Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | FB3 |
Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps, ones i electromagnetisme i aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
|
| FB4 |
Comprensió i domini dels conceptes bàsics de sistemes lineals i les funcions i transformades relacionades, teoria de circuits elèctrics, circuits electrònics, principi físic dels semiconductors i famílies lògiques, dispositius electrònics i fotònics, tecnologia de materials i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
|
| RT8 |
Capacitat per comprendre els mecanismes de propagació i transmissió d'ones electromagnètiques i acústiques, i els corresponents dispositius emissors i receptors.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| FB3 |
Comprèn l'equació d'ones i les seves solucions
| | FB4 |
Coneix els principis bàsics dels dispositius fotònics i les comunicacions òptiques
| | RT8 |
Comprèn el concepte de camp radiat
Coneix el concepte de polarització d'una ona
Comprèn la propagació de senyals en línies de transmissió i guies d'ones
Coneix l'equació radar i l'efecte Doppler
Coneix l'analogia entre ones electromagnètiques i acústiques
| | ST5 |
Utilitza l'equació de Friis per a resoldre problemes senzills de propagació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1-Ones electromagnètiques: propietats bàsiques |
1.1-Revisió d’estàtica:
1.1.1-Llei de Coulomb i Gauss. Conductivitat. Llei de Joule.
1.1.2-Conductor en estàtica.
1.1.3-Camp magnètic. Llei de Ampere. Camps en conductors.
1.1.4-Mètode de les imatges.
1.2. Equacions de Maxwell. Formulació integral i diferencial.
1.3. Equació d’ona. Solució equació d’ona.
1.4-Camps radiats.
1.4.1-Camp creat per una carga accelerada. Camps radiats. Densitat de potencia. Ones esfèriques .
1.4.2-Ones planes. Polarització.
1.5. Analogia ones acústiques.
1.6. Efecte Doppler.
|
2-Introducció a antenes i radar. |
2.1. Antena en transmission. Densitat de potència. Directivitat i guany d’antena. Impedància. Eficiencia
2.2. Antena en recepció. Area efectiva. Relació de reprocitat.
2.3. Equació de Friis.
2.4. Exemples de tipus d’antenes.
2.5. Introducció radar.
2.5.1. Classificació I bandes de frequencies.
2.5.2. Radar polsat.
2.5.3. Radar Doppler i FMCW.
2.5.4. Secció recta radar i equació Radar
|
3-Interacció d’ones amb medis materials |
3-Interacció d’ones amb medis materials
3.1-Medis amb pèrdues i atenuació.
3.2-Reflexió en un conductor.
3.3-Reflexió i refracció en un dielèctric.
3.3.1-Llei de Snell. Càlcul camps reflexats i transmesos.
3.3.2-Coeficients de Fresnel. Reflexió total. Angle de Bewster.
3.3.3-Cas incidència normal. Interpretació circuital i analogia amb línies de transmissió. Aplicacions. |
4-Guia ones i línies de transmissió |
4.1-Guies conductores
4.1.1-Guia plaques paral•leles.
4.1.2- Modes en guia-ones.
4.1.3-Dispersió i velocitat de grup.
4.2-Guia de ones rectangular I circular.
4.2.1- Classificació de les solucions: modes TEM, TE i TM
4.2.2- Característiques de propagació de los modes amb condicions de contorn de conductor perfecte (propagació i tall, diagrama de dispersió,potencia transmesa).
4.3-Circuits en guia-ones: transicions, acobladors, T màgica, Filtres.
Introducció a la excitació, al anàlisis de discontinuïtats i a la terminació de guia ones.
4.4-Línies de transmissió. Modes TEM, tipus línies.
4.4.1-Propagació en regim transitori en línies de transmissió.
4.5-Ressonadors.
|
5- Fibra òptica. |
5.1-Prinpci de funcionament. Tipus de fibres: dimensions i atenuacions. Les finestres de transmissió. Fibres monomode.
5.2-Dispersió en fibra òptica.
