IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ECONOMIA DEL MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT Code 16224121
Study programme
Grau en Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Quart 1Q
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
E-mail miquelangel.bove@urv.cat
Lecturers
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/
General description and relevant information

Aquesta assignatura introdueix als estudiants a l'aplicació de l'anàlisi econòmica per l'estudi dels problemes mediambientals. Tant des de la perspectiva del desenvolupament sostenible, la dels problemes de contaminació, la de la gestió dels recursos naturals, la de la valoració econòmica de la qualitat ambiental, com la de la gestió mediambiental a les empreses.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Sap analitzar i explicar les interrelacions entre l’economia el medi ambient.
 A3 Sap buscar i analitzar la informació rellevant de caràcter econòmic i medi ambiental.
 A5 Analitza de manera racional el comportament dels agents econòmics, davant dels problemes relacionats amb el medi ambient i els recursos naturals.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1.- L'economia i el medi ambient 1.1. Interrelacions entre economia i medi ambient
1.2. Qualitat de l'entorn natural, política mediambiental i costos de la protecció ambiental
Tema 2.- Desenvolupament sostenible 2.1. Els orígens del problema de la sostenibilitat
2.2. Conceptes de sostenibilitat
Tema 3.- Fallades del mercat i economia de la contaminació 3.1. Fallades del mercat
3.2. Economia de la contaminació
Tema 4.- Instruments per a la protecció del medi ambient 4.1. Normatives mediambientals i incentius econòmics
4.2. Problemes d'implementació i mecanismes de millora
Tema 5.- Gestió dels recursos naturals 5.1. Recursos naturals no renovables
5.2. Recursos naturals renovables
Tema 6.- Valoració econòmica del medi ambeint 6.1. Teoria de la valoració mediambiental
6.2. Mètodes de valoració ambiental
Tema 7.- Gestió mediambiental a l'empresa 7.1. Sistemes de gestió mediambiental
7.2. Sistemes d'informació mediambiental

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A5
B1
24 46 70
Treballs
A1
B1
B5
4 18 22
Presentacions / exposicions
A1
C4
5 10 15
Fòrums de debat
A5
C2
2 2 4
Seminaris
A1
12 6 18
Debats
A1
A3
4 4 8
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves mixtes
A1
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura per part del professor.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.

Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Description

Després de comentar les instruccions i les fitxes que descriuen com han de ser els treballs i les activitats, aquestes es pengen al campus Virtual, el professor dedica un temps a ampliar aquesta informació i a orientar als estudiants sobre com desenvolupar el treball i a resoldre els dubtes que puguin sorgir durant la seva realització.

D'altra banda, s'estableix un horari de consultes per resoldre dubtes dels estudiants sobre els continguts de l'assignatura, així com la possibilitat de contactar amb el professor per correu electrònic, per tal de concretar tutories personalitzades o per resoldre qüestions puntuals.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A1
B1
B5
A l'hora d'avaluar cada treball es tindrà en compte diferents aspectes com la rellevància dels temes plantejats, la capacitat d'anàlisi dels problemes, la claredat en l'exposició i la seva capacitat de síntesi 30%
Presentacions / exposicions
A1
C4

En les presentacions dels treballs es valorarà la seva capacitat per prioritzar els aspectes més rellevants, l'ordre en l'exposició i la seva capacitat comunicativa
10%
Fòrums de debat
A5
C2

Es valorarà l'interès de l'estudiant en les discussions i debats plantejats i el seu domini de les TICs
2%
Debats
A1
A3

En l'avaluació d'aquesta activitat es tindrà en compte la participació dels estudiants en els debats generats a partir dels temes tractats en els seminaris i la rellevància de les seves aportacions
8%
Proves mixtes
A1

Prova escrita que combina preguntes de desenvolupament i preguntes d'anàlisi sintètiques
50%
Others  
 
Other comments and second exam session

S'estableix un sistema d'avaluació continuada, què constarà d'un mínim de quatre pràctiques a realitzar durant tot el quadrimestre. Aquestes pràctiques consistiran en la realització de treballs, l'elaboració de resums d'articles especialitzats, la participació en debats i l'exposició d'alguns dels treballs realitzats en grup o individualment. Per poder seguir l'avaluació continuada caldrà entregar totes les pràctiques proposades i assistir a un mínim del 80% de les classes.
En segona convocatòria l'avaluació constarà d'una única prova escrita, en la qual s'hauran d'analitzar, desenvolupar o resoldre les qüestions i problemes plantejats, relatius als diversos continguts que consten al programa de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Kolstad, C., Economía Ambiental, 2001, Oxford University Press. Mèxic
Labandeira, X.; León, C.J.; i Vàzquez, M-X., Economía Ambiental, 2007, Pearson Education. Madrid.
Riera, P.; Garxía, D.; McGilvray, J. i Common, r., Manual de Economía Ambiental y de los Recursos Naturales, 2006, Thompson Edidores Spain. Madrid.

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16224004
MICROECONOMIA/16224103
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.