DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA JOVENTUT Codi 18234103
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
Adreça electrònica amparo.montoya@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
mariaroser.cuesta@urv.cat
meritxell.lorente@urv.cat
mariateresa.royo@urv.cat
minerva.serrano@urv.cat
manueljavier.moreno@urv.cat
josepramon.vines@urv.cat
Professors/es
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
CUESTA MARTÍNEZ, MARIA ROSER
LORENTE VALL, MERITXELL
ROYO IGLESIAS, MARIA TERESA
SERRANO AGUILERA, MINERVA
MORENO ALCALDE, MANUEL JAVIER
VIÑES PIÑOL, JOSEP RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura tracta dels problemes de salut més prevalents en la persona jove, considerant imprescindible conèixer la realitat actual i els processos canviants que afecten a la salut en aquesta etapa vital.

Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A17.6 Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A13 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
 A14 Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A16.3 Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A17.1 Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A17.2 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.3 Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
 A17.5 Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
 A17.6 Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
 A23.2 Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove Aquesta unitat inclou una anàlisi epidemiològica en quant als problemes de salut més prevalents en l’adult jove.
Característiques més rellevants de l'adult jove.
La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada.
Unitat temàtica II: Cura de la persona en les diferents proves diagnòstiques: radiològiques, analítiques... Aquesta unitat tracta dels diferents tipus de proves diagnòstiques complementàries. Proves bàsiques de laboratori. Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies. Rol d'infermeria en les proves diagnòstiques complementàries: preparació, procediment i cures post prova. Aspectes ètics i legals: el consentiment informat.
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques En aquesta unitat s'aprofundeix en els factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. Coneixements bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió. Valoració de l'estat general a nivell de primera assistència i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia.
Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
Prevenció de la infecció nosocomial.
Hemorragies i transfusió de components sanguinis.
Valoració i cura de ferides.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica, el dolor i situació de crisi familiar.
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells.
Unitat temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en les relacions sexuals i la expressió de la sexualitat Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat.
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH).
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat en el jove Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que el diagnòstic d'un problema de salut amb caràcter de cronicitat suposa un important impacte per al jove i la seva família, especialment per les associacions que les persones fan sobre els canvis en els seus hàbits i estils de vida.
També es reflexionarà sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
CT7
2 0 2
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
CT7
30 45 75
Seminaris
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
CT7
16 16 32
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
12 24 36
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, i és el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. És a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o demanant cita. 

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
CT7
Els continguts exposats a les sessions magistrals, així com els que s'hagin treballat als seminaris i als ABPs, s'avaluaran mitjançant una prova mixta oral o escrita de preguntes curtes o tipus test. Aquesta prova es supera amb una nota igual o superior a 5.

Caldrà realitzar la prova avaluativa oficial oral o escrita de preguntes curtes o tipus test dels continguts de l’assignatura en el cas que no s’hagi superat en primera convocatòria. Aquesta prova es supera amb una nota igual o superior a 5.

La categoria es supera amb una nota igual o superior a 5.

70%
Seminaris
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
CT7
L’assistència als seminaris és obligatòria.

Es tindrà en compte la participació activa a les activitats plantejades a l’aula, la presentació de treballs, les fonts documentals aportades i l'actitud de l'alumne.

Els coneixements sobre els continguts treballats als seminaris s’avaluaran a les diferents proves avaluatives.

La categoria es supera amb una nota igual o superior a 5.
10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
A17.6
A23.2
L'assistència als ABPs és obligatòria.

Per l’avaluació dels ABPs es realitzarà una rúbrica d'avaluació i es tindran en compte la participació, el compromís, les actituds durant les sessions, l'exposició oral, la presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals rellevants, l'elaboració d’un pla de treball individual i/o grupal.

Els coneixements sobre els continguts treballats en les sessions d’ABP s’avaluaran a les diferents proves avaluatives.

La categoria es supera amb una nota igual o superior a 5.
20%
Altres  

Els continguts de les activitats introductòries s'avaluaran amb les diferents proves avaluatives.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA:

Per superar l'assignatura en primera convocatòria cal complir els següents requisits:

  • Categoria “sessió magistral”: nota igual o superior a 5 a la prova mixta realitzada el 13/12/2023.
  • Categoria “seminaris”: nota igual o superior a 5.
  • Categoria “PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes”: nota igual o superior a 5.
  • Si es compleixen els 3 requisits de la primera convocatòria, es realitzarà la mitjana ponderada de les 3 categories.

    Totes les proves es realitzaran presencialment.


