Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | EL2 |
Coneixements sobre control de màquines, accionaments elèctrics i les seves aplicacions.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| EL2 |
Coneix les parts funcionals, els règims de funcionament i la característica mecànica d’un accionament elèctric
Coneix els models matemàtics i les tècniques de regulació i control de motors elèctrics
Coneix els models matemàtics i les tècniques de regulació i control de generadors elèctrics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció als accionaments elèctrics.
|
Sistemes electromecànics. Característica parell-velocitat de les càrregues mecàniques i dels motors. |
Tema 2. Control de motors de corrent continu. |
Principi de funcionament i tipus de motors de corrent continu. Model matemàtic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control. |
Tema 3. Control de motors síncrons |
Principi de funcionament i tipus de motors síncrons i de reluctància. Model matemàtic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control. |
Tema 4. Control de motors d’inducció. |
Principi de funcionament i tipus de motors d’inducció. Model matemàtic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: engegada, variació de càrrega, aturada i inversió de sentit de gir. Mètodes de regulació de velocitat i tècniques de control. |
Tema 5. Control de generadors. |
Principi de funcionament i tipus. Model matemàtic. Anàlisi temporal en diferents condicions d’operació: aïllat i connectat a la xarxa; accionat a velocitat constant o variable. Mètodes de regulació i tècniques de control de tensió, freqüència i potència. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
50 |
77 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14.5 |
16 |
30.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
24 |
37 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l’assignatura, explicant els objectius , el temari, la planificació, el funcionament de les pràctiques i dels grups, així com l’avaluació i la bibliografia. |
Sessió Magistral |
El professor exposa el temari de l’assignatura. L’alumne intervé plantejant qüestions al professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Les sessions són guiades pel professor de laboratori i els alumnes les realitzen en grup. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El professor realitza exercicis sobre els conceptes teòrics de les sessions magistrals. |
Atenció personalitzada |
Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes per atendre i resoldre dubtes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.
ESP: Tiempo que cada profesor
tiene reservado para atender y resolver dudas a los alumnos. Debido a la
emergencia sanitaria, la atención al estudiante se podrá realizar mediante
reuniones on line, en horarios concertados previamente por correo electrónico,
o mediante otras herramientas virtuales. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Les proves estan dividides en 2 parcials; on constaran d'una part tipus test amb alguna pregunta de resposta curta (T1 i T2) -que avalua l'adquisició dels conceptes teòrics de classe i pràctics de laboratori-, i d'una segona part de resolució de problemes (P1 i P2). |
QF (final grade) = 0,5 *(0,7 T1 + 0,3 P1) + 0,5 *(0,7 T2 + 0,3 P2) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les proves avaluatives de l'assignatura estan dividides en 2 parcials. La primera prova correspondrà als temes 1, 2 i 3; mentre que la segona avaluarà els temes 4 i 5. Cadascuna de les proves constarà d'una part tipus test amb alguna pregunta de resposta curta (T1 i T2) -que avalua l'adquisició dels conceptes teòrics de classe i pràctics de laboratori- i una segona part de resolució de problemes (P1 i P2). La qualificació final de l'alumne es determina segons l'expressió: QF = 0,5 (0,7 T1 + 0,3 P1) + 0,5 (0,7 T2 + 0,3 P2) Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5 en la qualificació final (QF); sempre i quan la nota d'una de les dues proves no sigui inferior a 4. A la segona convocatòria s'avaluaran els alumnes amb les parts (en 1a conv.) que tinguin una nota inferior a 3,5 o NP. Hi ha limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants. Els professors de l'assignatura acceptaran, si és adient, calculadores en les proves de resolució numèrica dels problemes. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives han d'estar previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. |
Bàsica |
Kim, S-H., Electric Motor Control. DC, AC, and BLDC Motors, Elsevier, 2017
Fraile, J, Accionamientos Eléctricos, Garceta, 2016
I. Boldea and L.N. Tutelea, Electric Machines. Transients, control, FE analysis and optimal design with MATLAB., CRC Press, 2021
Seung-Ki Sul, Control of Electric Machine Drive Systems, IEEE Press - John Wiley & Sons, 2011
Ponce, P.; Sampé, J., Máquinas eléctricas y técnicas modernas de control, Alfaomega, 2008
Boldea, I., Variable Speed Generators, CRC – Taylor & Francis, 2006
Barrado, J.A., El generador de inducción autoexcitado, Marcombo, 2010
J.L. Rodríguez Amenedo et al, Generadores Eléctricos II. Máquinas rotativas, Editorial Garceta, 2022
|
- Presentacions i material complementari de l'assignatura disponible al Moodle. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17214115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|