DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA Código 16214238
Titulación
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Tercer 2Q
Impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Correo-e dolors.seto@urv.cat
Profesores/as
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Web
Descripción general e información relevante

Donar a l'alumne una visió global del concepte de Responsabilitat Social Corporativa i proporcionar els instruments i les habilitats necessàries per planificar, desenvolupar i avaluar criteris de responsabilitat social corporativa integrats en l'estratègia empresarial.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Comprèn el marc conceptual de la Responsabilitat Social Corporativa, els seus fonaments, així com les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la RSC a la seva gestió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Coneix les eines i processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
TEMA 1:EMPRESA I RESPONSABILITAT SOCIAL 1.1. Les empreses i el seu impacte social
1.2. Conceptualització de RSE
1.3. RSE, Sostenibilitat i ètica empresarial
1.4. Factors que impulsen la RSE
1.5. Nivells de RSE
1.6. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
TEMA 2: LA RSE I ELS GRUPS D'INTERÈS 2.1. La RSE com a model de gestió
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’interès
2.3. Activitats específiques de RSE respecte als stakeholders o grups d’interès
TEMA 3: INSTRUMENTS DE GESTIÓ DE LA RSE 3.1. Instruments de gestió: quins i per què?
3.2. Informes de sostenibilitat: GRI
3.3. Codis de conducta
3.4. Comunicació de la RSE


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
B7
32 59 91
Resolució de problemes, exercicis
A4
B7
C2
C3
C5
15 36 51
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
B7
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. El primer dia de classe, el professor donarà informació sobre el desenvolupament de l'assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen, metodologia docent, bibliografia recomenada i sistema d'avaluació
Sessió Magistral ls continguts de l'assigmatura s'exposaran mitjançant classes iparticipatives
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada Atenció personalitzada en les hore de tutoria

Atenció personalitzada
descripción

Durant les hores de consulta el professor atendrà i resoldra els dubtes de l'alumne tant pel que fa a les classes teòriques com a les classes pràctiques.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A4
B7
C2
C3
C5
Realització de diferents activitats pràctiques que es realitzaran al llarg del curs 50%
Proves objectives de tipus test
A4
B7
Es realitzarà una prova final tipus test sobre els continguts de l'assignatura 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en un examen sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, que representarà un pes del 100%


Fonts d'informació

Bàsica Carroll, A.B. y Buchholtz, A.K., Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed., outh-Western CengageLearning. Canadá.
Crane, A. y Matten, D., usiness ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of gobalization, 3ª, Oxford University Press. Oxford.
Fernández Gago, R. (2005), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.
Olcese, A. Rodríguez, M.A. yAlfaro, J., Manual de la Empresa Responsable y Sostenible,, , McGrawHill,Madrid.

Carroll, A.B. y Buchholtz, A.K. Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western CengageLearning. Canadá. 2012

Crane, A. y Matten, D. (2010), Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Ageof Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010 

Fernández Gago, R. (2005),Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.

Olcese, A. Rodríguez, M.A. yAlfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill,Madrid.

Setó Pamies, D. (2022), Responsabiltat Social de l'Empresa. Material editable.URV

Complementària Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j., Ética de la empresa., , Desclée. Bilbao
Polman, Paul; Winston, Andrew, NET POSITIVE: IMPACTO NETO POSITIVO: COMO LAS EMPRESAS VALIENTES PROSPERAN DANDO MAS DE LO QUE RECIBEN, , Editorial: Editorial Profit

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.