DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA Codi 18234005
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Psicologia
Coordinador/a
ORTEGA SANZ, LAURA
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
xavier.montaner@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
ORTEGA SANZ, LAURA
MONTANER CASINO, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.


La pràctica de la infermeria requereix conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà, considerant a la persona com a un tot únic amb característiques biològiques, intel·lectuals, emocionals, i socials que influeixen en el procés de salut i malaltia. L’objectiu de l’assignatura és introduir a l’alumnat del Grau d’Infermeria al coneixement de la Psicologia aplicada en l’àmbit de la salut, tenint en compte les bases i les principals funcions del comportament humà al llarg del cicle vital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A8.2 Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
 A8.3 Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Introducció i conceptes generals de la psicologia 1.1. Definició i delimitació de la psicologia científica
1.2. La psicologia com a estudi de la conducta humana
1.3. Breu recorregut per la història de la psicologia
Unitat temàtica 2: Processos i condicionants del comportament humà 2.1. Dimensió psicobiològica: nuerona i sistema nerviós
2.2. Aspectes bàsics del desenvolupament: filogènesi i ontogènesi
2.3. Condicionants evolutius: maduració, empremta i afecció.
Unitat temàtica 3: Processos psicosocials bàsics 3.1. Dimensió intel·lectual
3.2. Dimensió emocional
3.3. Dimensió social
Unitat temàtica 4: Perspectiva holística del cicle vital 4.1. Introducció a la psicologia del desenvolupament
4.2. Introducció a la psicologia de la personalitat
4.3. Introducció a la psicologia clínica i de la salut



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8.1
1 0 1
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
28 45 73
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
12 20 32
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
20 22 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi reflexió.
Seminaris Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en grups reduïts, on es formulen i analitzen problemes, i també es plantegen debats, lectura d'articles, visionat de materials audiovisuals, i exercicis i casos pràctics, tots ells relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives mitjançant dues proves tipus test, una sobre els continguts teòrics i les pràctiques/seminaris de les unitats temàtiques I i II, i l’altra sobre els continguts i les pràctiques/problemes de les unitats temàtiques III i IV.

60%
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S’avaluarà l’assistència i la participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut dels seminaris s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment i amb la realització d'activitats d'avaluació continuada. 15%
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S’avaluarà l’assistència i la participació activa en les dinàmiques que es realitzin. El contingut de les pràctiques s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment i amb la realització d'activitats d'avaluació continuada. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació constarà de dues proves tipus test sobre els continguts teòrics i pràctics/problemes, una en finalitzar les unitats temàtiques I i II, i l'altra en finalitzar les unitats temàtiques III i IV, i la realització d'exercicis pràctics de cadascuna de les unitats. A les proves objectives la part teòrica tindrà un pes d'un 80% mentre que la part pràctica/problemes tindrà un pes del 20%.

La nota de la primera prova farà mitja amb la nota de la segona prova sempre que la qualificació a ambdues proves sigui igual o superior a 4,5. És a dir, el segon parcial no servirà per recuperar el primer si no s'ha superat. Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatòria.

D'acord amb la normativa vigent la professora podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Morris, C.G. i Maisto, A.A., Introducción a la psicología, 2013, Madrid: Pearson
Delgado, M.L., Fundamentos de psicología para ciencias sociales y de la salud, 2015, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Portillo, M.H.; Portillo, R.M. i Rodrigo, F., Promoció de la salut i suport psicològic al pacient, 2009, Valencia: Macmillan Iberia, S.A.
Altamirano, P.; Rigotti, H. i Manoiloff, L., Historia de la psicología: orígenes, teorías y corrientes, 2015, Editorial Brujas

 

Complementària Nieto J.; Abad, M.A.; Esteban, M.; i Tejerina, M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad, 2015, Madrid, McGraw-Hill
Gutierrez, T.; Raich, R.M.; Sanchez, D. i Deus, J., Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, 2014, Madrid: Alianza Editorial
Amigo, I., Manual de psicología de la salud, 2017, Madrid: Pirámide
Miller, G.A., Introducción a la psicología, 2016, Madrid: Alianza Editorial

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent