Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | RT8 |
Capacitat per comprendre els mecanismes de propagació i transmissió d'ones electromagnètiques i acústiques, i els corresponents dispositius emissors i receptors.
|
| ST3 |
Capacitat d'anàlisi de components i les seves especificacions per a sistemes de comunicacions guiades i no guiades.
|
| ST4 |
Capacitat per a la selecció de circuits, subsistemes i sistemes de radiofreqüència, microones, radiodifusió, radioenllaços i radiodeterminació.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| RT8 |
Comprèn el funcionament d'una antena en transmissió i recepció i els seus paràmetres característics
Coneix els mecanismes de radiopropagación més habituals
| | ST3 |
Coneix les tècniques utilitzades per a la caracterització d'antenes
Coneix eines programari per al disseny d'antenes
| | ST4 |
Dimensiona un radioenllaç de comunicacions
| | ST5 |
Coneix les antenes més utilitzades
Comprèn el concepte d'agrupació d'antenes
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1-Antenes en sistemes de comunicació.
|
1.1-Definició d'antena
1.2-Paràmetres d'adaptació.
Impedància d'entrada - coeficient d'adaptació potència disponible - potència radiada - pèrdues ohmiques - resistència de radiació - eficiència - antena ressonant - noció de BW d'adaptació.
1.3-Paràmetres de radiació
Directivitat - Guany - Diagrama de radiació - Àrea efectiva - longitud efectiva. Polarització.
1.4-Equació de transmissió.
1.5-Difracció i reflexió al terra.
1.5-Soroll. Temperatura de brillantor i d’antena. Relació senyal a soroll.
|
2-Fonaments de radiació |
2.1-Origen de la radiació. Zones Fresnel i Fraunhofer.
2.2-Descripció del dipol elemental.
2.3-Vector de radiació.
2.4-Generalització del càlcul dels paràmetres d'antena. |
3-Antenes elementals: dipols i espires |
3.1. Dipol i espira.
3.2. Relació dipol-monopol. Efecte del terra.
3.3. Sistemes d’alimentacions.
3.4. Introducció del concepte d'agrupació de 2 dipols. Impedància mútua.
3.5. Antena Yagi.
|
4-Agrupacions d’antenes |
4.1-Tipus d’agrupacions.
4.2-Factor d’array. Polinomi d’agrupació. Marge visible.
4.3-Agrupacions típiques i característiques. Uniforme, triangular, binomial.
4.4-Sintesis d’agrupacios. Mètodes per zeros i Fourier.
4.5-Agrupacions bidimensionals.
|
5-Antenes d'apertura |
5.1-Generalització del vector de radiació a apertures.
5.2-Apertura Elemental
5.3-Botzines.
5.3-Antenes microstrip
5.4-Antenes parabòliques i lents.
|
6-Tècniques de caracterització d’antenes |
6.1-Sistemes de mesura en camp llunyà i proper. Camara anecoica.
6.2-Mesura del Guany, diagrama, impedància, polarització i eficiència. Mesura secció recta.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
12 |
18 |
Proves pràctiques |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació |
Sessió Magistral |
Explicació del contigunts pel part del professor o resolució de problemes relevants |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori |
Pràctiques a través de TIC |
Resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat
per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària,
l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en
horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres
eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Realització de dues proves (exàmens) sobre els continguts de l'assignatura que consistirà en la resolució de problemes o preguntes teòriques |
70 |
Proves pràctiques |
|
Realització de proves sobre les pràctiques realitzades o problemes o petits projectes |
30 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L’assignatura s’impartirà per norma general en català. La documentació
pot estar en català, castellà o anglès. -L'assistència a les classes és obligatòria. Per tal que s'avaluï a l'alumne amb avaluació continuada cal que l'alumne hagi assistit a un 80% de les sessions del curs. Els alumnes que no compleixen aquest criteri podran presentar-se en segona convocatòria només, i tindran que acreditar els coneixements pràctics del laboratori amb una prova de laboratori addicional. 1-Treball de classe 10% Exercicis i problemes entregats a classe Part subjectiva (assistència, puntualitat, actitud...) No es recupera 2-Laboratori 20% Treball a les pràctiques de laboratori Es presentarà al moodle una breu memòria supervisada pel professor Assistència obligatòria No es recuperen 3-Proves 70% 2 proves (35% cadascuna) Es poden recuperar a segona convocatòria Cal >4 per fer promig No estan permesos dispositius mòbils, ... Segona convocatoria: Es recuperen la part de proves i es promitja amb la resta de notes del curs. Nota important: La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s'informaran a l'espai Moodle de cada assignatura. |
Bàsica |
A.Cardama, L.Jofre, J.M.Rius,J.Romeu, S.Blanch., , Antenas, Segunda ed.,2002, Edicions UPC
A.Lázaro, Antenes: Notes de classe , , disponible al Moodle
C.A.Balanis, Theory: Antenna theory: analysis and design, 4a Ed,2016, Hoboken, NJ: Wiley
A.Lázaro, Manual de pràctiques d'antenes, , disponible al Moodle
J. D. Kraus and R. J. Marhefka, Antennas for all Applications, 3a 2002, McGraw-Hill
J. Doble, Introduction to Radio Propagation for Fixed and Mobile Communications, 1996, Artech House
A.Elsherbeni and M.Inman, Antenna Design & Visualization Using MATLAB, 2006, Scitech
|
|
Complementària |
R. E. Collin, Antennas and Radiowave Propagation, 1985, McGraw-Hill
R. S. Elliot, Antenna Theory and Design, 2003, IEEE Press
W.L.Stutzman, G.A.Thiele, Antenna theory and design, 1997, Willey
G. T. Okamoto, Smart Antenna Systems and Wireless LANs, 1999, Kluwer
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TELEFONIA I COMUNICACIONS MÒBILS/17244120 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TRANSMISSIÓ I PROPAGACIÓ D'ONES/17244110 | ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|