    SEGONA CONVOCATÒRIA:

    Per superar l'assignatura en segona convocatòria cal complir els següents requisits:

  • Categoria “sessió magistral”: nota igual o superior a 5 a la prova mixta realitzada el 08/01/2024.
  • Categoria “seminaris”: no hi ha segona convocatòria; per tant, cal superar la categoria en primera convocatòria.
  • Categoria “PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes”: no hi ha segona convocatòria; per tant, cal superar la categoria en primera convocatòria.
  • Si es compleixen els 3 requisits de la segona convocatòria, es realitzarà la mitjana ponderada de les 3 categories.

    Totes les proves es realitzaran presencialment.


    ALTRES DADES RELLEVANTS:

    D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

    La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

    En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


    Fonts d'informació

    Bàsica De La Fuente Ramos M, Enfermería médico-quirúrgica I, 2015, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
    De La Fuente Ramos M, Enfermería médico-quirúrgica V, 2017, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
    LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente. Volumen I, 2009, Pearson Educación S.A.
    LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente. Volúmen II, 2009, Pearson Educación S.A.
    O'Connell Smeltzer SC, Hinkle JL, Bare BG, Cheever KH, Sholtis Brunner L, Smith Suddart D, Brunner y Suddarth. Enfermería medicoquirúrgica, 2016, Wolters Kluwer
    Rovira Gil E, Actualización de enfermería en urgencias traumáticas, intoxicaciones y otras urgencias, 2022, DAEeditorial (Grupo Paradigma)
    Ortega Deballón I, Díaz-Santos Dueñas A, Urgencias esenciales para Enfermería, 2019, DAEeditorial (Grupo Paradigma)
    Sabaté A, Atención integral al paciente traumático, 2013, Marge Médica Books
    Silberman FS, Varaona O, Ortopedia y traumatología, 2018, Médica Panamericana
    Martín-Romo Mejías J, Cuidados de enfermería en el área quirúrgica, 2016, ICB Editores
    Hamlin L, Richardson-Tench M, Davies M, Enfermería perioperatoria. Texto introductorio, 2010, Manual Moderno
    Mosteiro Díaz MP, Dolor y cuidados enfermeros, 2010, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
    Fornés Vives J, Enfermería de salud mental y psiquiatría: valoración y cuidados, 2022, Médica Panamericana
    Lorenzo Fernández P [et al], Drogodependencias: farmacología, patología, psicología, legislación, 2009, Médica Panamericana
    Pérez del Río F, Mestre Guardiola M, Drogodependencias y sexualidad, 2016, Biblioteca Nueva
    Benavides Torres RA, Castillo Arcos LC, López Rosales F, Onofre Rodríguez DJ, Promoción de la salud sexual en jóvenes, 2013, Manual Moderno



















































    Complementària Observatori Català de la Joventut, L’estat de la joventut, 2022, Generalitat de Catalunya
    Observatorio de la juventud en España, Juventud en Cifras, 2020, Gobierno de España
    Plumed Moreno C, Mansilla Pozuelo MD, Nieto Corella P, Poves Plumed AB, Psicología General (capítulo 12 y 13), 2015, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
    Hidalgo MS, Redonmdo AM., Medicina de la adolescencia: atención integral, 2012, Madrid, Ergon
    González Gómez IC, Herrero Alarcón A, Técnicas y procedimientos de enfermería, 2019, ENFERTECA / Grupo Paradigma
    Ruiz Moreno J, Delgado Mingorance ME, Martín Delgado MC, García-Penche Sánchez R, Procedimientos y técnicas de enfermería, 2008, Rol
    Pagana KD, Pagana T, Pagana Th, Mosby. Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio, Decimoquinta edición, 2023, Elsevier
    Canal Salut, Diagnòstic per la imatge, 2023, Generalitat de Catlaunya
    Malagón-Londoño G, Álvarez Moreno CA, Infecciones hospitalarias, 2010, Médica Panamericana
    Forriol Campos F, Marco Martínez F, Vaquero Martín J, Carranza Bencano A, Manual de cirugía ortopédica y traumatología, 2010, Médica Panamericana
    SEHH / SETS, Estándares en hemoterapia, 2022, Fundación para la calidad en transfusión sanguínea
    Joseph Loscalzo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, Dan Longo, J. Larry Jameson, Harrison. Principios de medicina interna, 2022, McGraw Hill Medical
    Varis, Manual Merck. Versión para profesionales, 2023, Merck Sharp & Dohme Corp
    NANDA / NOC / NIC, NNNConsult, 2023, Elsevier

    Recomanacions

    Assignatures que en continuen el temari
    INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104

    Assignatures que es recomana cursar simultàniament
    RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006
    INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
    FARMACOLOGIA/18234107
    PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18234108
    PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112

    Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
    ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001
    ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002
    ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
    INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent