IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) GESTIÓ DE PROJECTES D'R+D+I Code 16655107
Study programme
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
SALDAÑA BUESA, FRANCISCO
E-mail francisco.saldana@urv.cat
Lecturers
SALDAÑA BUESA, FRANCISCO
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura té com a objectiu que l'estudiant adquireixi les habilitats i tècniques necessàries per gestionar els projectes d'innovació i realitzar tasques de valorització del coneixement. S'estudien les estratègies de R + D i innovació de les empreses i les etapes del procés innovador.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Integrar els coneixements adequats per dissenyar el pla d'empresa.
 A3 Determinar el pla estratègic de l'empresa respecte a les activitats de R+D i la innovació.
 A4 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Definir les etapes del projectes de R+D+i
Identificar les diferents metodologies de gestió de projectes d'innovació
 A3 Identificar la gestió específica dels projectes de R+D+i.
Elaborar les fases d'un projecte d'alt contingut innovador
Identificar els agents que intervenen en cadascuna de les fases
 A4 Identificar els problemes de la gestió de projectes
Saber metodologies per a la resolució de problemes en els projectes d'innovació
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. INTRODUCCIÓ 1.1. L'acció d'emprendre.
1.2. Elements indispensables d'una empresa o negoci.
1.3. Què és la innovació?
1.4. Què entenem per projecte?
1.5. Estratègia d’innovació
TEMA 2. FONAMENTS DE GESTIÓ DE PROJECTES 2.1. Visió formal dels projectes i la seva gestió
2.2. Gestió de projectes tradicional i les seves àrees d’aplicació
2.3. Gestió de projectes ágil i les seves àrees d’aplicació
2.4. Relació entre el cicle de vida d’un producte i del seu projecte
2.5. Model d’innovació i cartera de projectes d’innovació

TEMA 3. GESTIÓ DE PROJECTES R + D + I 3.0. Visió formal dels projectes
3.1. Gestió de projectes
3.2. Fases i cicle de vida d'un projecte
3.3. Riscos i incertesa
3.4. R+D

TEMA 4. EXECUTAR PROJECTES AMB ALT CONTINGUT INNOVADOR 4.1. Definició de valor. Per què fem el projecte?
4.2. Com establir el Producte Mínim Viable (PMH).
4.3. Gestió activa del risc dins del projecte.
4.4. Monitorització i comunicació del lliurament de valor.
4.5. Casos d'èxit: Empreses d'èxit i les seves estratègies d'innovació.

TEMA 5. GESTIÓ STAKEHOLDERS DELS PROJECTES 5.1. Què és un stakeholder?
5.2. Alineant la visió del projecte amb la visió del client: prototipat i modelatge.
5.3. Creació de perfils personals i rols per alinear els objectius del projecte. Captació de necessitats del client a través del joc de rols.
5.4. Eines de comunicació efectiva.
5.5. Resolució de conflictes i gestió de la diversitat cultural dins de l'equip de projecte.


TEMA 6. COM LIDERAR EQUIPS 6.1. Cultura i formació d'equips.
6.2. Principis per a la gestió d'equips autònoms.
6.3. Bones pràctiques per maximitzar el rendiment de l'equip.
6.4. Desenvolupar el coneixement amb diferents tècniques.
6.5. Formació en habilitats. Casos pràctics.

TEMA 7. PLANIFICACIÓ 7.1. Metodologies de gestió
7.2. Indicadors de seguiment i de resultats.
7.3. Iteraccions, versions i millora constant
7.4. Gestió de les expectatives i els recursos
7.5. Cas pràctic agile

TEMA 8. MILLORA CONTÍNUA 8.1. Cercle de la millora continua i pensar en N
8.2. Millora contínua del procés a través de la reflexió dins de l'equip de projecte.
8.3. Compartir coneixement dins de l'equip i l'organització.
8.4. Anàlisi i millora continua dels processos i del producte.
8.5. Cas pràctic millora contínua.


Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A4
16 15 31
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A3
A4
8 0 8
Treballs
A2
A3
A4
4 30 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Al finalitzar cada bloc teòrics es farà un repàs dels continguts mitjançant supòsits pràctics que haurà de fer reflexionar a l’alumne i estudi de casos a on l’alumne haurà d’encertar la resposta correcta utilitzant els continguts teòrics donats.
Treballs Treball en grup on l’alumne haurà d’aplicar els coneixements teòrics apresos a l’assignatura. L’objectiu és que l’alumne s’enfronti a l’inici i execució d’un projecte I+D+i el més real possible, el treball ha d’estar enfocat totalment a un producte/servei pràctic d’innovació que l’alumne escolli. L’alumne s’ha de col•locar en el rol de Director del projecte i haurà de preveure i planificar les diferents fases del projecte així com l’equip de projecte que formarà.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics.

Atenció personalitzada
Description
Atenció personalitzada per resoldre els dubtes dels estudiants en relació amb els continguts teòrics. Es pot demanar cita prèvia amb el professor o utilitzar el correu electrònic.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
A3
A4
Valoració d’assistència i resolució d’exercicis pràctics a classe 50%
Treballs
A2
A3
A4
Elaboració d’un treball 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria l'estudiant haurà de presentar el treball amb les mateixes condicions que en la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Mike Griffiths , PMI-ACP Exam Prep, Premier Edition,
Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (Pmbok Guide) , 5th Edition,
Claus Sehested and Henrik Sonnenberg, Lean Innovation: A Fast Path from Knowledge, 2011.,

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.