IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR Code 16214214
Study programme
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
BERNARDEZ FANLO, ANA MARIA
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
E-mail mar.pamies@urv.cat
anamaria.bernardez@urv.cat
Lecturers
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
BERNARDEZ FANLO, ANA MARIA
Web
General description and relevant information

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA

Aquesta assignatura permet als estudiants aprofundir en el coneixement del comportament dels consumidors tot analitzant tant els factors interns i externs que tenen influència sobre les decisions dels consumidors com les diferents etapes del procés de decisió de compra.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A7 Entén com els consumidors prenen les seves decisions de compra.
Entén les teories del comportament del consumidor i les seves implicacions per a les estratègies de màrqueting.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. Introducció al comportament del consumidor 1.1. Introducció
1.2. Què és el comportament del consumidor?
1.3. L’estudi del comportament del consumidor
1.4. La investigació de mercats
1.5. Qui és el consumidor?
1.6. Què compren els consumidors?
1.7. El significat del consum
1.8. Factors que influencien el comportament del consumidor
1.9. El consumidor digital
1.10. El consumidor global
1.11. El consumidor ètic
1.12. El costat fosc del comportament del consumidor
TEMA 2. La Percepció 2.1. Introducció
2.2. El procés de percepció
2.3. Etapa 1: Exposició
2.4. Etapa 2: Atenció
2.5. Etapa 3: Interpretació



TEMA 3. L'Aprenentatge i la Memòria PART 1: L’APRENENTATGE
3.1. Introducció
3.2. Teories conductuals de l’aprenentatge
3.3. Teoria cognitiva de l’aprenentatge
3.4. Com aprenem a ser consumidors?

PART 2: LA MEMÒRIA
3.5. La memòria

TEMA 4. La Motivació, els Valors i les Actituds 4.1. Introducció
4.2. El procés de motivació
4.3. Afecte
4.4. Involucrament dels consumidors
4.5. Els valors
4.6. Les actituds


TEMA 5. La Personalitat. 5.1. La personalitat
5.2. Personalitat de marca
5.3. Estils de vida
5.4. El jo
5.5. Identitat de gènere
5.6. El cos

TEMA 6. La influència dels grups 6.1. Grups
6.2. Comunicació de boca en boca
6.3. Lideratge d'opinió
6.4. La revolució de les xarxes socials
6.5. La presa de decisions organitzacionals


TEMA 7. Les Cultures i les Subcultures 7.1. Ingrés i classe social
7.2. Subcultures ètniques, racials i religioses
7.3. Unitat familiar i subcultures per edats
7.4. Influències culturals sobre el comportament del consumidor
TEMA 8. El procés de decisió de compra 8.1. Introducció
8.2. Tipus de decisions dels consumidors
8.3. El procés de decisió de compra
8.4. Efectes situacionals del comportament del consumidor
8.5. L’experiència de compra
TEMA 9. Aplicacions del comportament del consumidor 9.1. El consumidor ètic
9.2. El consumidor en espera

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
B4
B6
41 82 123
Presentacions / exposicions
A7
B4
B6
8 16 24
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
B4
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es farà la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels conceptes teòrics de l’assignatura. També es donaran pautes per a la realització dels treballs d’avaluació continuada.
Presentacions / exposicions Exposició oral del/s treball/s (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets

Atenció personalitzada
Description

Al despatx del professor/a en l'horari establert o abans o després de la classe.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
A7
B4
B6
Realització i presentació de dos treballs en grup cadascun dels quals té un pes d'un 25% sobre la nota final de l'assignatura. 50%
Proves objectives de tipus test
A7
B4
Examen Final 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Primera convocatòria

Per tal d'aplicar la fórmula de 50% treballs d'avaluació continuada (2 treballs en grup) + 50% examen final tipus test, cal treure un mínim de 4 sobre 10 en l'examen final tipus test.

Segona convocatòria

A la segona convocatòria, la qualificació final serà la nota màxima que resulti d'entre els dos càlculs següents:

  • 50% treballs d'avaluació continuada realitzats en grup al llarg del curs (25% el primer treball + 25% el segon treball) i 50% l'examen final tipus test. Per tal d'aplicar aquesta fórmula cal haver seguit l'avaluació continuada i treure un mínim de 4 sobre 10 en l'examen final tipus test.
  • Nota obtinguda en l'examen final tipus test (el 100% de la nota final es correspon amb la nota de l'examen tipus test).

  • Fonts d'informació

    Bàsica Solomon, Michael, Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2013
    Solomon Michael, Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2017

    Complementària Schiffman, L.G. , Comportamiento del Consumidor, Pearson Educación, 2005
    Blackwell, R.D.; Miniard, P.W. and Engel, J.F, Comportamiento del Consumidor, Thomson, 2002

    Recomanacions


    Subjects that it is recommended to have taken before
    DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING/16214115
    FONAMENTS DE MÀRQUETING/16214114
    INVESTIGACIÓ DE MERCATS I APLICACIONS/16214116
    (*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.