DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) POLÍTIQUES D'ÈXIT I BONES PRÀCTIQUES DES D'UNA PERSPECTIVA GLOBAL Codi 15685204
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
laura.natividad@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
NATIVIDAD SANCHO, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta asignatrura que es presenta en forma de Seninario vol introduir-nos en qüestió de la intervenció social i educativa en el marc d'una societat progressivament globalitzada i interconnectada. Aquesta realitat requereix abordar el repte de la innovació en la intervenció social i educativa a nivell local tenint en compte el context global. Partint d'aquest fet, s'analitzaran des d'una perspectiva crítica les interconnexions existents entre la dimensió local i la global en la definició de polítiques i programes d'intervenció dirigits al canvi social per a identificar les dificultats i oportunitats que aquesta realitat pot comportar, així com estratègies efectives per a una innovació que porti a la transformació social i educativa en aquest context. Es pretén donar una visió global dels components d'èxit que comparteixen polítiques i programes d'intervenció socioeducativa en diferents àmbits socials, a nivell local. Amb aquest objectiu, se centrarà en presentar i analitzar diferents experiències d'innovació en l'àmbit educatiu i/o social que han aportat millores en els respectius àmbits d'intervenció. Els àmbits de treball socioeducatiu que s'analitzaran seran varis, incloent la inclusió educativa, la salut mental, l'exclusió social, la inclusió laboral i la inclusió a través de l'art. D'aquesta manera es donarà una visió diversa i comprensiva d'exemples de bones pràctiques i polítiques d'èxit en intervenció socioeducativa innovadora que està contribuint al canvi social i/o educatiu. L'anàlisi de les experiències es farà a través de l'anàlisi de casos que comptarà tant amb la participació de professionals implicats en les experiències analitzades amb els quals s'obriran espais de debat, com amb l'estudi de documentació associada a aquestes i/o altres experiències. Aquesta anàlisi de casos d'èxit en innovació socioeducativa es farà tenint en compte i establint connexions amb els continguts tractats en els blocs temàtics anteriors, facilitant així un aprenentatge teoricopràctic</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE2 Comprendre l'impacte de la investigació social en l'àmbit de la intervenció socual i educativa com a base per a la innovació social.
 CE5 Avaluar diferents polítiques socials en contextos de canvi identificant les oportunitats per a la innovació a partir de la interdisciplinarietat.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Desenvolupar activitats per gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Relaciona els elements fonamentals de la intervenció social i educativa.
 CE2 Demostra capacitat per a l'anàlisi crítica de l'impacte social de la investigació en l'àmbit social i educatiu.
 CE5 Valora diferents polítiques socials des de diferents perspectives i paradigmes de comprensió de la intervenció social i educativa.
Contempla estratègies de participació per a l'empoderament social i polític en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
Identifica i analitza els recursos humans, institucionals, legals, comunitaris existents en un determinat context geogràfic, com també la relació que mantenen entre ells.
 CE6 Identifica experiències en què l'expressió artístic i les seves formes d'aplicació constitueixen un instrument innovador de transformació social i educativa en contextos de canvi social.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC TEMÀTIC 1. Canvi local i polítiques globals. Estratègies per a la innovació en el marc de la globalització
BLOC TEMÀTIC 2. Relacions entre teoria i pràctica en el desenvolupament de polítiques socioeducatives per a la transformació social
BLOC TEMÀTIC 3. Experiències d’innovació socioeducativa: anàlisi dels components d’èxit per al canvi social

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
Sessió Magistral
CE1
CE2
1 10 11
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE5
CE6
CT5
1 15 16
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
CE2
CE5
2 30 32
Treballs
CE1
CE2
CE5
6 15 21
Seminaris
CE1
CE2
CE5
6 12 18
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari i organització de l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts bàsics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi d'experiències de bones pràctiques per part de l'alumnat.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura d'articles i d'altra documentació rellevant relacionada amb els continguts de l'assignatura.
Treballs Debats a partir d'un tema introduït pel professorat.
Seminaris Seminari al voltant de la presentació d'experiències de bones pràctiques.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada via telemàtica a través del correu electrònic o les tutories virtuals a les aules Teams generades a tal efecte.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada via telemàtica a través del correu electrònic o de les tutories virtuals a les aules Teams generades a tal efecte.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE5
CE6
CT5

Objectius:
.-Analitzar una experiència de bona pràctica en l’àmbit social o educatiu.
.-Establir la relació de l’experiència amb les polítiques d’èxit.
.-Identificar la transformació social que se’n deriva de la implementació d’aquesta experiència, així com les oportunitats i les amenaces per al desenvolupament de les intervencions socioeducatives.

Descripció:
.- Treball individual a partir de l’anàlisi i millora d’una experiència de bona pràctica presentada a l’aula (en el tercer bloc temàtic) en l’àmbit socioeducatiu que s’estigui aplicant.
.- Caldrà relacionar la teoria amb l’experiència a analitzar
50%
Treballs
CE1
CE2
CE5
Objectius:
.- Utilitzar els coneixements adquirits a les classes magistrals i amb la lectura de textos per a l'elaboració d'una intervenció escrita al respecte.
.- Ser capaç d'incorporar les aportacions de les companys i els companys en un debat vinculat a una experiència innovadora i amb perspectiva global d'intervenció.

Descripció:
.- Treball col·laboratiu de compilació i anàlisi de 3 projectes/serveis (al menys 2 seran dels presentats al Seminari de l'assignatura) que en la seva pràctica desenvolupin polítiques socioeducatives per a la transformació social.
.- Descripció dels projectes/serveis i de la seva política social/educativa.
.- Comparar i analitzar els 3 projectes/serveis identificant els components d'èxit per a la transformació social (identificar les millores en l'àmbit de la intervenció, la innovació, la perspectiva global de la intervenció...).
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Estudi de cas i treball col·laboratiu: Es valorarà la capacitat anàlisi critica i les argumentacions i propostes que el/la estudiant faci al respecte. Per superar l'activitat s'hauran de seguir les indicacions especificades en la mateixa, respectant tant el contingut com la data d'entrega.

Assistència i participació als debats del Seminari d'Experiències: Serà necessària l'assistència al 80% de les sessions síncrones del Seminari i la participació activa i reflexiva de l'estudiantat, per tal de poder optar a fins a 1 punt addicional a la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica

BLOC TEMÀTIC 1

BLOC TEMÀTIC 2

BLOC TEMÀTIC 3

Complementària

BLOC TEMÈTIC 1

BLOC TEMÀTIC 2

BLOC TEMÀTIC 3

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent