DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL I ÈTICA EMPRESARIAL Código 16675103
Titulación
Mercats Internacionals (2016)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRÀS GARRIDO, IRENE
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Correo-e irene.borras@urv.cat
Profesores/as
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Desenvolupar habilitats directives i coneixements tècnics per gestionar la complexitat de la realitat de l'empresa internacional d'una manera social i mediambientalment responsable.
 A6 Avaluar les repercussions del marc institucional internacional, especialment el de la Unió Europea, i de les polítiques que es deriven i que incideixen en l'àmbit en el qual l'empresa o institució pública desenvolupa la seva activitat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Comprendre i fomentar els processos de canvi i desenvolupament de les organitzacions.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa en la seva gestió, així com conèixer les últimes tendències en aquest àmbit.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i els valors en el món dels negocis internacionals i incorporar elements de sostenibilitat mediambiental i social a la gestió empresarial.
 A6 Adquirir els coneixements necessaris per permetre el posicionament de l'empresa en el mercat Europeu
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional.
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat.
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. L'entorn de les empreses avui 1.1. L'estat del món.
1.2. Empreses i confiança.
1.3. Responsabilitats.
2. L'ètica en els negocis 2.1 L'ètica en els negocis
2.2. Presa de decisions ètiques
3. Cap a la sostenibilitat 3.1. Què significa
3.2. Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
3.3. Com les empreses avancen cap als ODS
4. RSC 4.1 Què és
4.2. Codis de conducta
5. Grups d'interès 5.1 Aproximacions a la teoria dels Stakeholders
5.2 Accions a desenvolupar
6. Paper del líder responsable 6.1. Valors
6.2. Funcions
7. Comunicació 7.1. Eines de Comunicació
8. Reporting 8.1. Certificacions
8.2. Quadre de comandament
8.3. Estàndards de reporting
9. Pla estratègic RSC 9.1. Com desenvolupar una estratègia d'RSC
10. Més enllà de l'RSC 10.1. Un altre tipus d'empreses
10.2. Economia circular

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
CT7
11 16 27
Debats
A5
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A5
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT7
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Debats Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
descripción
Temps que el professor reserva per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Cal contactar amb el professor.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A5
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicament diverses activitats proposades pel professor 50%
Proves de desenvolupament
A5
A6
Prova de preguntes obertes relacionades amb el contingut expplicat 30%
Otros  

Participació a classe

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B. , Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012

Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010

Fernández Gago, R. (2005), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.

Guillén Parra, M- (2005), Ética en las organizaciones: construyendo confianza. Madrid: Pearson-Prentice Hall.

Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.
Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.