5.3-Introducció comunicacions òptiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
13 |
26 |
39 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
13 |
15 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
6 |
12 |
Proves pràctiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació |
Sessió Magistral |
Explicació del contigunts pel part del professor o resolució de problemes relevants |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat
per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària,
l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en
horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres
eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Realització de proves (exàmens) sobre els continguts i problemes de l'assignatura |
50 |
Proves pràctiques |
|
Realització de proves sobre els continguts de les pràctiques, avaluació d'entregues de problemes o petits projectes |
30 |
Altres |
|
Treball personal, tests online i entregues de problemes |
20 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L’assignatura s’impartirà
per norma general en català. La documentació pot estar en català, castellà o
anglès. 1. L'assistència a les classes és obligatòria. Es passarà
llista diàriament. El alumnes que no assisteixin a les classes de teoria no podran
realitzar les pràctiques corresponents i tindran l’assignatura per tant
suspesa. 2. Per aprovar l’assignatura cal que tinguin aprovats
totes les parts amb una nota superior a 5 (exàmens, pràctiques i treballs
online). Si hi ha alguna part suspesa tindran que anar a l’examen final de
segona convocatòria amb tota l’assignatura ja que es considera que no han assolit
les competències. La nota final un cop superada cada part amb un 5, serà la
mitja ponderada de cada part. 3. Els alumnes que no segueixin l’avaluació continuada durant
el curs, podran presentar-se a la segona convocatòria. 4. A la segona convocatòria hi ha dues parts: examen
global de l’assignatura amb pes del 70% eliminatori, i examen de laboratori amb
un pes de 30%. 5. No es recuperen pràctiques. La nota de laboratori és
el producte de la tassa d’assistència a les pràctiques per la nota individual
de la prova de laboratori. 6. Les pràctiques presencials de laboratori es realitzaran
en grups de 2 o excepcionalment 3 alumnes. La selecció del grup i horari de
laboratori es farà mitjançant una enquesta a inici de curs per ordre de
resposta a la mateixa. No s’atendrà cap altra consideració en l’elecció de
grups ni acadèmica ni laboral. No s’obriran grups de laboratori no previstos a
l’inici de curs i pot haver-hi canvis per restriccions de matricula. 7. No es repetiran test online ni es retardaran entregues
de tasques per raons no justificades. Les dates límits de cada tasca es poden
consultar a cada tasca al moodle. 8. Per norma general, no està permès utilització de
mòbils u altres sistemes de transmissió-recepció de dades durant les proves. 9. Algunes sessions de laboratori consistents en realització
de problemes pràctics es podran realitzar de manera conjunta ales aules, previ avis. 10. Durant el curs s’utilitzarà programari de campus o de domini públic que normalment funciona sota sistema operatiu Windows.
Si hi ha algun canvi sobre els sistema d’avaluació s'informaran a
l'espai Moodle de cada assignatura a l’inici de curs o amb antelació. |
Bàsica |
A.Lázaro, Radiació i ones guiades: Notes de classe , , disponibles moodle
A.Lázaro, R.Villarino, Manual de pràctiques de radiació i ones guiades , , disponibles moodle
J.Bará, Ondas electromagnéticas en comunicaciones, 2001, Edicions UPC
D.M.Pozar, Microwave engineering, 4a ed,2012, John Wiley
B.Saleh, M.C. Teich, Fundamentals of photonics, 2a ed. 2007, John Wiley
J.Senior, Optical fiber communications principles and practice, 3a,2009, Prentice Hall
F.Dios, D.Artigas,J.Recolons,A.Comeron,F.Canals, Campos electromagnéticos, 1998, Edicions UPC
A.Cardama, Ll.Jofré, J.M.Rius, J.Romeu, S.Blanch,M.Ferrando, Antenas, 1998, Edicions UPC
|
|
Complementària |
J.Bará, Circuitos de microondas con líneas de transmisión , 1996, Edicions UPC
A.Lázaro, Tecnologia de Radiofreqüència , 2010, Ed.Publicacions URV EINA-45
S.Ramo, J.R. Whinnery, T.V.Duzer, Fields and waves in Communications Electronics, 3a ed, 1994, John Wiley and Sons
J.R.Reitz,F.J.Mildford, R.W.Christy, Fundamentos de la teoría electromagnética, 4a ed,1996, Addison Wesley
D.T. Blackstock, Fundamentals of Physical Acoustics, 1a ed, 2000, Wiley-Interscience
C.Balanis, Antenna Theory: Analysis and Design, 4a ed 20016, Wiley
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LABORATORI DE TELECOMUNICACIONS/17244109 | ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111 | ANTENES I RADIOPROPAGACIÓ/17244119 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA II/17244004 | ANÀLISI DE CIRCUITS I SISTEMES LINEALS/17244009 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|