IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA Code 16214110
Study programme
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
E-mail mabelen.lopez@urv.cat
antoni.vidal@urv.cat
Lecturers
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA


Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’estratègia empresarial. Disciplina que, dins de l’Administració d’Empreses, representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals. La Direcció Estratègica és el contrapunt necessari per entendre la realitat econòmica dels sectors industrials, dels agents econòmics i de les organitzacions en un entorn competitiu.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives.
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa.
 A7 Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1 FONAMENTS DE L’ESTRATÈGIA

1.1. Concepte d’estratègia
1.2. Nivells de l'estratègia
1.3. Concepte de negoci, indústria i mercat
1.4. Objectius estratègics: La creació de valor



TEMA 2 ANÀLISI ESTRATÈGICA INTERNA 2.1. La cadena de valor
2.2. Anàlisi de recursos i capacitats
2.3. Avaluació estratègica de recursos i capacitats


TEMA 3 ANÀLISI ESTRATÈGICA EXTERNA 3.1. L'estructura competitiva de la indústria
3.2. El model de les forces competitives de Porter
3.3. Els grups estratègics de Porter
3.4. L’excedent de productivitat global (EPG)
3.5. Estratègies de defensa i atac



TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA 4.1. Estratègies competitives genèriques
4.2. L'avantatge competitiu en costos: Efecte experiència
4.3. L'avantatge competitiu en diferenciació
4.4. El rellotge estratègic de Bowman
4.5. Models de negoci: Business Model Canvas
4.6. Innovació en els models de negoci: Els oceans blaus




Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A7
B2
C4
25 31 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A7
B2
C4
27 28 55
Projectes
A4
A7
B2
B5
C4
2 15 17
Presentacions / exposicions
A4
A7
B2
B5
C4
1 15 16
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
A7
1 0 1
Proves pràctiques
A4
A7
B2
C4
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professorat. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que se seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició a l’aula per part del professorat dels continguts teòrics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants. Part dels continguts teòrics de l’assignatura hauran de preparar-los els estudiants pel seu compte.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució a l’aula de problemes, exercicis i casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Activitats pràctiques per a relacionar i consolidar coneixements teòrics en la seva aplicació, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional.
Projectes Treball monogràfic realitzat en equip, per donar resposta a un repte estratègic plantejat per l'empresa MAPFRE.
Presentacions / exposicions Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament (pot incorporar també diapositives de power point i/o altres elements).
Atenció personalitzada Temps que el professorat dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant teòriques com pràctiques. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.

Atenció personalitzada
Description

Temps que el professorat dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant teòriques com pràctiques, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Projectes
A4
A7
B2
B5
C4
El projecte consisteix en elaborar en equip (4-5 integrants, tots del mateix grup de classe) un treball monogràfic, per tal de resoldre i aportar idees originals i innovadores, argumentades, raonades i justificades sobre un repte estratègic plantejat per l’empresa MAPFRE. Al llarg del curs, es faran 4 sessions de classe per part dels mentors de MAPFRE per aportar informació sobre el repte i la metodologia a utilitzar. Els millors treballs presentats passaran a una final organitzada per MAPFRE, on el millor equip rebrà un premi per part de MAPFRE. 30%
Presentacions / exposicions
A4
A7
B2
B5
C4
Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament. El vídeo enregistrat s’haurà de lliurar mitjançant una tasca del Moodle
També puntua en aquest apartat, només en el cas dels equips finalistes del premi Repte MAPFRE que participin en la Gala Final, l'exposició oral presencial.
10%
Proves objectives de tipus test
A4
A7
Part de la Prova integral (examen final) del continguts teòrics de l’assignatura, mitjançant un tipus test, on les preguntes respostes erròniament resten punts. 30%
Proves pràctiques
A4
A7
B2
C4
Part de la Prova integral (examen final) dels continguts pràctics de l’assignatura, consistent en la resolució d'exercicis i casos pràctics. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de les qualificacions ponderades pels percentatges establerts i obtingudes en les diferents parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries). No hi ha nota mínima en cap part del sistema d'avaluació.

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues següents:

a) La nota obtinguda en la prova integral teoricopràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquesta prova: 50% la part teòrica i el 50% la part pràctica). La prova integral o examen final de 2a convocatòria seguirà el mateix esquema i estructura que el de 1a convocatòria.

b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral realitzada en 2a convocatòria (que pondera un 30% la part teòrica i un 30% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en les 2 activitats d'avaluació continuada de l'APL (que ponderen en conjunt un 40%).

Durant la realització de les proves integrals (exàmens), tant de la 1a convocatòria com de la 2a convocatòria i, si és el cas, de la convocatòria addicional, els estudiants no podran tindre al seu abast cap tipus de dispositiu telemàtic de comunicació i transmissió de dades (en el seu cas, hauran d'estar apagats i guardats).


Fonts d'informació

Bàsica NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. , La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones., 2007 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.

Complementària FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica., 2005, Madrid: Delta.
BUENO CAMPOS, E. et al., Dirección estratégica:Desarrollo de la estrategia y análisis de casos., 2006, Madrid: Pirámide.
GRANT, R. M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. , Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Pearson Prentice Hall.
MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. , La dirección estratégica de la empresa: Un enfoque innovador del management , 1991, Barcelona: Ariel Economía.
PORTER, M. E., Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia., 2009 (o última edició), Madrid: Pirámide.
PORTER, M. E., Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior., 1987 (o última edició), México: CECSA
PORTER, M. E., Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. , 2003 (o última edició), Bilbao: Deusto.
STRATEGOR, Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa., 1995, Barcelona: Masson.
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. , Administración estratégica:Teoría y casos., 2012 (o última edició), México: McGraw-Hill.
Strickland III , A.J.; Janes,A.; Thompson,A.A.; Sutton, C.; , Gamble,J.; Peteraf,M.A., Administración estratégica: Teoría y casos, 2018 (o última edició), McGraw-Hill
Chiavenato, I., Planeación estratégica: Fundamentos y aplicaciones, 2017 (o última edició), McGraw-Hill
David,F.R.i David,F.R., Conceptos de administración estratégica, 2017 (o última edició), Pearson
Hill,C.W.L. i Jones,G.R., Administración estratégica, 2014 (o última edició), McGraw-Hill
Johnson, G.; Scholes,K. i Whittington,R., Dirección estratégica, 2006 (o última edició), Pearson
Ribeiro, D. i Peris-Ortiz, M., Casos de dirección estratégica, 2012 (o última edició), Pearson

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.