DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA Codi 18234010
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Segon 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica mariaantonia.martorell@urv.cat
neus.esmel@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
aina.folgueiras@urv.cat
mariateresa.royo@urv.cat
Professors/es
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
ESMEL ESMEL, NEUS
BARCELÓ PRATS, JOSEP
FOLGUEIRAS VILA, AINA
ROYO IGLESIAS, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant

Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.


La lògica d’aquesta assignatura respon a la necessitat d’incorporar la mirada antropològica al coneixement del processos de salut/malaltia/atenció que ajudarà al professional d’infermeria a adquirir una major comprensió dels mateixos. Està pensada com a un curs bàsic d’antropologia de la salut per tal d’introduir les aportacions que l’antropologia fa a l’estudi dels fenòmens de la salut i la malaltia. En aquest sentit, s’exploren aportacions teòriques i metodològiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
 A11 Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
 A12 Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1. Introducció a l'antropologia social i cultural L'antropologia com a disciplina. Conceptes bàsics: cultura, etnocentrisme, relativisme, endoculturació, aculturació. Positivisme i fenomenologia. Les tècniques qualitatives d'investigació.
Unitat 2. Antropologia de la salut Antropologia Mèdica i Antropologia de la Salut. Antropologia i Infermeria. Els procés salut/malaltia/atenció. La dimensió biològica, social i cultural de la malaltia. Les narratives del patiment. Els models d'atenció. La medicalització i el control mèdic.
Unitat 3. Globalització i desigualtats socials Drets humans i ciutadania. Els conceptes de globalització i desigualtats socials. Migracions a Catalunya. Pobresa i mortalitat infantil. Marginació, cultura i drogues.
Unitat 4. Cos i gènere Introducció a la teoria antropològica del cos. La construcció social i cultural del gènere i les emocions.
Unitat 5. Alimentació i cultura Aspectes socioculturals de l'alimentació. La mirada antropològica en els trastorns alimentaris. Les epidèmies alimentàries.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A12
19 35 54
Seminaris
A10
A11
A12
12 15 27
Pràctiques de camp/sortides
A12
CT7
20 35 55
Presentacions / exposicions
A10
A11
A12
4 5 9
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts metodològics del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumnes i docent.
Pràctiques de camp/sortides Posada en pràctica d'alguna de les tècniques d'investigació del treball etnogràfic (entrevista en profunditat, observació participant). Visites. Realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. Treball de sortida de camp aplicant la fotografia, el video i altres estratègies per recollir informació de caire etnogràfic.
Presentacions / exposicions Exposició oral, sincrónica o asincrónica,per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball. Aquesta exposició pot estar en relació al treball desenvolupat en altres activitats (sortides de camp, seminaris, etc). Edició de material etnogràfic recollit per l'alumne per tal de fer una presentació oral i visual.
Atenció personalitzada Seguiment i orientació individualitzada o grupal sobre l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció

Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials, per videoconferència, correu electrònic, com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A12
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada.
Es realitzarà a més una prova objectiva, amb preguntes tipus test i/o curtes sobre els continguts de l'assignatura.
La prova es podrà realitzar de manera escrita i/o oral, segons ho consideri el docent.
30%
Seminaris
A10
A11
A12
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada, les lectures de materials, anàlisi de vídeos, etc. 20%
Pràctiques de camp/sortides
A12
CT7
Es realitzaran entre una i dues pràctiques de camp basades en l'aplicació del treball antropològic al terreny de la salut. Es realitzarà alguna sortida, sempre que hagi una oferta d'interès i el calendari escolar i la situació del moment ho permetin. Es valorarà la destressa en l'elaboració i possada en pràctica de la tècnica de camp, realitzada seguint el nombre de sessions i/o condicions establertes en les guies de treball de l'activitat. Es considerarà de forma favorable l'aplicació de la mirada relativista als fenòmens d'estudi, així com la capacitat d'anàlisi i reflexió crítica. 30%
Presentacions / exposicions
A10
A11
A12
Es poden realitzar presentacions orals d'alguna de les activitats d'avaluació continuada (sortides de camp) sempre que el calendari i l'organització de l'assignatura ho permeti. Es contemplen diferents exercicis pràctics que es puguin realitzar en les diferents sessions del curs, lliurats en el mateix moment de la seva realització. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la primera convocatòria, es seguirà modalitat d'avaluació continuada, que suposa la realització de totes les activitats programades al llarg del curs.

A la segona convocatòria, l'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació, tot tenint en compte que les activitats relacionades amb sortides de camp no son recuperables, degut a la metodologia activa i participativa utilitzada i al sistema d'avaluació. Així mateix, les activitats d'avaluació continuada realitzades a l'aula al llarg del curs tampoc tenen un caràcter recuperable. L'activitat suspesa, que es tingui que recuperar en la segona convocatòria, caldrà que sigui superada favorablement per tal de fer mitja amb la resta d'activitats del curs.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissió de dades, que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 4 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Comelles, JM., Martorell, M.A., Bernal, M. Enfermería y antropología: padeceres, cuidadores y cuidados. Un homenaje a Dina Garcés I. Barcelona: Icària, Institut Català d’Antropologia, 2009.

Esteban, ML. Antropología del cuerpo. Barcelona: Bellaterra, 2004.

Geertz, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992.

Gracia, M. Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel, 2005.

Hammersley, M. y Atkinson, P. Etnografía. Barcelona: Paidós, 2001.

Martinez, A., Comelles, JM. Enfermedad, cultura y sociedad. Madrid: Eudema, 1993.

Martinez, A. Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Barcelona: Anthropos, 2008.

Martorell, M.A., Comelles, JM., Bernal, M. Antropología y enfermería: campos de encuentro. Un homenaje a Dina Garcés, II. Tarragona: Publicacions URV, 2010 [Disponible en: www.librosdeantropologiamedica.blogspot.com (descàrrega gratuita)].

Menéndez, E. L. y Di Pardo, R. B. De algunos alcoholismos y algunos saberes : atención primaria y proceso de alcoholización. México, D.F. : Ciesas, 1996.

Scheper-Hughes, N. La muerte sin llanto: violencia y vida cotidiana en Brasil. Barcelona: Ariel, 1997.

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pots estar sotmesa a canvis els quals seran degudament informats a l'alumne utilitzat l'espai de treball d'aprenentatge Moodle o altres vies de comunicació. Tota la planificació i desenvolupament d'aquesta assignatura es portarà a terme de manera sincrònica i/o asincrònica atenent a les circumstàncies del moment. A l'avaluació de l'assignatura, si s'escau, degut a una situació de pandèmia es pot veure modificada i adaptada a la situació. S'informarà dels canvis a l'espai Moodle de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent