IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ECONOMICS OF INNOVATION AND INNOVATION SYSTEMS Code 16655106
Study programme
Entrepreneurship and Innovation (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory First 1Q
Language
Castellà
Department Economics
Coordinator
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
E-mail agusti.segarra@urv.cat
mercedes.teruel@urv.cat
Lecturers
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Students identify the situation as a problem in a multidisciplinary, research or professional environment and actively deal with it.
Students adopt a systematic method with an overall focus to divide complex problems into parts and identify the causes by using their scientific and professional knowledge.
Students design new solutions using the resources that are necessary and available to cope with problems.
Students draw up realistic models with all the details of the solutions proposed.
Students can evaluate the models proposed by contrasting them with the real context of application, find limitations and propose improvements.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació?
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
1.5. Les noves tecnologies
TEMA 2. LES ESTRATEGIES EMPRESARIALS DE DESENVOLUPAMENT D'INNOVACIONS 2.1. Les Fusions i Adquisicions com estratègia d'adqusició de coneixement
2.2. Les start-ups com a model d'introducció d'innovacions en el mercat
2.3. La importància de la direcció en el desenvolupament d'innovacions de les grans empreses.

TEMA 3. ESTUDIS DE CASOS.
3.1. Casos internacionals.
3.2. Casos nacionals.
TEMA 4. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 4.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
4.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
4.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
4.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
4.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
4.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS. 5.1. Casos internacionals.
5.2. Casos nacionals.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Practical cases/ case studies in the classroom
A6
14 39 53
Scientific and/or communication events
A5
4 0 4
Lecture
A5
A6
20 20 40
IT-based practicals
A6
CT3
16 29 45
Personal attention
2 0 2
 
Mixed tests
A5
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Practical cases/ case studies in the classroom Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades de forma escrita i/o oral.
Scientific and/or communication events Assistència a xerrades científiques de ponents de prestigi.
Lecture Presentació de materials teòrics per part del professor.
IT-based practicals Pràctiques en l'aula TIC de recerca, tractament i anàlisi de dades.
Personal attention Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Personalized attention
Description
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic). A més a més, el professorat tindrà un horari d'atenció en el despatx. S'informarà d'aquest a l'inici del curs i estarà disponible en el Moodle.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical cases/ case studies in the classroom
A6
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi plantejat. S'inclou la presentació. 30%
IT-based practicals
A6
CT3
Valoració del desenvolupament a l'aula TIC dels supòsits pràctics. La valoració és integral: plantejament de l'anàlisis, recerca de dades i anàlisi de les dades. S'inclou la presentació. 40%
Mixed tests
A5
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Sources of information

Basic Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Teruel, Mercedes (ed.), El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010, Tarragona : Publicacions URV
Teruel Carrizosa, Mercedes; Jové Llopis, Elisenda i Coll Martinez, Eva. (2018), Start-ups: explorant innovacions disruptives a Catalunya,, Publicacions URV, Tarragona
Smith, David, Exploring Innovation, McGraw Hill,, London
Tidd, J. and Bessant, J.,, Managing Innovation: Integrating technological, market and organizatinal change,, John Wiley & Sons,, USA
OCDE (1994),, Manual de OSLO, , París
Zoltan Acs, Regional Innovation, Knowledge and Global Change, Routledge, New York

Altre material bibliogràfic que el professorat distribueixi.

Other references suggested by the professor for each lesson.

Coad, A. , Segarra, Agustí and Teruel, Mercedes (2020): "A bit of basic, a bit of applied? R&D strategies and firm performance", The Journal of Technology Transfer, doi.org/10.1007/s10961-020-09826-1,

Crépon, B., Duguet, E., & Mairessec, J. (1998). Research, Innovation And Productivi [Ty: An Econometric Analysis At The Firm Level. Economics of Innovation and new Technology, 7(2), 115-158.

Phillips, G. M., & Zhdanov, A. (2013). R&D and the incentives from merger and acquisition activity. The Review of Financial Studies, 26(1), 34-78.

Méndez-Ortega, C. and Teruel, Mercedes (2020): “To Acquire or not to Acquire: The Effects of Acquisitions in the Software Industry", Journal of Evolutionary Economics, 30, 793–814

Rothwell, R. (1994). Towards the fifth?generation innovation process. International marketing review, 11, 7-31.

Teruel, Mercedes , Coad, A. , Domnick, C. , Flachenecker, F. , Harasztosi, P. , Janiri, M.L. and Pal, R. (2021): “The birth of new HGEs: internationalization through new digital technologies”, The Journal of Technology Transfer, doi.org /10.1007/s10961-021-09861-6.

Complementary


Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.