DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) TEORIA ECONÒMICA DEL BENESTAR Código 16224108
Titulación
Grau en Economia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Correo-e mariajose.perez@urv.cat
Profesores/as
PÉREZ LACASTA, MARIA JOSÉ
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

L'assignatura de Teoria Econòmica del Benestar proposa les condicions que determinen una assignació òptima dels recursos de la societat. Analitza aspectes fonamentals del funcionament d’una economia competitiva i mostra que, en determinades circumstàncies, genera una assignació de recursos socialment eficient.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A6 Analitzar els diversos contexts professionals en els que treballa un economista: la cojuntura econòmica, el sector, el mercat, l'empresa i el departament en qüestió.
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Comprèn dels criteris de benestar.
Comprèn la problemàtica empresarial a curt i llarg temini.
 A6 Identifica les variables clau en la presa de decisions empresarials.
 A7 Comprèn l’estructura dels models econòmics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Troba la solució adequada
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ 1.1. Assignació de recursos
1.2. Models. Economia positiva i economia normativa
1.3. Agents. Racionalitat i equilibri
1.4. Benestar. Criteri de Pareto. Millores paretianes. Criteri de compensació
1.4. Institucions. Jocs d'estratègia. Jocs repetits. Estratègies mixtes. Drets de Propietat. Estat.
TEMA 2. CONSUMIDORS I DEMANDA 2.1. Preferències. El conjunt pressupostari.Funcions d'utilitat: Cobb-Douglas i Quasi-lineals.
2.2. Funcions de demanda ordinàries. Funció d’utilitat indirecta. Propietats. Elasticitats de la demanda. Classificacions dels béns
2.3. Problema dual. Demandes compensades. Funció de despesa. Propietats
2.4. Equació de Slutsky
TEMA 3. BENESTAR DEL CONSUMIDOR 3.1. Benestar del consumidor. Excedent. Variació compensatòria
3.2. Índexs de preus i benestar. Índexs del cost de la vida
3.3. Índexs de preus i preferència revelada
TEMA 4. EQUILIBRI GENERAL 4.1. El consumidor propietari de recursos. Dotacions. Equacio de Slutsky ampliada.
4.2. Oferta de treball. Decisions intertemporals. Incertesa i consum contingent.
4.3. L’economia competitiva. Preus relatius i bé numerari. Intercanvi. Funcions de demanda i d’excés de demanda. Propietats.
4.4. Equilibri general competitiu en una economia d'intercanvi. Equilibri general en una economia amb producció. L’economia de Robinson Crusoe
TEMA 5. EFICIENCIA 5.1. Eficiència en economies d’intercanvi. Caixa d’Edgeworth
5.2. Els teoremes fonamentals de l’economia del benestar
5.3. Risc, eficiència i equilibri general. Consums contingents. Assignació eficient del risc
5.4. El cor (nucli) d’una economia d’intercanvi. Equilibri competitiu i el cor. Repliques i contracció del cor
5.5. Eficiència, equilibri walrasià i preferències quasilineals
TEMA 6. BENESTAR 6.1. Funcions de benestar social. Funcions de benestar social i eficiència
6.2. Eficiència i producció. L’eficiència del mercat competitiu. L’eficiència de l’economia de Robinson Crusoe
6.3. Anàlisi competitiu d’equilibri parcial. Benestar i equilibri parcial. Benestar, excedent i beneficis empresarials
TEMA 7. EXTERNALITATS 7.1. Externalitats. L’eficiència econòmica en presència d’externalitats.
7.2. Normes. Taxes pigouvianes. Drets de propietat, permisos i creació de mercats. Internalització.
7.3. El teorema de Coase.
7.4. Externalitats mútues.
7.5. La tragèdia dels béns comunals. Externalitas de Congestió.
TEMA 8. BÉNS PÚBLICS I DECISIONS COL·LECTIVES 8.1. Béns públics i absència de rivalitat.
8.2. Béns públics divisibles i indivisbles.
8.3. Eficiència en l'assignació de béns públics.
8.4. Provisió privada. Contribucions voluntàries i el passatger de franc.
8.5. Provisió pública: la solució de Lindahl.
8.6. Mecanismes de revelació de preferències: Vicrey-Groves-Clarke i pivotal.
TEMA 9. SUBHASTES I DISSENY DE MECANISMES 9.1. Les quatre subhastes bàsiques.
9.2. Valor comú i valor privat.
9.3. Informació incomplerta. Equilibri de Bayes-Nash.
9.4. Eficiència assignativa.
9.5. Equivalència dels ingressos esperats del venedor. Disseny de mecanismes.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
A6
A7
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis
A5
A6
A7
B2
B6
C4
16 12 28
Sessió Magistral
A5
A6
A7
36 75 111
Atenció personalitzada
A5
A6
A7
B2
B6
C4
1 0 1
 
Proves pràctiques
A5
A6
A7
B2
B6
4 3 7
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'alumne amb la finalitat d'explicar els objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació del curs.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets

Atenció personalitzada
descripción
Temps per resoldre dubtes als estudiants. L'atenció serà principalment personalitzada i es durà a terme en el despatx del professor.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A5
A6
A7
B2
B6
C4
Exercicis breus de tipus numèric o justificatius de determinades proposicions efectuades pel professor a l'aula. Seran 4 exercicis repartits al llarg del curs. Cadascun té un pes del 5% de la qualificació final de la primera convocatòria. 20%
Proves pràctiques
A5
A6
A7
B2
B6
2 Proves integrals que incorporen exercicis numèrics, de desenvolupament, o justificacions de determinades proposicions teòriques. Cadascuna té un pes del 40% de la qualificació final de la primera convocatòria. La segona prova s’haurà de desenvolupar en el dia i hora fixat al calendari oficial d’exàmens aprovat per la Junta de Facultat. 80%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consta només d'un examen que val el 100% de la nota.
Aquesta prova és un conjunt d'exercicis numèrics, de desenvolupament o justificacions de determinades proposicions teòriques.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BIBLIOGRAFIA BÀSICA 
Gravelle, H. I R. Rees, Microeconomia, 3ª edició, Prentice Hall. 2006.
Oliva, M. Equilibri General i Benestar, PID_00162078, en Cortadas, P., Oliva, M. i d'altres, Microeconomia, FUOC, B-19.864-2011.
Oliva, M. Béns Públics i Externalitats, PID_00162079, en Cortadas, P., Oliva, M. i d'altres, Microeconomia, FUOC, B-19.864-2011. Schotter, A., Microeconomics , 3ª edició, Harper Collins. 2009.

Complementària , , ,

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: 
Nicholson, W., Teoría Microeconòmica, 6ª edició, Thomson. 2004.
Pindyck, R. i D. Rubinfeld, Microeconomia, 5ª edició, Prentice Hall

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.