entre uns altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes oposats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

Informe final del tutor professional: 30%-60%

Memòria i autoinforme de l'estudiant: 20%-50%

Seguiment de l'estudiant que realitza el tutor acadèmic: 10%-30%

Informe de valoració del tutor acadèmic: 10%-40%


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.