Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Integrar els fonaments de les àrees més importants de la matemàtica, la física i l'enginyeria.
|
| CE2 |
Establir connexions entre conceptes, eines i problemes relacionats de les matemàtiques, la física i l'enginyeria. |
| CE3 |
Utilitzar raonaments deductius i inductius per demostrar teoremes matemàtics i desenvolupar models físics de manera rigorosa. |
| CE4 |
Interpretar les bases i estar en condicions d'aprofundir en alguns temes avançats de matemàtiques i de física d'interès pràctic industrial i per a l'enginyeria. |
| CE5 |
Entendre, desenvolupar i analitzar models quantitatius per a problemes d'enginyeria. |
| CE7 |
Identificar els nous reptes físics i matemàtics que es plantegen en la solució de problemes d'enginyeria. |
| CE10 |
Resoldre problemes de mecànica, termodinàmica, fluids, ones, electromagnetisme i física quàntica, i la seva aplicació a problemes d'enginyeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Entén l'enunciat del teorema d'existència i unicitat
Sap aplicar les fórmules de Liouville i variació de constants
Entén els conceptes de conjugació i equivalència topològica
Sap utilitzar el mètode de les característiques
Coneix la classificació de les equacions en derivades parcials de segon ordre
Sap resoldre problemes de condicions de contorn
| | CE2 |
Desenvolupa els algoritmes bàsics per a problemes no lineals, així com és conscient de les seves limitacions
Comprèn la relació entre les diferents formes de presentar aquestes equacions de Maxwell (forma integral, diferencial, ...) en confluència amb les condicions de contorn en fronteres
Comprèn com buscar solucions de les equacions de Maxwell sota distribucions de càrrega i / o corrent amb condicions de contorn concretes, obtenint així les formes de les ones electromagnètiques tant en l'espai lliure com guiades
Comprèn, a un nivell introductori, la utilitat i les característiques de dispositius d'enginyeria com les guies d'ones i i les antenes
Entén com reformular i unificar les equacions de Maxwell en cuadrivectorés invariants, usant la mecànica relativista especial
És capaç d'enunciar les tres lleis de la termodinàmica
| | CE3 |
Comprèn la relació entre les diferents formes de presentar aquestes equacions de Maxwell (forma integral, diferencial, ...) en confluència amb les condicions de contorn en fronteres
Entén com reformular i unificar les equacions de Maxwell en cuadrivectorés invariants, usant la mecànica relativista especial
| | CE4 |
Entén com reformular i unificar les equacions de Maxwell en cuadrivectorés invariants, usant la mecànica relativista especial
| | CE5 |
Comprèn com buscar solucions de les equacions de Maxwell sota distribucions de càrrega i / o corrent amb condicions de contorn concretes, obtenint així les formes de les ones electromagnètiques tant en l'espai lliure com guiades
| | CE7 |
Assumeix les equacions de Maxwell ja establertes en l'assignatura Física II, així com entendre el seu significat i implicacions
| | CE10 |
És capaç d'enunciar les tres lleis de la termodinàmica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adequades (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elabora informació amb les eines i formats adequats a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
| | CT5 |
Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d'extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usa els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d'extensió adequada
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l'auditori
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Equacions de Maxwell en forma diferencial i integral. Solucions en un medi homogeni infinit. |
Repàs de les equacions de Maxwell en versió integral i de les Equacions de Maxwell en forma diferencial, tant en bulk com en interfícies. Equació de continuïtat. Solució de les Equacions de Maxwell en espais homogenis infinits i sense càrrega (confinament 0 D). Radiació electromagnètica en forma d’ones planes. Energia dels camps elèctric i magnètic. Vector de Poynting. Radiació electromagnètica en coordenades esfèriques i cilíndriques. Ones planes en medis conductors. |
Ones en medis confinats. Làmines, guies i cavitats. |
1. Confinament 1D. Ones confinades entre dos plans paral·lels. Modes de transmissió TE i TM en 2D.
2.Confinament 2D. Guies d'ones. Modes de transmissió TE i TM. Exemple: Guies d'ones de secció rectangular i cilíndrica. Fibres òptiques. Ones guiades en secció coaxial.
3. Confinament 3D total. Cavitats ressonants i comptatge d'ones estacionàries. Model de Rayleigh-Jeans. |
Línies de transmissió |
Que és una línia de transmissió com un cas particular d'una guia d'ona. Model d’elements distribuïts. Coeficients de reflexió.Exemple del cable coaxial i de la línia bifilar. Paràmetres més significatius: impedància característica Zc i coeficient de reflexió rho. Càlcul de Zc en tots els tipus útils de línies de transmissió. Concepte d'interferència constructiva i destructiva i Relació d'Ones Estacionàries. |
Marxa de rajos electromagnètics |
Raig electromagnètic que travessa una interfície plana entre dos medis homogenis no conductors. Demostració de les lleis de la reflexió i de la refracció. Polaritzacions s i p. Càlcul dels coeficients de Fresnell i principi de conservació de l'energia radiant. Aplicació al cas d'una làmina plano paral·lela dielèctrica prima entre dos altres medis dielèctrics. Reflexió múltiple. Càlcul de les interferències constructives i destructives. Capes antireflectants. |
Formulació unificada de les equacions de l'electromagnetisme i la seva invariança relativista. |
Formulació de les equacions de Maxwell en termes dels dos potencials electromagnètics: potencial escalar i potencial vector. Gauge de Coulomb i Gauge de Lorentz. Recordatori de les Transformacions de Lorentz de la relativitat especial i de la Mètrica de Minkowski. Quadrivectors involucrats en l'electromagnetisme. Criteri d'Einstein. Pujar i baixar indexos covariants-contravariants usant la Mètrica de Minkowski. Formulació de les Equacions de Maxwell unificada en una sola equació quadrivectorial. Demostració de la invariància relativista d'aquesta equació i la d'altres equacions útils de l'electromagnetisme. |
Propagació de senyals electromagnètics a partir de fonts |
Solució de les equacions de Maxwell en forma de potencials retardats. Exemples de propagació de senyals a partir de fonts variables en el temps: radiació d'una càrrega variable; radiació d’un dipol oscil·lant; radiació d’un grup de càrregues mòbils;... |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a través de TIC |
|
8 |
25 |
33 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
2 |
3 |
|
Proves mixtes |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 | |
4 |
0 |
4 |
Proves orals |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 | |
1 |
2 |
3 |
Proves pràctiques |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 | |
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al contingut, planificació i avaluació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes expositives amb participació de l'alumnat |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es faran problemes per a il·lustrar la part de teoria i entendre-la millor |
Pràctiques a través de TIC |
Treballs de simulació de certs sistemes electromagnètics estudiats a la teoria |
Pràctiques a laboratoris |
Una pràctica de transmissió de senyals en cables coaxials |
Atenció personalitzada |
Resoldre dubtes i problemàtiques individuals de cada estudiant |
Descripció |
Cadascú segons les necessitats que vagin sortint |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 |
|
Dos examens parcials de teoria i problemes, amb un pes de 32,5 % de la nota cadascú. |
65 % |
Proves orals |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 |
|
Presentació oral del treball de simulació realitzat per grups de 2. Aquí s'avaluarà només les habilitats comunicatives i de presentació, no els resultats de les pràctiques |
10 % |
Proves pràctiques |
CE1 | CE2 | CE3 | CE4 | CE5 | CE7 | CE10 | CT2 | CT5 |
|
Resulatats obtinguts dels treballs de simulació i de la pràctica dels cables |
25 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder aprovar s'han de complir els següents requisits: 1. S'ha de treure una nota mínima de 3,5 sobre 10 de cadascú dels dos parcials de teoria i problemes. 2. S'ha de treure un 4 sobre 10 com a mínim de la mitjana dels dos parcials de teoria i problemes. 3. S'ha de treure com a mínim una nota de 4 sobre 10 del bloc de pràctiques a laboratoris (Estudis Previs, Realització i informes i Examen Pràctic). En segona convocatòria s'oferiran les següents proves optatives: 1. Un examen del 1er parcial de teoria i problemes (32,5 % de la nota) 2. Un examen del 2on parcial de teoria i problemes (32,5 % de la nota) Tothom que hagi suspès l'assignatura en 1a. Convocatòria podrà presentar-se directament i opcional a qualsevol de les 2 proves ofertes en 2a convocatòria. Si algú ha aprovat l'assignatura i vol presentar-se a 2a convocatòria per a millorar nota, haurà de fer-ho en els termes descrits a l'Article 4 de la Normativa Acadèmica de Graus i Màsters de la URV, a la pàgina 21: https://www.urv.cat/media/upload/arxiusormatives/propia/activitat_universitaria/docencia_estudi/2022-23_NA_GM%20cat.pdf En qualsevol dels casos la qualificació obtinguda en 2a convocatòria substitueix sempre la de 1a convocatòria de cadascuna de les 2 proves a les que es presenti l'estudiant. |
Bàsica |
Reitz, Milford & Christy, Fundamentos de la teoría electromagnética, 4, Addisson-Wesley
William Hyatt y John Buck, Teoría Electromagnética, 8, Mc Graw-Hill
J. Costa Quintana, F. López Aguilar, Interacción Electromagnética. Teoría Clásica, , Editorial Reverté
Richard Fitzpatrick Professor of Physics The University of Texas at Austin., Classical Electromagnetism: An intermediate level course, , Infolibros
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
EQUACIONS DIFERENCIALS II/17274105 | MECÀNICA CLÀSSICA/17274106 | MÈTODES NUMÈRICS/17274109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EQUACIONS DIFERENCIALS I/17274006 | FÍSICA II/17274007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|