Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Integrar els fonaments de les àrees més importants de la matemàtica, la física i l'enginyeria.
|
| CE2 |
Establir connexions entre conceptes, eines i problemes relacionats de les matemàtiques, la física i l'enginyeria. |
| CE5 |
Entendre, desenvolupar i analitzar models quantitatius per a problemes d'enginyeria. |
| CE6 |
Formular hipòtesis sobre problemes de l'enginyeria i analitzar aquests problemes críticament utilitzant el mètode científic. |
| CE7 |
Identificar els nous reptes físics i matemàtics que es plantegen en la solució de problemes d'enginyeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
És capaç d'identificar les variables independents de cada potencial termodinàmic
Entén les observacions que han donat lloc a el desenvolupament de la mecànica quàntica
Coneix el model de Bohr i el postulat de De Broglie
Coneix els postulats de la mecànica quàntica
Té les nocions bàsiques de la representació d'un estat quàntic mitjançant vectors d'un espai Hilbert
| | CE2 |
Desenvolupa els algoritmes bàsics per a problemes no lineals, així com és conscient de les seves limitacions
Sap construir operadors a partir d'observables físics
Sap resoldre l'equació de Schrödinger per a alguns sistemes unidimensionals: partícula en un pou, oscil·lador harmònic, barrera de potencial (efecte túnel)
És capaç de resoldre l'equació de Schrödinger de l'àtom d'hidrogen mitjançant la separació de variables
| | CE5 |
Entén el concepte de formació d'enllaços covalents
| | CE6 |
Comprèn com buscar solucions de les equacions de Maxwell sota distribucions de càrrega i / o corrent amb condicions de contorn concretes, obtenint així les formes de les ones electromagnètiques tant en l'espai lliure com guiades
Comprèn, a un nivell introductori, la utilitat i les característiques de dispositius d'enginyeria com les guies d'ones i i les antenes
| | CE7 |
Entén les observacions que han donat lloc a el desenvolupament de la mecànica quàntica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT1 |
Utilitza informació en llengua estrangera d'una manera clara i eficaç
| | CT2 |
Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adequades (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
Elabora informació amb les eines i formats adequats a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
First steps in the Quantum world |
- Three laser experiments to illustrate the shortcomings of the common understanding of matter based on classical mechanics
- A basic mathematical description of a quantum state
- Stern-Gerlach experiment: electron spin
- Probabilities, expectation values and measurements |
Origin of Quantum Physics |
- Historical overview (black-body radiation, photoelectric effect, electron diffraction, de Broglie wave length)
- Bohr's atom model
- Wave packets |
Some useful mathematical concepts |
- Hilbert space
- Dirac notation
- Operators
- Eigenvalues and eigenvectors |
Postulates of quantum mechanics |
- Abstract representation of the quantum state as a state vector of a Hilbert space
- Establish the relation between operators and physical observables
- The possible outcomes of the measurement of a physical observable
- The effect of a measurement on the quantum state
- Schrödinger equation, time evolution |
Model systems |
- Free particle
- Particle in a box
- Potential step
- Tunneling
- Particle on a sphere
- Harmonic oscillator |
Towards real-world problems |
- Hydrogen atom
- Perturbation theory
- Variational method
- Many particle systems
- Heitler-London wave function of H2 |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
42 |
46 |
88 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
40 |
55 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
6 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a través de TIC |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
Descripció |
Atenció personalitzada |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
one partial exam, one final exam |
80% |
Proves pràctiques |
|
Take-home exercise |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
-- |
0% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Evaluation of the course is done by one partial exam, one final exam and a report on the take home exercise. The weights of these tests are 0.2, 0.6, 0.2, respectively. The final exam covers all topics discussed during the lectures. Electronic devices are not allowed during the exam. Evaluation in the second call consists of a unique global exam. The final mark of the second call is the mark of the (no averaging with earlier exams). Electronic devices are not allowed during the exam. |
Bàsica |
Zettili, Nouredine, Quantum Mechanics, Concepts and Applications (2nd edition), Wiley, 2009
Kok, Pieter, A first introduction to Quantum Physics (book series: Undergraduate Lecture Notes in Physics), Springer, 2018
|
|
Complementària |
Sakurai. J.J., Modern Quantum mechanics (revised edition), 1994, Addison-Wesley
Cohen-Tannoudji, C., Quantum Mechanics, Vol. 1: Concepts, tools, and applications, Wiley, 1991
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|