IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ESTADÍSTICA I Code 16224007
Study programme
Grau en Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period
6 Formació bàsica Primer 1Q
Teaching
Department Economia
Coordinator
ASLANIDIS , NEKTARIOS
MÉNDEZ ORTEGA, CARLES
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
PASTOR MATEO, ADRIAN
MORENO ORDOÑEZ, MARIA DEL CARMEN
E-mail joan.masip@urv.cat
miguel.manjon@urv.cat
raquel.casas@urv.cat
nektarios.aslanidis@urv.cat
mariadelcarmen.moreno@urv.cat
carles.mendez@urv.cat
adrian.pastor@urv.cat
Lecturers
MASIP VIÑES, JOAN
MANJÓN ANTOLÍN, MIGUEL CARLOS
CASAS CRIADO, RAQUEL
ASLANIDIS , NEKTARIOS
MORENO ORDOÑEZ, MARIA DEL CARMEN
MÉNDEZ ORTEGA, CARLES
PASTOR MATEO, ADRIAN
Web http://moodle.urv.cat/
General description and relevant information DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

Aprendre a ordenar la informació econòmica per a aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives per descriure-la. Contingut: Estadística descriptiva, anàlisi de la regressió, números índexs i taxes de variació.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial.
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen.
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja.
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció 1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades 1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Altres mesures
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional 1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Covariància, coeficient de correlació lineal de Pearson. Propietats
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional
Tema 4. Anàlisi de la regressió 1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Obtenció dels coeficients de la recta. Interpretació
3. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
4. Predicció
Tema 5. Números índexs i taxes de variació 1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes (o compostos)
3. Índexs complexes (o compostos) de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A3
B1
22 26 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B1
C3
22 24 46
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
B1
C2
C3
8 30 38
Atenció personalitzada
A3
B1
1 0 1
 
Proves mixtes
A3
B1
C3
C4
2 4 6
Proves pràctiques
A3
B1
C2
C3
C4
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Classe de presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de dubtes referents a les pràctiques de tractament de dades mitjançant full de càlcul demanades al llarg del curs.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
Consultes: Resoldre dubtes de forma personalitzada. El primer dia de classe s'informarà de l'horari d'atenció als estudiants de cada professor/a.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves mixtes
A3
B1
C3
C4
A la primera convocatòria oficial (50% de la nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.

Es requerirà una nota mínima igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l’assignatura.
50%
Proves pràctiques
A3
B1
C2
C3
C4
Es realitzaran 2 proves al llarg del curs, on cadascuna puntua un 15% de la nota final.

Es requerirà una nota mínima de la mitjana de les dues proves pràctiques igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l’assignatura.
30%
Others  

Qüestionaris Moodle (4 o 5) de preguntes objectives curtes a resoldre al llarg del curs

20%
 
Other comments and second exam session

El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de les diferents proves així com el material que es pot portar en cadascuna d'elles. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs. Las pràctiques a través de TIC en aules informàtiques hauran de penjar-se al moodle per poder fer les proves pràctiques i mixta.

Important: En primera convocatòria, es requerirà una nota mínima de la prova mixta i de la mitjana de les dues proves pràctiques igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l'assignatura. En cas que no s'arribi als 3 punts, la nota final en primera convocatòria serà la menor de les notes de la prova mixta i de les proves pràctiques.

Segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria oficial: preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.

L'ús de la calculadora i/o del software informàtic és un dels objectius de l'assignatura. Per això a l'examen es permeten les calculadores científiques i únicament queden prohibits els dispositius que permeten la connexió a xarxes de dades. Així mateix queden totalment prohibits a l'aula l'ús de telèfons i altres dispositius mòbils que li suposaria a l'alumne l'expulsió de l'aula.


Fonts d'informació

Bàsica C. Domingo, J. Allepus, J.A. Corbatón, R. Casas, T. Corbella, M. Fibla, J. Masip, Exercicis d'estadística empresarial, , 2006
Martin Pliego, Introducción a la estadística económica yempresarial (Teoría y práctica), , 2004
C. Pérez, Estadística a través deExcel, , 2002

Complementària F. Arnaldos et al., Estadística descriptiva para economía y administración de empresas, , 2003
D. A. Lind et al., Estadística aplicada a los negocios y a la economía, , 2015

Altres recursos

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
ESTADÍSTICA II/16224104


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.