DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PSICOLOGIA DEL TREBALL I DE LES ORGANITZACIONS Codi 15904013
Ensenyament
Doble titulació de grau en Dret i en Relacions Laborals i Ocupació (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CIMAOMO , EMANUEL NICOLAS
Adreça electrònica maria.boada@urv.cat
emanuelnicolas.cimaomo@urv.cat
Professors/es
BOADA CUERVA, MARIA
CIMAOMO , EMANUEL NICOLAS
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La Psicologia del Treball és una disciplina orientada a estudiar l'activitat laboral de les persones en els seus contextos laborals. Així, s'examinen com els treballadors de manera individual o col·lectiva executen les tasques que es deriven dels processos de treball que tenen lloc a les organitzacions. Per tant, aquesta assignatura pretén proporcionar a l'alumne els coneixements teòrics i les competències necessàries per interpretar, mesurar, explicar i diagnosticar els processos principals relacionats amb l'activitat laboral.</p><p>Els continguts d'aquesta assignatura estan estretament relacionats amb els de l'assignatura de Comportament Humà a les Organitzacions. Aquests continguts es completarien des de la perspectiva de la psicologia de les organitzacions i del treball amb les assignatures optatives de selecció de personal, i qualitat de vida laboral.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Gestionar els processos de recursos humans de les organitzacions
 CE10 Assessorar les organitzacions sobre l'eficiència del treball diagnosticant situacions i proposant cursos d'acció i millorar-les
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Conèixer els processos psicològics individuals que intervenen en el context del treball
 CE10 Mesurar i avaluar els processos psicològics individuals que intervenen en el context del treball
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Models i teories en psicologia del treball.
2. El significat del Treball.
3. Aspectes individuals del comportament humà: Competències.
4. Personalitat.
5. Actituds i valors.
6. Motivació.
7. Emocions i intel·ligència emocional.
8. Psicologia de la salut ocupacional: estrès, burnout i mobbing

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE4
CE10
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE4
CE10
33 54 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
CE10
12 18 30
Treballs
CE4
CE10
12 18 30
Atenció personalitzada
CE4
CE10
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
CE4
CE10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura a l’alumne, bàsicament, els seus continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. Relacionant-los amb les sessions anteriors, posant èmfasi amb les idees importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats. L’exposició anirà recolzada amb recursos audiovisuals que es considerin convenients per la correcta realització de la classe (ex. presentacions en powerpoint, kahoot, etc.).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament d’un cas real o simulat que l’estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre preguntes o realitzar una reflexió global. En algunes ocasions, aquestes activitats poden donar lloc a un debat a l'aula o presentacions orals dels alumnes, molt valorable pel professor/a.
Normalment, serà una activitat que es realitzarà en petits grups i el resultat s'haurà de presentar per escrit al professor/a.
Treballs Activitats individuals i/o en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò fet a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los.
Atenció personalitzada Els professors orientaran i guiaran el procés d'aprenentatge de l’alumne a través del moodle i/o l'aula. També es pot fer al despatx, concertant prèviament una tutoria via email.

Atenció personalitzada
Descripció

El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
CE10
SEMINARIS: Activitats individuals i/o en grups de treball que es realitzaran i lliuraran sobre allò fet a seminaris. L'assistència és requisit imprescindible per poder aprovar-los.


TREBALL FINAL: Activitat grupal on l'alumne presentarà un treball final en els terminis establerts pel professor/a amb penalització del 20% sobre la nota de la pràctica en el cas de no fer-ho.

És imprescindible que el treball proposat pel professor/a sigui presentat en els terminis i amb els requisits establerts per tal de superar la part pràctica de l'assignatura.
20







30




Proves objectives de tipus test
CE4
CE10
TEORIA: Prova objectiva tipus test de 40 o 60 ítems d'opció múltiple, amb tres o quatre opcions de resposta 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'han de superar les pràctiques (seminaris), el treball final i l'examen teòric de forma independent. La no superació d'alguna d'aquestes parts comportarà la no superació de l'assignatura; i per tant, haurà de realitzar l'avaluació de la/les part/s suspeses en segona convocatòria.

Per tal de poder superar l'assignatura és condició necessària:

  • Haver obtingut un 4 a l'examen teòric.
  • Haver obtingut un 4 de mitjana en las sessions pràctiques (seminaris). Cal remarcar que per superar aquesta part, s'exigeix una qualificació mínima del 25% (2,5punts) en cadascun dels casos pràctics.
  • Haver assistit al 80% de les sessions pràctiques (seminaris)
  • Haver obtingut un 4 al treball final.

Altres Condicions i directrius clau per a la superació de l'assignatura:

  • Es valorarà positivament l'assistència i participació (lliurament) dels exercicis proposats a les classes teòriques.
  • La no presentació o el lliurament amb retard injustificat de qualsevol dels treballs implica suspendre l'assignatura.
  • Els alumnes han de participar activament en els sessions pràctiques. És important que cada alumne es comprometi amb la resta dels membres del seu grup a aportar equitativa i puntualment el treball als seus companys.
  • Si un alumne/a abandona el treball en grup ha d'avisar al professor/a i als seus companys amb temps suficient per poder suplir la seva baixa. Si un alumne no compleix el compromís amb el seu grup, la resta dels membres podran seguir l'activitat sense comptar amb ell/a, notificant-ho al professor/a.
  • Els treballs seran aportacions pròpies i originals de l'alumne. Per això, un treball plagiat, entesa com la còpia d'un altre treball o la còpia literal de les fonts, equivaldrà a un suspens del treball.
  • D'acord amb la normativa vigent el/la professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants.
  • Una actitud inadequada dels alumnes o el fet que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a l'assignatura puc comportar la seva exclusió de classe.

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà de la forma següent: Els alumnes que no han superat l'examen teòric hauran de realitzar un altre examen, amb les mateixes condicions que les citades a proves mixtes i amb el mateixos criteris d'avaluació. Els alumnes que no han superat les pràctiques hauran de realitzar un treball escrit similar a las activitat de resolució de problemes de forma individual, que presentaran en una prova oral. Els alumnes que no han superat el treball final hauran de realitzar un treball escrit similar a l'anterior. Els alumnes que no han superat ni l'examen teòric, ni les pràctiques, ni el treball final hauran de realitzar tant l'examen teòric com una activitat de resolució de problemes de forma individual i un treball final de forma individual.


Fonts d'informació

Bàsica Martín-Quirós, M. A i Zarco Martín, V., Psicología del Trabajo, de las organizaciones y de los recursos humanos. Un área abierta a la reflexión., Pirámide, 2009
Trechera, J.L., Introducción a la Piscología del Trabajo., Desclée de Brouwer, 2000
Guillén, C. i Guil, R., Psicología del Trabajo para las Relaciones Laborales., McGraw-Hill, 2000
Pereda, S, Berrocal, F. i Alonso, M.A., Bases de la Psicología del Trabajo para la gestión de Recursos Humanos., Síntesis, 2014
Palacín-Descals, F.J., Psicología de la Organización., Prentice Hall, 2005
Munchinsky, P.M., Psicología Aplicada al trabajo., Thompson, 2007
Robbins, S.P., Comportamiento Organizacional., Prentice Hall, 2006
Gil, F. i De la Hera, C., Introducción a la psicología de los grupos. Teoría y aplicación., Síntesis, 2000


 
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent