IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) CONTROL DE GESTIÓ I SISTEMES D'INFORMACIÓ Code 16204209
Study programme
Grau en Finances i Comptabilitat (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
ALVAREZ FERRER, ANTONIO
CAMPA PLANAS, FERNANDO
E-mail fernando.campa@urv.cat
antonio.alvarez@urv.cat
Lecturers
CAMPA PLANAS, FERNANDO
ALVAREZ FERRER, ANTONIO
Web
General description and relevant information DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

L'objectiu d'aquesta assignatura és definir els sistemes d'informació i control d'una empresa per comprovar que es compleixen els objectius estratègics d'aquesta.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Entén el valor de la informació en l'empresa.
Coneix les aplicacions del quadre de comandament integral a l'empresa.
Domina les variables bàsiques d'un sistema d'informació així com els tipus bàsics de sistemes empresarials.
Gestiona les tecnologies i sistemes d'informació com un actiu estratègic per a la gestió de la informació de l'empresa.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Type C Code Learning outcomes
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1 1. Pressupostos i Control de Gestió
1.1. Concepte de Control de Gestió.
1.2. Vinculació del sistema de control amb l'estratègia i l’estructura organitzativa.

TEMA 2 2. El controller
2.1. El controller: funcions, característiques, posició a l'organigrama
2.2 El controller i l'auditor: auditoría externa
2.3 El controller i el procés de Due-diligence

TEMA 3 3. Sistemes d’informació
3.1. Introducció al sistemes d’informació; dades versus informació.
3.2. Conceptes bàsics:
-ERP
-BI
-CRM
-Altres

TEMA 4 4. Control per centres de responsabilitat.
4.1. Tipologia de centres de responsabilitat
4.2. Preus de transferència.

TEMA 5 5. Indicadors de gestió
5.1. Variables Clau: concepte, utilitat i advantatges
5.2. Indicadors: Concepte, característiques, tipologies


TEMA 6 6. Quadre de Comandament Integral
6.1 Concepte, evolució i utilitat
6.2 Elements: Visió, missió, perspectives, indicadors, relacions causa-efecte
6.3 Procés d'implementació


TEMA 7 7. Aspectes bàsics de presupuestació a l'empresa
7.1. Aportacions i limitacions del pressupost
7.2. Diferents pressupostos a l'empresa

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
B1
4 4 8
Sessió Magistral
A2
A5
B2
B4
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
C2
C3
C4
6 52 58
Atenció personalitzada
B6
C4
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B5
4 4 8
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió introductòria comentant els objectius de l'assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Es realitzaran sessions, amb el suport de transparències, per desenvolupar els aspectes teòrics de l'assignatura, sense oblidar exemples pràctics sobre la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es facilitaran casos pràctics per a la seva discussió i resolució a l'aula
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
En la primera sessió s'informarà sobre els horaris de consulta i tutoria del professorat

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves pràctiques
A5
B2
B3
B4
B5
Dels 5 casos pràctics proposats, els alumnes hauran de resoldre els mateixos en grups de màxim 3 alumnes; que hauran de ser penjats al moodle seguint estrictament les normes d'enviament indicades. NO ES PODRAN FER DE FORMA INDIVIDUAL. Es determinarà la nota mitjana entre les 4 millors qualificacions obtingudes 20%
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B5
a) Examen parcial individual (30%)
b) Examen final individual de l'assignatura (50%)
S'ha d'obtenir com a mínim un 4 a l'examen final per poder obtenir l'aprovat en l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada l
80%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consistirà en un examen combinant preguntes de desenvolupament, cas pràctic i/o alguna pregunta tipus test. No es tindrà en compte les notes de les proves pràctiques, examen parcial i examen final de l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica J. M. Amat, Control de gestión: una perspectiva de dirección, 2003,
Kaplan y Norton, Cuadro de Mando Integral (The balanced scorecard), 1997,
Comisión de Contabilidad de Gestión, Manual de Control de Gestión, 2010,
ACCID. Oriol Amat y Fernando Campa, Manual del Controller, 2013,

Complementària Kaplan y Norton, Como utilizar el cuadro de mando integral, 2000,
Kaplan y Norton, Mapas Estratégicos, 2004,
A. M. Ballve, Cuadro De Mando: Organizando Informacion Para Crear Valor, 2001,
F. Blanco Illescas, El control como guia de la gestion empresarial , 1986,
A. López (AECA), El cuadro de mando y los sistemas de información para la gestión empresarial, 1998,
• Anthony R. y Goindarajan V., Sistema de control de gestión, 2008,
• Perez-Carballo Veiga, Juan f., Control de gestión empresarial: textos y casos, 2002,

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.