IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Code 16224112
Study programme
Grau en Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
THEILEN , BERND GEORG
E-mail bernd.theilen@urv.cat
Lecturers
THEILEN , BERND GEORG
Web
General description and relevant information DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

El objectiu d’aquesta assignatura es fer una descripció dels objectius del sector públic. En primer lloc s'analitza com els objectius del sector públic es deriven dels objectius dels individus de la economia. En segon lloc s'analitza com es poden finançar els objectius públics mitjans impostos. Es comparen diferents tipus d'impostos i s'analitzen els seus propietats. </p>

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 Conèixer el funcionament del Sector Públic i ser capaç de gestionar eficientment les seves institucions.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A9 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional, regional, local o de l'empresa.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Sap explicar els avantatges i inconvenients dels mecanismes de decisió col·lectius.
Analitza els efectes de les diferents formes d’imposició.
 A5 Explica les avantatges i inconvenients de les diferents formes d’organització pública i privada.
 A9 Coneix les fonts d’informació relevants per a la redacció de projectes econòmics.
Sap presentar i comunicar la informació de forma clara i entendible per a el públic objectiu del projecte.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
PART I TEORIA DEL BENESTAR
TEMA 1. L'economia del ''laissez faire''
1.1. Introducció
1.2. Els consumidors
1.3. Els productors
1.4. L'eficiència econòmica
1.5. Els teoremes fonamentals de l'economia del benestar
1.6. La intervenció pública
TEMA 2. L’agregació de les preferències individuals
2.1. Introducció
2.2. El teorema d'impossibilitat d'Arrow
2.3. Teoremes de possibilitat
2.4. La impossibilitat d'un liberal Paretià
TEMA 3. El mesurament del benestar
3.1. Cardinalitat i comparabilitat interpersonal
3.2. La redistribució de la renda: Formes funcionals de la FBS de Bergson-Samuelson
3.3. La redistribució de la renda: Limitacions
3.4. El mesurament del benestar
3.5. L'anàlisi cost-benefici

PART II TEORIA DE LA IMPOSICIÓ
TEMA 4. Els ingressos públics i l’impost
4.1. Classificació dels Ingressos públics
4.2. Tarifes impositius
4.3. Mesures de progressivitat

4.4. Principis impositius
4.5. Conclusions
TEMA 5. La incidència impositiva
5.1. Introducció
5.2. Incidència impositiva en equilibri parcial: competència perfecta
5.3. Incidència impositiva en equilibri parcial: monopoli
5.4. Incidència impositiva en equilibri general: model unisectorial
5.5. Incidència impositiva en equilibri general: model bisectorial
5.6. Conclusions
TEMA 6. Efectes microeconòmics de la imposició
6.1. Efectes generals
6.2. Imposicions i perduda de benestar
6.3. Imposicions i treball
6.4. Imposicions i estalvi
6.5. Imposicions, elusió i evasió d'impostos
6.6. Conclusions
TEMA 7. Imposició òptima
7.1. Imposició òptima directe
7.2. Imposició òptima indirecte
7.3. Imposició òptima amb renda bàsica
7.4. Altres aspectes d'optimitat
7.5. Conclusions


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A5
34 42 76
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1
16 32 48
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
2 10 12
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A4
A5
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció en la assignatura i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
Presentacions / exposicions Presentació d'un treball per part dels estudiants.
Atenció personalitzada Consulta dels estudiants sobre les problemes, el treball y altres continguts de la assignatura.

Atenció personalitzada
Description

En el horari de consulta els estudiants poden fer preguntes respecte als continguts de la assignatura. Les consultes es farán al despatx del professor en el horari establert o concertant hora prèviament. 


En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: Un dia de la setmana les consultes es poden realitzar de forma no presencial on-line.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
B1


Exposició de part del temari i resolució de preguntes teòriques i pràctiques a l'aula.
25%
Presentacions / exposicions
A4
A5
A9
B6
S'ha de entregar i exposar un treball a l'aula. 25%
Proves de desenvolupament
A4
A5
Hi ha una prova parcial i una prova final. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria, es realitzarà un examen que representarà el 75% de la nota final, i també s'ha d'entregar un treball que es presentarà i comptarà per un 25% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Theilen, B., Manual Teoría del Sector Público, , 2013
Rosen, H.S. , Hacienda Pública, 7ª, 2005
Albi, E. et al., Economia Pública, Vol 1 i 2, , 2000

Complementària Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, , 1996
Auerbach, A. i Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, , 1985
Jha, R., Modern Public Economics, , 1998
Stiglitz, J.E., Lecciones sobre Economía Pública, , 1988

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.