IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) MÀRQUETING DE SERVEIS FINANCERS Code 16204211
Study programme
Grau en Finances i Comptabilitat (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
CALERO DE DIEGO, ADRIÀ
E-mail adria.calero@urv.cat
Lecturers
CALERO DE DIEGO, ADRIÀ
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Comprèn les funcions i les tasques que realitza el Director de Màrqueting en empreses de serveis financers.
Coneix i utilitza els criteris d’anàlisi necessaris per a la presa de decisions de Màrqueting en empreses de serveis financers.
Sap resoldre problemes relacionats amb les estratègies de Màrqueting propis d’empreses de serveis financers.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Type C Code Learning outcomes
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. L'ENTITAT FINANCERA I EL SEU ENTORN

1.1. Característiques del sector financer
1.2. L'entorn competitiu
1.3. L'impacte tecnològic
1.4. La innovació: Raons de la seva importància
1.5. El marc normatiu
TEMA 2. EL MÀRQUETING FINANCER. PLANTEJAMENT GENERAL

2.1. El Màrqueting de les entitats financeres
2.2. Peculiaritats de les empreses de serveis financers
2.3. Enfocament de Màrqueting en les empreses de serveis
2.4. Organització del Màrqueting a les entitats financeres
TEMA 3. LA INFORMACIÓ AL MÀRQUETING FINANCER

3.1. El valor de la informació
3.2. El màrqueting de base de dades en el màrqueting financer
TEMA 4. EL CLIENT DE L'EMPRESA FINANCERA I EL SEU COMPORTAMENT

4.1. Els clients: Objectiu en el mercat financer
4.2. Determinants del comportament del consumidor
4.3. Necessitats i motivacions del consumidor financer
4.4. Cicle de vida del client bancari
4.5. La fidelització del client

TEMA 5. LA SEGMENTACIÓ I EL MICROMÀRQUETING

5.1. La Segmentació: concepte, procés i avantatges
5.2. Determinació dels segments-objectius i estratègies de segmentació
5.3. Enfocaments de segmentació en el mercat de particulars
5.4. Micromàrqueting bancari


TEMA 6. LA QUALITAT DE SERVEI EN EL SECTOR FINANCER 6.1. Qualitat en les entitats financeres
6.2. Qualitat com a estratègia d'empresa
6.3. Factors bàsics en la satisfacció del consumidor
6.4. El servei, primordial en la banca de relacions

TEMA 7. PRODUCTES I SERVEIS FINANCERS
7.1. Anàlisi dels productes i serveis financers
7.2. Tipologia de productes i serveis financers
7.3. Desenvolupament de nous serveis financers

TEMA 8. ELS PREUS
8.1. Concepte i importància del preu
8.2. Objectius, metodologies i estratègies en la fixació de preus
8.3. Factors que afecten la determinació final del preu
8.4. El preu en el Mk-Mix bancari

TEMA 9. LA DISTRIBUCIÓ EN EL SECTOR FINANCER
9.1. La distribució en el sector financer
9.2. Xarxa de distribució convencional
9.3. Canals alternatius
9.4. La estratègia multicanal en les entitats financeres
9.5. Bancassegurances a Espanya

TEMA 10. LA COMUNICACIÓ
10.1. Definició i característiques de la comunicació
10.2. Elements de la comunicació.
10.3. La venda personal
10.4. La publicitat
10.5. Les relacions públiques
10.6. La promoció de vendes
10.7. El màrqueting directe
10.8. Patrocini i esponsorització

TEMA 11. EL PLA DE MÀRQUETING FINANCER
11.1. El Pla de Màrqueting: concepte i característiques
11.2. Formulació del pla i contingut
11.3. Rol de l'oficina en l'estratègia de Màrqueting
11.4. Pla comercial de l'oficina

TEMA 12. NOVES TENDÈNCIES EN EL MÀRQUETING FINANCER

12.1. Nous enfocaments en la gestió de clients
12.2. Noves orientacions per a les oficines

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 18 20
Sessió Magistral
A5
30 42 72
Debats
B3
C3
C4
7 13 20
Treballs
A5
C4
5 20 25
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de tipus test
A5
B3
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Per fer entendre el concepte objecte d'estudi
Sessió Magistral Per explicar la teoria que figura al programa
Debats Sobre publicacions actuals que apareixeran al moodle.
Treballs
Atenció personalitzada En el moment que sigui requerit per l'alumne.

Atenció personalitzada
Description
Tant a l'aula com al despatx, per resoldre dubtes sobre el programa a explicar.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Debats
B3
C3
C4
Assistència a classes i posada en comú de les activitats proposades al campus virtual 10%
Treballs
A5
C4
Exposició d'un pla de màrqueting d'un producte financer, aplicant els coneixements impartits a classe. 35%
Proves objectives de tipus test
A5
B3
Primera prova: temes de l' 1 al 6 (15%)

Examen final: Tot el temari (40%)
55%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria

Examen sobre tot el temari: 10 punts


Fonts d'informació

Bàsica BARRUTIA LEGARRETA, J.M, Marketing bancario en la era de la información, Pirámide, 2002
JOSÉ RAMÓN SÁNCHEZ GUZMÁN, Marketing Financiero. Principios y estrategias, Cívitas, 1997

Complementària PEDRO EMBID HERRANZ , Marketing Financiero, McGraw-Hill, 1998

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
MÀRQUETING/16204118
MERCATS I ACTIUS FINANCERS I/16204115
 
Other comments
Es recomana...
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.