IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ANÀLISI DE DADES MICROECONÒMIQUES Code 16224212
Study programme
Grau en Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Tercer 2Q
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
DÍAZ SERRANO, LUIS
E-mail luis.diaz@urv.cat
keli.dearaujo@urv.cat
Lecturers
DÍAZ SERRANO, LUIS
DE ARAUJO ROCHA, KELI
Web
General description and relevant information DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

Aquest curs pretén proporcionar coneixements basics sobre la modelització econométrica de problemes referits a la presa de decisions per part de un agent econòmic. Els exemples pràctics que es discuteixin procediran en la seva majoria dels àmbits de l’Economia. En aquestes aplicacions el programa informàtic utilitzat serà STATA.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Dominar els mètodes i instruments bàsics per a l'anàlisi de la realitat empresarial.
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Coneix elements avançats del model de regressió lineal i d’elecció discreta.
Aplica tècniques economètriques a l’anàlisi empíric de problemes microeconòmics.
 A3 Identifica i reconeix les aplicacions dels models a problemes microeconòmics (dimensió temporal i espacial de l’activitat econòmica).
Type B Code Learning outcomes
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1: INTRODUCCIÓ
1.1. Naturalesa de les dades per l'anàlisi econòmica
1.2. Regressió múltiple
1.3. Estimació màxim versemblant

TEMA 2: MODELS DE RESPOSTA MÚLTIPLE NOMINAL. 2.1. Model Logit Multinomial
2.2. Interpretació dels paràmetres
2.3. Bondat de l'ajust
2.4. Model Logit Condicional
2.5. Interpretació dels paràmetres
2.6. Axioma d'independència d'alternatives irrellevants

TEMA 3: MODELS DE RESPOSTA MÚLTIPLE ORDINAL 3.1. Model Multinomial Ordenat
3.2. Model Logit Ordenat en Rangs
3.3. Model Probit per dades en intervals
TEMA 4: MODELS DE RESPOSTA MÚLTIPLE CARDINAL 4.1. Models basats en la distribució de Poisson
4.2. Models basats en la distribució Binomial Negativa
4.3. Models modificats en el cero
TEMA 5: MODELS PER VARIABLES DEPENDENTS LIMITADES 5.1. Censura i mostres seleccionades
5.2. Models de regressió truncats
5.3. Models de regressió censurats

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
8 18 26
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A3
C2
8 18 26
Atenció personalitzada
2 0 2
Laboratoris virtuals
A2
A3
C2
22 46 68
 
Proves objectives de tipus test
A2
A3
C2
8 8 16
Proves pràctiques
A2
A3
C2
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació del curs, metodologies, etc.
Sessió Magistral Discussió de les notes que es proporcionen per part del professor a través del Campus Virtual. Aquestes notes són orientatives i s’han de complementar amb les fonts d’informació addicional que es proporcionen i amb les explicacions i recomanacions del professor
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Seguiment i compressió de la resolució de les practiques presentades pel professor. Les practiques estan basades en enunciats que reflecteixen problemes econòmics i es resoldran fent servir les bases de dades i software apropiat (GRETL). L’alumne ha d’aprendre a utilitzar aquet software per obtenir i interpretar els resultats numèrics.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes relacionades amb els conceptes teòrics i la resolució de les practiques (software, interpretació de resultats numèrics, etc.).
Laboratoris virtuals

Atenció personalitzada
Description
L’atenció personalitzada es planteja amb hores de consultes (visita).

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves pràctiques
A2
A3
C2
L’examen final. Aquesta prova tindrà lloc durant el període d’exàmens, una vegada acabada la docència de l’assignatura. La prova consistirà en diversos exercicis similars a les practiques realitzades durant el curs acadèmic. 70%
Proves objectives de tipus test
A2
A3
C2
Preguntes tipo test a resoldre utilitzant un conjunt de dades i el programa economètric GRETL. Es realitzaran 4 proves d’aquest tipus (un després de cada tema). Cadascuna contarà un 7%. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació a la segona convocatòria es basarà en una prova pràctica i teòrica similar a la realitzada a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Green, W.G. , Análisis Econométrico, 2000,
Gujarati, D. N., Econometría, 2010,
Cameron, A.C. and Trivedi, P.K, Microeconometrics, 2005,

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
ESTADÍSTICA I/16224007
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16224004
ECONOMETRIA I/16224114
MICROECONOMIA/16224103
ESTADÍSTICA II/16224104
ECONOMETRIA II/16224115
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.