DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CURES PAL·LIATIVES Codi 18234113
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
alba.roca@urv.cat
rosa.raventos@urv.cat
adoracion.rodriguez@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, ADORACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant

Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.

Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida dels malalts i familiars, mitjançant el control de símptomes, el suport emocional, la comunicació emocional i el treball en equip.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
 A23.2 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
 A25 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives - El malalt terminal i la seva família
S'estudia l'evolució històrica de l'atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives. Organització i serveis d'atenció a les persones al final de la vida. Evolució del concepte d'atenció pal·liativa.
- El malalts en procés final de vida i la seva familia
TEMA 2 Els símptomes en el malalt en procés de final de vida. Sedació pal·liativa. S'estudien els símptomes més freqüents al final de la vida: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics. Principis generals del control de símptomes: avaluació d'ells; tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals per al control d'aquests símptomes.
Sedació pal·liativa i sedació en l'agonia. Bombes de sedació.
TEMA 3 L'acompanyament al final de la vida.Cures específiques d'infermeria Es treballa el significat d'acompanyar a la persona i la seva família en el procés final de la Vida. S'analitza i reflexiona sobre les emocions i sentiments davant de la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura, com de les persones cuidades.El procés de dol en malalt i família. Es treballa la confiança entre persona-família-equip d'atenció, així com la comunicació entre ells i s'aborda la conspiració del silenci. Procés de dol en el pacient i família.
TEMA 4: Cures específiques d'infermeria al pacient i família al Final de la Vida S'aprofundeix en les cures de confort físic i emocional a la persona i família que es troben en aquest procés. Signes de l'agonia. Cures en l'agonia i cures post-mortem. Cures a la família en els moments post-mortem.
TEMA 5 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. Els dilemes ètics en la presa de decisions. Testament vital i Últimes Voluntats Anticipades. Aprofundiment en els conceptes i diferències entre: Eutanàsia, Suïcidi, Suïcidi Assistit, Limitació Esforç Terapèutic, Sedació Pal·liativa, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A14
A25
6 12 18
Sessió Magistral
A5
A14
A23.2
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A23.2
10 20 30
Fòrums de debat
A14
A23.2
6 6 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En els suposits pràctics o estudi de casos es poden utilitzar diferents metodologies que exigeix un treball de col·laboració. Alguns exemples d'activitats que es poden portar a terme són:

- Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals.

- Debats en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.

- Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i treball posterior de reflexió i relació amb el temari.
Sessió Magistral Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
El cassos treballats podem servir con referència en els debats.
Fòrums de debat - Debats en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a través de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, Teams, etc.


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A14
A25
Consistirà en una o varies de les següents modalitats:
-Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.
- Realització d'un diari reflexiu sobre les activitats i desenvolupament de l'assignatura al llarg de les les classes
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes
Els casos o situacions estudiades es presentarem en format de debat a la classe.
Els debats seran en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema serà defensat per dos grups, de manera que cadascun defensi una postura diferent o contraria. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres. per la realització dels debats serà necessari la realització previa d'un treball om es fundamenten els arguments a presentar en el debat
40%
Sessió Magistral
A5
A14
A23.2
-L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals,
-Diari activitats realitzades a classe però des de una perspectiva reflexiva i crítica

25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A23.2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria 25%
Altres  

Aportació de material relacionat amb l'assignatura. Participació i col·laboració en les activitats d'aula proposades i col·laboració amb els companys de classe. Es valorarà la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius 10%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. L'assistència i participació en els debats és obligatòria.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista " (art. 4 )

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Martínez Pérez, A., Intervención de enfermería en el paciente terminal. La conversación difícil, Editorial Académica Española, 2020
  •  Benito, E.  Barbero, J.   Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en: http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
  • Cruz Martínez. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. (2ª edición) 2022, Elsevier España
  • Guía de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos (SECPAL) 2018. Disponible en: https://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
  • Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
  • Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M. (2012). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Barcelona: Elsevier.
  • Piccininni V. El arte de acompanñar: herramientas y praácticas para el acompanñamiento personal y espiritual en cuidados paliativos. Mexxico: Plaza y Valdeés; 2020.
  • Serrano Martínes, Manuel. Los últimos días: razón y práctica de los cuidados paliativos. Madrid: Digiral reasons; 2019
  • Trujillo Garrido, N. (2015). Cuidados paliativos (Gerontología). Madrid: Dextra.
e-llibres
  • Flichtentrei, D. Permiso para morir. Cuando el fin no encuentra su fin. Madrid, 2014. Ediciones IntraMed. Disponible en: https://storage.ning.com/topology/rest/1.0/file/get/6011222696?profile=original
  • Piccininni V. El arte de acompanñar: herramientas y prácticas para el acompañamiento personal y espiritual en cuidados paliativos. Mexico: Plaza y Valde?s; 2020.https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/174188
Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18234109
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18234110
 
Altres comentaris
Es requereix el compromís d'una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es duran a terme en el desenvolupament de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent