IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) DIGITAL ELECTRONICS Code 17244105
Study programme
Bach. Degree in Telecommunication Systems and Services Engineering (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Electronic, Electric and Automatic Engineering
Coordinator
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
E-mail nicolau.canyellas@urv.cat
jordi.penalba@urv.cat
Lecturers
CAÑELLAS ALBERICH, NICOLAU
PEÑALBA GALÁN, JORDI
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/
General description and relevant information <div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: Curs bàsic de disseny electrònic digital. Es fa un especial èmfasi en l'ús de llenguatge VHDL i la implementació de circuits digitals en dispositius programables. </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 FB4 Master the basic concepts of linear systems and their related functions and transforms, the theory of electrical circuits and electronic circuits, the physical principle of semiconductors, logic families, electronic and photonic devices, and materials technology, and apply these concepts to solve problems in engineering.
 RT9 Have the ability to analyse and design synchronous and asynchronous combinational and sequential circuits and to use microprocessors and integrated circuits.
 RT10 Understand and apply the fundamentals of description languages for hardware devices.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 FB4 Understand basic logic gates and the characteristic parameters of logic families
 RT9 Apply the design and analysis methodologies of digital systems
Apply the design techniques of combinational and sequential logic
Understand the basic functioning of microprocessors
 RT10 Use VHDL language to describe digital logic circuits and use them in programmable logic structures
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Metodologies de Disseny Introducció.
Nivells d'abstracció i dominis d'especificació.
Llenguatges de descripció de hardware.
Disseny Lògic Sistemes Combinacionals
Sistemes seqüencials
Circuits Integrats Digitals Famílies lògiques
Caracterització elèctrica
Subsistemes Digitals Alternatives Tecnològiques.
Memòries.
Dispositius lògics programables.
Conversors DAC i ADC.
Microprocontroladors

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
FB4
RT9
1 0 1
Lecture
FB4
RT9
15 15 30
Problem solving, exercises in the classroom
FB4
RT9
10 20 30
Previous study
FB4
RT9
RT10
1 4 5
Laboratory practicals
FB4
RT9
RT10
8 2 10
Experimental integrative project
FB4
RT9
RT10
18 18 36
Personal attention
1 1 2
 
Multiple-choice objective tests
FB4
RT9
RT10
3 12 15
Mixed tests
FB4
RT9
RT10
3 18 21
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Lecture Explicació dels fonaments teòrics dels diferents blocs de contingut de l’assignatura mitjançant transparències i pissarra. A causa de l'emergència sanitària COVID-19, les sessions de transparències s'aniran gravant i posant a disposició dels estudiants a l'espai Moodle; els conceptes es reforçaran amb classes per videoconferència que tambés s'aprofitaran per a resoldre dubtes
Problem solving, exercises in the classroom Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals. D'això se n'extreuen evidències en relació a l'aprenentatge continu de l'alumne.
A causa de l'emergència sanitària COVID-19, les sessions de problemes es faran majoritariament de manera no presencial; oportunament s'anirà informant a l'espai Moodle de les sessions que es faran de manera presencial a l'aula
Previous study Per tal d'obtenir un millor aprofitament de les sessions de pràctiques, l'alumne ha de fer les tasques de preparació de les mateixes abans d'anar al laboratori a fer-les.
A causa de l'emergència sanitària COVID-19, aquesta part aagafa una importància especial per la possible reducció de la presencialitat als laboratoris
Laboratory practicals Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris. Per tal d'obtenir un millor aprofitament de les sessions de pràctiques, l'alumne ha de fer les tasques de preparació de les mateixes abans d'anar al laboratori a fer-les.
Experimental integrative project Després d'un primer bloc de pràctiques comunes es farà un projecte de disseny digital (la 1a proposta és un rellotge multifunció) en el que cada grup podrà decidir què fer i com fer-ho, adaptant l'objectiu final a les seves pròpies capacitats i motivacions.
Personal attention Inclou l'atenció de l'alumne en horaris de consulta dels professors, en relació a dificultats a l'hora d'entendre els temari o de realitzar les tasques encomanades: problemes, estudis previs i pràctiques.

Personalized attention
Description

Inclou l'atenció de l'alumne en horaris de consulta dels professors, en relació a dificultats a l'hora d'entendre els temari o de realitzar les tasques encomanades: problemes, estudis previs i pràctiques.

l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
FB4
RT9
RT10
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: estudi previ, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). Per a poder aprovar l'assignatura es demanarà una nota mínima de 4 de la mitjana de tots els ítems relacionals amb la part pràctica de l'assignatura. 10
Experimental integrative project
FB4
RT9
RT10
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: estudi previ, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). Per a poder aprovar l'assignatura es demanarà una nota mínima de 4 de la mitjana de tots els ítems relacionals amb la part pràctica de l'assignatura. 20
Multiple-choice objective tests
FB4
RT9
RT10
Al llarg del curs es faran diferents proves per a avaluar l'assoliment de les diferents competències. Inclou seguiment per Moodle de la realització de tasques que permetin l'avaluació continuada.També inclou la participació no presencial als fòrums de l'aula virtual Moodle 30
Mixed tests
FB4
RT9
RT10
Al llarg del curs es faran diferents proves per a avaluar l'assoliment de les diferents competències. Inclou seguiment per Moodle de la realització de tasques que permetin l'avaluació continuada.També inclou la participació no presencial als fòrums de l'aula virtual Moodle i el lliurament d'exercicis demanats periòdicament 40
Others  
 
Other comments and second exam session

Per a poder aprovar l'assignatura es demanarà una nota mínima de 4 de la mitjana de tots els ítems relacionals amb la part pràctica de l'assignatura.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes. En segona convocatòria no es podrà recuperar la part corresponent a les pràctiques.

Als examens de l'assignatura no es pot portar cap tipus d'aparell electrònic


Sources of information

Basic Anil K. Maini, Digital Electronics: Principles, Devices and Applications, ISBN: 978-0-470-51051-3,
Jean-Pierre Deschamps; Elena Valderrama; Lluís Terés, Digital Systems From Logic Gates to Processors, ISBN 978-3-319-41197-2, Springer
Peiron Guàrdia, Montse, Fonaments de computadors, UOC (http://hdl.handle.net/10609/12901), 2011

Complementary ALCUBILLA, R.; PONS, J.; BARDES, D., Diseño digital: una perspectiva VLSI-CMOS, , Edicions UPC.
Frank Vahid, Roman Lysecky , VHDL for Digital Design, ISBN: 978-0-470-60470-0, Wiley
Andrew Rushton, VHDL for Logic Synthesis, 3rd Edition, ISBN: 978-0-470-68847-2, Wiley
Muhammad Ali Mazidi s. Naimi et al, The AVR microcontroller and embedded system, ISBN: 978-0-13-8000331-9, Pearson
Floyd, Fundamentos de sistemas digitales, ISBN 9788483220856, 2006

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
MICROCONTROLLERS AND EMBEDDED SYSTEMS/17244117


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF COMPUTERS/17244002
 
Other comments
Although this course is not offered in English, foreign exchange students will receive personalised support in English and will be able to develop the evaluation activities in this language.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.