Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.1 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
| | A8.2 |
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures.
| | A11 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A14 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A20 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A22.1 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A23.1 |
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT7 |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
- Es tracta d’una assignatura obligatòria, de caràcter pràctic/clínic, que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del seu cicle vital.
- Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica clínica els principis científics impartits a les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals i Metodològiques d'Infermeria, Infermeria Bàsica en el Cicle Vital, Pràctiques de Simulació I, Estructura i Funció del Cos Humà I i II, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
- Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació amb necessitats com, per exemple, nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat. Tot plegat, té com a eix transversal el factor cuidatge: “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sustentació, protecció i/o correcció”.
- Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut. |
- Estades d'un temps pre-determinat en Institucions sanitàries, tals com: hospitals, socio-sanitaris o residències i institucions geriàtriques.
- Aplicació de cuidatges bàsics a pacients i llurs família.
- Tutories de formació clínica amb la professora tutora per al seguiment de les pràctiques i l'elaboració del portafolis de l'estudiant. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques clíniques |
|
120 |
0 |
120 |
Sessions clíniques |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a presentar l'assignatura i a prendre contacte amb els alumnes, així com recollir-ne la seva informació. També es detalla la informació sobre els centres de pràctiques, la tutorització i els processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. S'expliquen les funcions de la professora de pràctiques i dels tutors/es.
S'informa sobre l'assegurança i el protocol a seguir en cas d'accident o de bioinoculació durant la realització de les pràctiques (2 hores).
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran les activitats i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional al món sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el professor/a de la universitat, amb el/la qual es porten a terme sessions de seguiment amb tutorització individualitzada (120 hores).
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques.
|
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la tutora/professora (les hores de les sessions es comptabilitzen dins de les hores de pràctiques clíniques).
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions. |
Atenció personalitzada |
Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
L’estudiant
tindrà assignat un professor universitari (tutor acadèmic) i un infermer/
infermera (tutor/ tutora de pràctiques) responsable dins la institució on realitza les
pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla
de treball per a cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i
participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor
acadèmic abans d’iniciar les pràctiques. Igualment, durant l’estada de pràctiques és recomanble que
l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor
acadèmic almenys una vegada. També és convenient que l’estudiant contacti
amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball teòric. El coordinador del
pràcticum atén consultes de forma individualitzada, ja sigui de forma presencial o virtual, d’aquells alumnes que
requereixen d’orientació de pràctiques; tinguin dubtes del tipus d’activitat
a realitzar o, simplement, necessitin qualsevol tipus d'orientació per al millor desenvolupament de les seves pràctiques.
|
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Realització del portafolis on es recolliran totes les activitats i tasques realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de les competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori.
IMPORTANT: En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s’obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
|
Pràctiques clíniques |
|
Integració personal de la pràctica professional al món sanitari.
En el procés d’aprenentatge, l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada, directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació i vigilància de les persones ateses o, entre d'altres, en la reflexió durant l'acció clínica.
Així mateix, durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació directa amb el tutor.
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Portafoli + Pràctiques clíniques + sessions clíniques = 100% |
Sessions clíniques |
|
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora acadèmica.
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions. |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base tan l'avaluació de la infermera tutora com de la professora acadèmica de les pràctiques clíniques. Durant el període s'anirà fent un seguiment de l'alumne, per part dels seus tutors, amb la finalitat de donar orientacions concretes que l'ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor/a i el tutor/a faran una avaluació de l'alumne seguint els criteris establerts a la guia d'avaluació que estarà disponible al Moodle de l'assignatura. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, essent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir amb les hores de pràctiques assignades, les quals estan regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència justificades a les pràctiques clíniques (malaltia, accident, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà, sempre que sigui possible, en un període ad-hoc que estableixi la Facultat d'Infermeria. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Cal tenir en compte que, donada l'especificitat de les assignatures de Pràctiques Clíniques, no es podrà sol·licitar l'avançament de la convocatòria addicional al setembre. | |
Bàsica |
Torralba, F., Antropología del Cuidar, Mapfre, 2005
Alfaro LeFeuvre, R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería, Elsevier Masson, 2021
Acebedo, S. et al., Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, Publicacions URV, 2010
NANDA Internacional, Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación, Elsevier, 2021-2023
Nuin Orrio, C., Enfermería de la persona mayor, Editorial Universitaria Ramón Areces, 2011
Margarita Cárdenas Jiménez - Cárdenas Jiménez, Margarita, La tutoría clínica reflexiva: un modelo de práctica docente en enfermería, Editorial Miguel Ángel Porrúa, 2011
Pérez de la Plaza, E., Técnicas básicas de enfermería, McGraw-Hill España, 2017
Garcia Gil, U. J.; Olmos Martínez, F., Atención geriátrica, Ministerio de Educación, 2014
Rafael González Rodríguez - Francisco Horrillo Jiménez - María Ruiz Díaz, Guía de prácticas clínicas: fundamentos de enfermería, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2014
|
Llistat
amb una selecció d'altres llibres especialment recomanats, atès que es
consideren textos bàsics per estudiants d’infermeria: - Watson, J. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 - Potter, P. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 - Marriner,
A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt
Brace de España, S.A; 2007 - Kozier,
B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II.
Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
Llistat amb recursos online per a poder accedir a llibres de la bibliografia bàsica: - Alfaro LeFevre, R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería, Elsevier Masson, 2021. Disponible a Clinical Key: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/nursing/content/toc/3-s2.0-C20200003816 - Acebedo, S. et al., Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, Publicacions URV, 2010 Disponible online al cercador: https://repositori.urv.cat/fourrepopublic/search/item/PC%3A1326?label=Pr%C3%A0ctiques+cl%C3%ADniques%3A+Manual+per+a+l%27alumne+i+el+tutor+d%27infermeria+i+altres+carreres+de+Ci%C3%A8ncies+de+la+Salut |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18234110 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005 | SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18234008 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a les pràctiques i les sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura s'han de superar, per separat, totes les activitats avaluatives (portafoli, sessions i pràctiques clíniques). Es recorda que, sempre que les condicions sanitàries ho permetin, és obligatori utilitzar l'uniforme de pràctiques de la facultat d'infermeria URV, així com seguir les normatives d'higiene, asèpsia i confidencialitat de la institució. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|