DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PSICOLOGIA DELS RECURSOS HUMANS Código 15904120
Titulación
Doble titulació de grau en Dret i en Relacions Laborals i Ocupació (2014)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
SORA MIANA, BEATRIZ
Correo-e beatriz.sora@urv.cat
emanuelnicolas.cimaomo@urv.cat
Profesores/as
SORA MIANA, BEATRIZ
CIMAOMO , EMANUEL NICOLAS
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura de Comportament Humà a les Organitzacions es planteja amb l'objectiu que l'estudiant adquireixi i desenvolupi els coneixements bàsics i les competències relacionades amb l'estudi del comportament de les persones a les organitzacions. Així, doncs, es presenten els aspectes relacionats amb la vida laboral i organitzacional i, més concretament, s'aporten sòlides bases teòriques i conceptuals per descriure, explicar i predir els diferents fenòmens psicosocials que tenen lloc en contextos laborals i gravitacionals, així com intentar solucionar els possibles problemes associats. Tot plegat facilitarà una comprensió adequada dels fenòmens organitzacionals des d'una perspectiva psicosocial.

Finalment, i atès que la intervenció és una dimensió fonamental de la psicologia de les organitzacions, s'espera que l'estudiant desenvolupi les seves competències a través de casos i problemes pràctics per familiaritzar-se amb possibles camps de treball.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Gestionar els processos de recursos humans de les organitzacions
 CE10 Assessorar les organitzacions sobre l'eficiència del treball diagnosticant situacions i proposant cursos d'acció i millorar-les
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Conèixer els processos psicològics individuals que intervenen en el context del treball
 CE10 Mesurar i avaluar els processos psicològics grupals i organitzatius que intervenen en el context del treball
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Socialització organitzacional i contracte psicològic
Tema 2. Cultura i clima organitzacional
Tema 3. Psicologia de la comunicació
Tema 4. Dinàmica de poder i influència
Tema 5. Lideratge i coaching
Tema 6. Psicologia dels grups i equips de treball
Tema 7. Conflicte, negociació i mediació
Tema 8. Desenvolupament i canvi organitzacional

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE4
CE10
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE4
CE10
33 54 87
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
CE10
12 18 30
Treballs
CE4
CE10
12 18 30
Atenció personalitzada
CE4
CE10
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
CE4
CE10
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'alumnat, bàsicament, els continguts, els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de lassignatura. Relacionant-los amb les sessions anteriors, posant èmfasi en les idees importants i posant exemples clarificadors dels conceptes tractats. L'exposició anirà recolzada amb recursos audiovisuals que es considerin convenients per a la realització correcta de la classe (ex. Presentacions en powerpoint, Kahoot, etc.).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament d'un cas real o simulat que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre preguntes o fer una reflexió global. De vegades, aquestes activitats poden donar lloc a un debat a l'aula o presentacions orals dels alumnes, molt valorable pel professor/a.
Normalment, serà una activitat que es farà en petits grups i el resultat haurà de presentar per escrit al professor/a.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i una extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar tutoria personalitzada amb el professor a través del correu electrònic, per tal de resoldre els dubtes que tingui de l'assignatura (teoria i seminaris). Aquestes tutories podran realitzar-se de forma en línia (videoconferència) o presencial.

Atenció personalitzada
descripción

El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascú i atendre i resoldre dubtes en relació amb un tema concret. Aquestes tutories es podran fer de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
CE10
Formulació, anàlisi, resolució i debat d?un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l?assignatura. 20%
Treballs
CE4
CE10
Exercicis que l'estudiant realitza a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i una extensió superior que la resolució de problemes. 20%
Proves objectives de tipus test
CE4
CE10
Prova objectiva tipus test de 40 o 60 ítems de resposta múltiple, amb tres o quatre opcions de resposta. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura cal obtenir un 5 al còmput final de totes les activitats d'avaluació de l'assignatura. Cal superar les pràctiques (seminaris) i l'examen teòric. La no-superació d'algun d'aquestes parts comportarà la no-superació de l'assignatura; i per tant, s'haurà de fer l'avaluació de la/les part/es suspeses en segona convocatòria.

Per poder superar l'assignatura és condició necessària:

  • Haver obtingut un 5 a l'examen teòric. Cal remarcar que s'exigeix una qualificació mínima d'un 4 per poder calcular la mitjana amb les activitats pràctiques dels seminaris.
  • Haver obtingut un 5 de mitjana a les sessions pràctiques (seminaris). Cal remarcar que s'exigeix una qualificació mínima d'un 4 per poder calcular la mitjana amb la part teòrica.
  • Haver assistit al 80% de les sessions pràctiques (seminaris).

Altres Condicions i directrius clau per a la superació de l'assignatura:

  • Es valorarà positivament l'assistència i la participació (lliurament) dels exercicis proposats a les classes teòriques.
  • La no-presentació o entrega amb retard injustificat de qualsevol dels treballs implica suspendre l'assignatura.
  • Els alumnes han de participar activament a les sessions pràctiques. És important que cada alumne es comprometi amb la resta de membres del seu grup a aportar equitativament i puntualment la feina als seus companys.
  • Si un alumne/a abandona el treball en grup ha d'avisar el professor/a i els seus companys amb prou temps per poder suplir la seva baixa. Si un alumne no compleix el compromís amb el seu grup, la resta dels membres podran seguir l'activitat sense comptar amb ell/a, notificant-ho al professor/a.
  • Els treballs seran aportacions pròpies i originals de lalumne. Per això, un treball plagiat, entesa com la còpia d'una altra feina o la còpia literal de les fonts, equivaldrà a un suspens de la feina.
  • Dacord amb la normativa vigent el/la professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran de compliment obligat per part dels estudiants.
  • Una actitud inadequada dels alumnes o que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a lassignatura puc comportar la seva exclusió de classe.

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà de la manera següent:

Els alumnes que no han superat l'examen teòric han de fer un altre examen, amb les mateixes condicions que les esmentades en proves objectives tipus test i amb els mateixos criteris d'avaluació. Els alumnes que no han superat les pràctiques hauran de realitzar un treball escrit similar a lactivitat de resolució de problemes de forma individual, que presentaran en una prova oral. Els alumnes que no han superat ni lexamen teòric ni les pràctiques hauran de realitzar tant lexamen teòric com una activitat de resolució de problemes de forma individual.


Fonts d'informació

Bàsica

Cedeño, M.J. (2021). Clima organizacional en la gestión del Talento Humano de las Instituciones Financieras. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7 (5), 509-523.

Estellés, S. et al. (2017). Gamificación en Formación en Empresas. Dirección y Organización,  62, 35-40.

Extremera, N. et al. (2016).De los riesgos psicosociales a la Psicología Organizacional Positiva: hacia un enfoque más integrador en Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Encuentros en Psicología Social, 6, 151-171.

Huichi, N. (2019). Motivación laboral. Universidad Peruana Unión.

Latorre, G.,  Dousdebés, A., González, L. & Vasco, G. (2019). Evaluación de la comunicación interna en organizaciones del sector productivo. CienciAmérica, 8 (2).http://dx.doi.org/10.33210/ca.v8i2.221 

Lupano, M. L. et al. (2022). Estudios sobre el liderazgo. Teorías y evaluación. Psicodebate 6, 107-121.

Orozco-Rincón, E. et al. (2013). Rol del psicólogo en las organizaciones. Revista Psicoespacios, 7 (11), 409-425.

Osorio, L. et al. (2016). Diseño de un instrumento de diagnóstico basado en el modelo AMIGO de Peiró. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 16 (2), 45-62.

Pedraza, A. L. et al. (2015). Cultura organizacional desde la teoría de Edgar Schein: estudio fenomenológico. Clío América, 9 (17), 17-25.

Quiroz González, E. Vesga R. J. J. (Il.) & García-Rubiano, M. (Il.). (2020). Cultura organizacional y cambio: reflexiones y discusiones desde la psicología organizacional.. Universidad Católica de Colombia. https://elibro.net/es/lc/universitatcarlemany/titulos/197043 (Capítulo 1).

