IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) EMPRENEDORIA I PLA D'EMPRESA Code 16665204
Study programme
Direcció d'Empreses (2016)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
MARTIN DIEZ, REBECA
CÀMARA TURULL, XAVIER
E-mail rebeca.martin@urv.cat
Lecturers
MARTIN DIEZ, REBECA
Web
General description and relevant information

Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-davant de possibles inversors


Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
 A4 Gestionar la innovació i introduir-la amb èxit en l'empresa i / o crear nous projectes empresarials que responguin a les necessitats detectades a través d'una anàlisi rigorosa.
 A5 Avaluar i integrar informació economico-financera rellevant a través d'informes directius de qualsevol àrea funcional de l'empresa per optimitzar els seus resultats.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Autodescubrir el nivell de competencies personals que habiliten per emprendre projectes pròpis.
Treballar les habilitats dels emprenedors, aprendre a identificar-les i a millorar-les.
 A4 Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-lo davant de possibles inversors.
Autodescubrir el nivell de competencies personals que habiliten per emprendre projectes pròpis.
 A5 Conèixer la transcendència estratègica de l'emprenedoria, aprendre a desenvolupar un pla de negoci, analitzar la viabilitat d'un projecte empresarial i saber defensar-lo davant de possibles inversors.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. L'EMPRENEDORIA EN L'ACTUAL CONTEXT SOCIOCONÒMIC. . La necessitat d'emprendre
. La taxa d'activitat emprenedora
. Evolució de l'emprenedoria
. Característiques de l'emprenedoria actual
. Sectors de futur i filons de negoci
TEMA 2. TIPOLOGIA D'EMPRENEDORIA . Ecosistema emprenedor
· Habilitats de l'emprenedor
· Potencialitats de l'emprenedor
TEMA 3. CREATIVITAT, IDEA DE NEGOCI I INNOVACIÓ . Reflexions prèvies a la concepció del negoci
. La generació de la idea
. Definició estratègica de l'empresa
. Valoració de la idea
. Protecció del concepte
TEMA 4. EL PLA D'EMPRESA . Què és i per què serveix el pla d'empresa
. Estructura i contingut del pla d'empresa
. Consells per a la preparació del pla d'empresa
. L'equip humà.
. La definició del mercat
. El pla de màrqueting
. El pla d'operacions
. El pla econòmic financer.
. Aspectes jurídics i fiscals de la nova empresa
TEMA 5. EL PLA ECONÒMIC I FINANCER . El pla d'inversions
· El pla de finançament
· Estats comptables previsionals
· Viabilitat del projecte emprenedor
TEMA 6. VALORACIÓ I FINANÇAMENT DE PROJECTES EMPRENEDORS · Tècniques de valoració
· Valoració de projectes en fase llavor
· Com valorar l'empresa en les diferents rondes d'inversió
· Fonts de finançament a l'abast de l'emprenedor

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A5
10 22 32
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
A5
4 20 24
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
4 3 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A5
4 4 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A3
A4
A5
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es farà una breu presentació de l'assignatura. Es definiran els objectius i la metodologia a seguir. Es constituiran grups de treball pel desenvolupament del treball pràctic.
Sessió Magistral Cada tema serà presentat mitjançant sessió magistral. Cada sessió magistral anirà precedida d'un exercici inductiu amb caràcter lúdic, que estimularà la reflexió de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L'estudiant haurà de resoldre diferents casos proposats:

1. Valorar un projecte emprenedor en les diferents fases de la seva creació: fase llavor, llançament i creixement.
2. Confeccionar un pla econòmic i financer d'un projecte emprenedor i determinar la seva viabilitat
Pràctiques de camp/sortides Es farà una sortida per visitar una incubadora innovadora i conèixer de primera mà els recursos que un emprenedor té al seu abast al nostre territori.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Alguns emprenedors de la demarcació explicaran la seva experiència en la creació d'empreses. Els estudiants podran resoldre els seus dubtes sobre els passos i dificultats que suposa dur a terme un projecte emprenedor.
Atenció personalitzada Temps per a resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Description

Atenció personalitzada estudiant dins horari consultes: temps destinat a atendre i resoldre dubtes als estudiants. Es faran al despatx del professor o a l'aula.Cas que sigui necessari també es podran realitzar remotament per MsTeams.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
A5
Durant el curs es plantejaran dos casos a resoldre en grup per part dels estudiants. Cadascun dels casos tindrà un pes del 15% de la nota final. Una primer cas pràctic sobre la elaboració d'un pla econòmic i financer d'un projecte emprenedor, inclosa la viabilitat del projecte.
Un segon cas on els estudiants hauran de valorar el projecte emprenedor en les seves diferents fases i després de diferents rondes d'inversió. Les casos pràctics es realizarán amb l’ajut del full de càlcul Excel o similar
30%
Pràctiques de camp/sortides
A3
A4
Un cop feta la visita a una incubadora del territori, cada estudiant haurà de respondre una serie de qüestions sobre el que s'ha après de la visita. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A5
Es valorarà l'assistència i participació en les exposicions de casos reals per part d'emprenedors. 10%
Proves mixtes
A3
A4
A5
Prova final que combina preguntes tipus test, qüestions curtes i resolució de problemes. En aquesta prova s'avaluarà tot el temari de l'assingatura. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Cas que l'estudiant no superi l'assignatura en primera convocatòria, en segona convocatòria es realitzarà una prova escrita.

La qualificació final de l'assignatura serà la millor de les dues opcions següents:

1- La prova escrita realitzada en segona convocatòria suposa el 100% de la nota final

2- La prova escrita realitzada en segona convocatòria suposa el 50% de la nota final essent el 50% restant la qualificació obtinguda en els treballs realitzats durant el curs (pràctiques en aules d'informàtica, pràctiques de camp i casos d'èxit).


Fonts d'informació

Bàsica Álvaro Diez Avilés y Josep Maria Vallvé i Guionnet, El batacazo emprendedor: Aprende de nuestros errores y alcanza el éxito, , 2020
Jon Hoyos Iruarrizaga, Plan financiero para start-ups, , 2022

F.Campa (coordinador)., Guía Pràctica per a la Creació de Empreses, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2009

Alejandro Suarez Sánchez-Ocaña, Ha llegado la hora de montar tu empresa, Deusto, 2010

Javier Inaraza, Lanzate ya!, Planeta Empresa, 2010

A.Aragon, J.S.Baixauli, El reto de emprender: fctores clave, Civitas, 2010

F. Trias de Bes, El llibre negre de l'emprenedor, Empresa Activa, 2007

J.L.Vázquez Burguete, M.P. García, Pon en marcha tus ideas, Càtedra Bancaja Jóvenes Emprendedores, 2010

Diversos autors, Creació d'Empreses, ACCID, 2007

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.