DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) GESTIÓ DE LA QUALITAT Código 16234111
Titulación
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (CTE) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
FONTS RIBAS, ALBERT
SEGARRA THOMÀS, HÈCTOR
Correo-e hector.segarra@urv.cat
montserrat.callau@urv.cat
Profesores/as
SEGARRA THOMÀS, HÈCTOR
CALLAU RULL, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA 

Assignatura de coneixement bàsic de les característiques diferencials i forma de funcionament pràctic de les empreses, amb la qualitat com a eina de gestió. Explica el procés històric, económic i social que ha conduit al concepte actual de Gestió de la Qualitat, tot justificant les diferents etapes que es poden identificar. Desenvolupa els principis que regeixen la Gestió de la Qualitat i els presenta en la seva vesant d'aplicació directa i pràctica a l'empresa. Proporciona les competències necessàries per saber recopilar dades significatives, analitzar, diagnosticar i presentar propostes adients, per la correcta implantació de la Gestió de Qualitat a l'empresa.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Coneix els principals conceptes de la Gestió de la Qualitat.
Coneix i diagnostica els principals enfocaments d’aplicació a l’empresa.
Coneix i identifica els elements característics de la Gestió de la Qualitat en les empreses de serveis.
Sap identificar i aplicar els models i la normativa de la Gestió de la Qualitat.
 A6 Redacta informes de diagnòstic de la Gestió de la Qualitat a l’empresa.
Sap fer propostes pròpies que puguin esser aplicades a la pràctica dels Sistemes de Gestió de la Qualitat de les empreses.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. Evolució i definició del concepte de Qualitat
1.1. Importància de la qualitat
1.2. Orígens i evolució de la qualitat
1.3. Concepte de qualitat
1.4. Els gurus de la qualitat

TEMA 2. Enfocaments d’aplicació a l’empresa 2.1. Evolució dels enfocaments d’aplicació a l’empresa
2.2. Control de qualitat
2.3. Assegurament de la qualitat
2.4. Gestió de la qualitat
TEMA 3. Diagnòstic i planificació de la Qualitat 3.1. Avaluació de la situació de l’empresa
3.2. Identificació i documentació dels processos
3.3. Planificació de la qualitat
TEMA 4. La gestió de la Qualitat de Servei 4.1. Les empreses de serveis
4.2. Concepte i dimensions de la qualitat de servei
4.3. Models i escales de mesura
4.4. Qualitat, satisfacció i fidelitat del client
TEMA 5. Models d’aplicació de la Gestió de la Qualitat 5.1. Models d’excel·lència: EFQM i Baldrige
5.2. El model EFQM, contingut dels criteris
5.3. Normes ISO 9001, versió 1994, 2000 i 2008
5.4. Normes ISO 9001, desenvolupament
5.5. Comparació dels diferents models i conclusions

TEMA 6. El futur de la Gestió de la Qualitat 6.1 Qualitat i Medi Ambient
6.2 Qualitat i Riscos Laborals
6.3 Qualitat i Responsabilitat Social

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 6 10
Sessió Magistral
A5
20 42 62
Resolució de problemes, exercicis
A5
A6
B4
B5
C4
12 24 36
Seminaris
A5
2 6 8
Presentacions / exposicions
A5
A6
B4
B5
C4
8 0 8
Treballs
A5
A6
B4
B5
C4
4 0 4
Atenció personalitzada
6 12 18
 
Proves de desenvolupament
A6
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Enquesta d'expectatives dels alumnes.
Sessió Magistral Exposició del profesor dels continguts de l'assignatura, de forma reflexiva i buscant la resposta dels alumnes a qüestions que permetin aprofundir en el coneixement de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis Exercici pràctic sobre gestió de queixes/reclamacions.
Exercici pràctic sobre elaboració i anàlisi de enquestes per clients
Seminaris Revisió, ampliació i enfoc pràctic dels continguts corresponents als exercicis i les proves pràctiques per preparar el treball final.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció individualitzada, lliure i voluntària als alumnes, per preparar les activitats d'avaluació, així com per abordar qualsevol altra qüestió relacionada amb l'assignatura. Es durá a terme a l'aula i concertant hora, al despatx.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A5
A6
B4
B5
C4
Presentació, pública, a l'aula, en grup, de dos exercicis pràctics. 10%
Treballs
A5
A6
B4
B5
C4
Lliurament, a l'aula, en grup, del treball final. 30%
Proves de desenvolupament
A6
Prova individualitzada 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria: Examen escrit 100%


Fonts d'informació

Bàsica Claver, E.; Llopis J. y Tarí, J.J., Calidad y Dirección de Empresas, , 1999
Llorens, F.J., Calidad Total. Fundamentos e implantación, , 2000
Setó, D., De la calidad de servicio a la fidelidad del cliente, , 2004

Complementària Deming, W.E., Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis, , 1989
Drummond, H., Qué es hoy la calidad total: el movimiento de la calidad, , 1995

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.