Quiroz González, E. Vesga R. J. J. (Il.) & García-Rubiano, M. (Il.). (2020). Cultura organizacional y cambio: reflexiones y discusiones desde la psicología organizacional.. Universidad Católica de Colombia. https://elibro.net/es/lc/universitatcarlemany/titulos/197043 (Capítulo 2 y capítulo 4).

Salemi, J.L. (2022). La importancia del liderazgo servicial como generador de cambio cultural en las organizaciones. Dictamen Libre, 30, Enero-Junio.

Salgado, J.F. et al. (2008). Selección de personal en la empresa y las AAPP: de la visión tradicional a la visión estratègica. Papeles del Psicólogo, 29 (1), 16-24.

Sánchez-Santa Barbará, E. et al. (2010). 40 Años de la teoría del liderazgo situacional: Una revisión. Revista Latinoamericana de Psicología,  42 (1), 29-39.

Ting-Ding, J.M. et al. (2007). La selección de personal como proceso ético y eficiente. El caso de la entrevista personal. Conocimiento, innovación y emprendedores: Camino al futuro (Ayala Calvo, J.C y grupo de investigación FEDRA).

Ucrós, M. et al. (2010).Clima organizacional: Discusión de diferentes enfoques teóricos. Visión Gerencial, 9 (1), 179-190.

Vera, L.L. (2017). Antecedentes y conceptualización del liderazgo destructivo: Una revisión de la literatura. Guayaquil, Ecuador: Universidad Espíritu Santo.

Alonso, P. et al. (2015). Procedimientos de selección de personal en pequeñas y medianas empresas españolas. Journal of Work and Organizational Psychology, 31, 79-89. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1576596215000201 Boggi, C. (2021). Impacto del liderazgo femenino en proyectos. Project, Design and Management, 3(2), 117-136. https://www.mlsjournals.com/Project-Design-Management/article/download/715/1304 Bonavía, T. et al. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. Psicothema, 21 (4), 633-638. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/download/8833/8697 Cuervo-Carabel, T. et al. (2020). Nuevos retos asociados a la tecnificación laboral: el tecnoestrés y su gestión a través de la Psicología Organizacional Positiva. Aloma, 38(1), 21-30. https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/download/371987/465561 EFQM (2012). Modelo EFQM de excelencia. Madrid: Club Excelencia en Gestión y EFQM. https://www.ehu.eus/documents/1904000/1915838/9+Modelo+EFQM+2013.+Comentarios.pdf/2f1798ca-fd39-4e0e-a772-a17146f6003a?t=1532094623000 García-Álvarez, C.M. (2006). Una aproximación al concepto de Cultura Organizacional. Universitas Psychologica, 5 (1), 163-174. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-92672006000100012&script=sci_arttext&tlng=es Gil, F. et al. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo. Papeles del Psicólogo, 32 (1), 38-47. https://www.redalyc.org/pdf/778/77817210005.pdf Llorens, S. (2019). Detección de necesidades formativas: Una clasificación de instrumentos. Catelló de la Plana: UJI. http://hdl.handle.net/10234/80426 Mora, E. & Mora, M. (2020). Desarrollo de la Motivación Laboral. Estrategias cognitivo conductuales, basadas en la Teoría Bifactorial de Herzberg. CLIC, 22. https://convite.cenditel.gob.ve/revistaclic/index.php/revistaclic/article/view/1021 Porras, N.R. (2012). Límites y retos del campo de la Psicología de las Organizaciones.  Revista Electrónica de Psicología Social «Poiésis»,24, 1-14. http://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/519 Sandoval, M. C. (2004). Concepto y dimensiones del Clima Organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 27, 78-82. https://revistas.ujat.mx/index.php/hitos/article/download/4402/3399 Ting-Ding, J.M. et al. (2007). La selección de personal como proceso ético y eficiente. El caso de la entrevista personal. Conocimiento, innovación y emprendedores: Camino al futuro (Ayala Calvo, J.C y grupo de investigación FEDRA). https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/58297/1/Dialnet-LaSeleccionDelPersonalComoUnProcesoEticoYEficiente-2234959.pdf

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.