Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits. |
| A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A3 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.4 |
Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
| | A2 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
| | A3 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.3 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
| | A7 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A8.2 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A13 |
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A14 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
| | A17.1 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
| | A17.2 |
Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A17.4 |
Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
| | A23.2 |
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural |
Responsabilitat, asertivitat, solidaritat i actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i el compromís en l’aprenentatge, la socialització i capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Respecte per les persones: la intimitat, l'autonomia, els drets, les creences i els desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia. |
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, l'autoconsciència i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia.
Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva.
Realitza valoracions seguint guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs d'ús freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració. |
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat d'identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió de l'holisme en la situació particular del pacient i família.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals i de l’entorn com element de confort... tot reflexionant en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
320 |
0 |
320 |
Sessions clíniques |
|
0 |
2 |
2 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
|
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme del 15 d’abril al 7 de juny de 2024 (37,5 hores a la setmana), en l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques.
A l’alumne se li assignarà entre 2 i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant a l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu tot integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
L'assistència es obligatòria al 100%.
L'estudiant haurà de realitzar les activitats proposades pel professor al moodle durant el període de pràctiques i lliurar-les a l'espai corresponent de la plataforma virtual. També haurà de participar a les sessions clíniques. En aquestes sessions es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
A meitat del període, l'estudiant serà avaluat qualitativament sobre el desenvolupament de les seves pràctiques i, quan calgui, rebrà orientacions per reconduir-les per tal d'assolir-ne les competències abans que se n'acabi el termini. Al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat serà avaluat segons el grau d'assoliment de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Per a l'avaluació final també es consideraran el treballs lliurats a moodle i la participació en les sessions clíniques segons la proporció descrita a l'apartat d'avaluació d'aquesta guia.
|
Sessions clíniques |
Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Mitjançant l'espai moodle, l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà els documents i les evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
El portafoli està supervisat per la professora URV.
El 50% del treball del portafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi.
|
Atenció personalitzada |
Discussió de problemes i resolució de dubtes en tutories personalitzades. |
Descripció |
L’estudiant tindrà
assignat un tutor/a acadèmic o professor/a de la Facultat i un tutor/a de
pràctiques (infermer/a) responsable dins la institució on realitza les
pràctiques clíniques. - El/la tutor/a
de pràctiques (infermer/a) designat per l’entitat, empresa o institució acollidora
és la persona responsable de la formació de l’estudiant al centre de treball.
- El/la tutor/a acadèmic (professor/a de la Facultat) és responsable de l’orientació de l’aprenentatge en relació
a les competències i objectius d’aprenentatge de l’assignatura així com de l’avaluació.
Ambdós tutors/es fixaran
el pla de treball de cada estudiant, faran un seguiment de les pràctiques
efectuades i participaran en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot
complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte
els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al
seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada
coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és
necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al seu
tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant
contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. La coordinador/a del
pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que
requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a
realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes. S’encarrega
de contactar amb les institucions, concretar el nombre de places, de donar
suport i orientació a tots els involucrats en el procés d’ensenyament i
aprenentatge (estudiants, tutors i professors). Té la responsabilitat de
garantir el bon desenvolupament del programa perquè l’estudiant pugui assolir
els objectius. Coordina les relacions institucionals i és el responsable final
dels estudiants en el centre assignat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
L'assistència és obligatòria al 100%.
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà l'assoliment de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura. Aquesta avaluació anirà a càrrec del tutor/a en pràctiques i del professor/a de la universitat mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar coneixements, habilitats i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació formativa que s’utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge.
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:
60% - Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques i del professor/a URV
20% - S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts documentals utilitzades, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
15% - S’avaluarà l'assistència i participació a les sessions tot considerant la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportades, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
5% - Autoinforme i avaluació |
100% |
Sessions clíniques |
|
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
L'assistència és obligatòria al 100%.
S’avaluarà l'assistència i participació a les sessions tot considerant la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportades, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades. |
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts documentals utilitzades, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
|
Altres |
|
Autoavaluació i autoinforme. El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques". |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat de període es farà una avaluació qualitativa de l'estudiant, que servirà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. L'avaluació a meitat de pràctiques és un requisit indispensable per tal de superar l'assignatura. Un cop finalitzat elperíode de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. Cal presentar les activitats dins del període establert. No s'acceptaran entregues fora determini. La coordinador/a del'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne. La nota final s'estableix a partir la mitjana ponderada de les categories “pràctiques clíniques”, “sessions clíniques”i “portafolis/carpeta d'aprenentatge”. És un requisit indispensable haver superat totes les categories amb una nota igual o superior a 5 per tal de fer la mitjana. La categoria “altres: autoavaluació i autoinforme” no és obligatòria, però representa el 5% de la nota si l'alumne la realitza. La segona convocatòria de pràctiques serà per a l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tingui faltes d'assistència justificades per causa de força major (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que hi hagi places de pràctiques disponibles durant el període necessari abans de la signatura d'actes. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 deNoviembre de 2013). En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Cal tenir en compte que, donada l'especificitat de les assignatures de Pràctiques Clíniques, no es podrà sol·licitar l'avançament de la convocatòria addicional al setembre. |
Bàsica |
Acebedo S, et al., Pràctiques Clíniques. Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Rodríguez Jiménez S, Cárdenas Jiménez M, La tutoría clínica reflexiva: un modelo de práctica docente en enfermería, 2011, eLibro / Editorial Miguel Ángel Porrúa
Alligood, Martha Raile, Modelos y teorías en enfermería, 2023, Elsevier
Watson, Jean, Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Seli Arslan
Campillay Campillay M, Rivas Riveros E, Yáñez Flores K, Ética del cuidado y cuidado de enfermería, 2021, Enfermería: Cuidados Humanizados
Chalifour, Jacques, La Relación de ayuda en enfermería: una perspectiva holística-humanista, 1994, SG
Alfaro-LeFevre, Rosalinda, Pensamiento crítico, razonamiento clínico y juicio clínico en Enfermería un enfoque práctico, 2021, Elsevier
Siles González J, Mínguez Moreno I, Pensamiento crítico en enfermería: de la racionalidad técnica a la práctica reflexiva, 2015, Aquichan
Luis Rodrigo MT, Los Diagnósticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, 2008, Elsevier-Masson
Marilynn E. Marilynn E. Doenges, Proceso y diagnósticos de enfermería: aplicaciones, 2014, eLibro / El Manual Moderno
Johnson M, Rifà Ros R (rev), Interrelaciones NANDA, NOC y NIC: diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, 2006, Elsevier
Varis, NNN Consult, 2023, Elsevier
Martín-Romo Mejías J, Actualización en procedimientos y técnicas de cuidados de enfermería (2a. ed.), 2012, eLibro / Editorial ICB
Lewis, Sharon Mantik.; Heitkemper, Margaret McLean; Dirksen, Shannon Ruff., Enfermería medicoquirúrgica: valoración y cuidados de problemas clínicos, 2004, Elsevier
|
|
Complementària |
|
A l'espai moodle de l'assignatura, l'alumne trobarà un conjunt de recursos d'utilitat i actualitzats per a la pràctica infermera (guies clíniques, escales, teories i models, pàgines web...) |
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/18234119 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006 | ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18234010 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104 | FARMACOLOGIA/18234107 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18234108 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111 |
|
|
Altres comentaris |
Per poder realitzar l'assignatura de Pràctiques Clíniques I cal tenir superada l'assignatura d'Introducció a les Pràctiques Clíniques, seguint l'itinerari curricular. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|