DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT Codi 18234114
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Tercer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica yolanda.vasco@urv.cat
rosa.raventos@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
nuria.martin@urv.cat
jordi.fernandez@urv.cat
Professors/es
VASCO RODRIGUEZ, YOLANDA
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
MARTÍN VERGARA, NÚRIA
FERNANDEZ BLANCO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.

Els programes de salut a la comunitat és una matèria que, en els últims anys, s’ha desenvolupat d’una forma molt important per la relació que existeix amb els estils de vida, l’ambient que ens envolta, les conductes de les persones i el desenvolupament de certes patologies. Els programes de promoció, prevenció i educació per la salut són cada cop més importants per intentar augmentar el nivell de salut de la població. 

Amb aquesta assignatura s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de coneixements, habilitats i actituds per identificar i realitzar un projecte tenint en compte les necessitats de la comunitat, per que com a futurs professionals d’infermeria i agents de salut puguin portar-los a terme amb la màxima qualitat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció
Estructura de l’atenció Primària de Salut.
Funcions d'infermeria a Atenció Primària.
Els diagnòstics de salut.
Nivells de Prevenció.


Unitat temàtica II: Programes de salut
Programes de salut en infància i adolescència
Programes de salut a l'adult i persona gran.
Unitat temàtica III:Educació per a la salut
Estratègies d'educació per la salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
20 5 25
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
10 10 20
Treballs
A16.1
CT4
1 25 26
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament i de la metodologia d'avaluació. Introducció als programes de Salud comunitària.
Sessió Magistral Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, mitjançant l'exposició oral a l'aula.
Seminaris En els seminaris s'acabaran de treballar i s'esposaran els treball dels diferents mòduls
Treballs Activitats i exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Els treballs realitzats formen part de les activitats d'avaluació continuada descrites a l'assignatura i podran ser de forma individual o grupal, segons indicacions que es trobaran en el moodle.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud, via correu electrònic o webconferència al professor/a

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud via correu electrònic a la professora. Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord amb les seves necessitats d'aprenentatge.

L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
En la primera sessió es realitzarà la presentació de l'assignatura i el seu desenvolupament
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova (examen) 50%
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Es valorarà la participació, presentació i resposta del treballs tant pot ser de forma individual o de l'equip Els criteris d'avaluació estaran descrits al campus virtual.


25%
Treballs
A16.1
CT4
Es plantegen diferents activitats d'avaluació continuada, relacionades amb els temes donats.
Cada activitat té uns criteris d'avaluació descrits al campus virtual. Aquest es realitzaran individualment o en equip.
25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives.

En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada. Els exàmens es realitzaran de forma presencial.

Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, hauran de repetir l'assignatura sencera el curs vivent. NO es guardarà CAP nota de les activitats.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica

Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998

Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001

Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012.

Raventos Torner, R. D. (2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).http://www.publicacions.urv.cat/llibres-digitals/cum-laude/12-cum-laude/794-adher%C3%A8ncia-al-tractament-farmacol%C3%B2gic-en-el-pacient-cr%C3%B2nic-a-l%E2%80%99alt-pened%C3%A8s

Aliaga-Díaz Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de vida. Rev. perú. med. exp. salud publica  [Internet]. 2016;  33( 2 ): 311-320. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143.

Oliver-Mora, M., & Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955.

Molina, F., Molina, F., Gea Sánchez, M., Alconada, Á., Gea Sánchez, M., & Alconada, Á. (2017). Educación, salud y calidad de vida : nuevas perspectivas interdisciplinares e interculturales (1ª edición, Ser. Análisis y estudios, 7). Graó. http://www.grao.com/producto/salud-educacion-y-calidad-de-vida-nuevas-prespectivas-interdisciplinarias-e-interculturales-aye07.

ComSalut: Comunitat i salut. https://salutpublica.gencat.cat/ca/sobre_lagencia/comsalut_comunitat_i_salut/

Domingo Orozco-Beltrán, Carlos Brotons Cuixart, José Juan Alemán Sánchez, José Ramón Banegas Banegas, Ana M. Cebrián-Cuenca, Vicente F. Gil Guillen, Enrique Martín Rioboó, Jorge Navarro Pérez, Recomendaciones preventivas cardiovasculares. Actualización PAPPS 2020,Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020,Pages 5-31,ISSN 0212-6567, https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.08.002.

Pilar Martín-Carrillo Domínguez, María Martín-Rabadán Muro, Jesús González-Lama, Esperanza Romero-Rodríguez, Luis Ángel Pérula de Torres, Francisco Camarelles Guillén, Análisis de la situación, evaluación y propuestas de mejora del Programa de Actividades Preventivas y de Promoción de la Salud (PAPPS),Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020,Pages 161-172,

Alberto López García-Franco, José Antonio Baeyens Fernández, Emilia Bailón Muñoz, M. José Iglesias Piñeiro, Amparo Ortega del Moral, Pablo Alonso Coello, Cristina Ruiz Cabello, Jacinta Landa Goñi, Lorenzo Arribas Mir, Actividades preventivas en la mujer. Actualización PAPPS 2020,Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2,2020, Pages 125-148, ISSN 0212-6567, https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.09.001.

Rodrigo Córdoba García, Francisco Camarelles Guillem, Elena Muñoz Seco, Juana M. Gómez Puente, Joaquín San José Arango, Jose Ignacio Ramírez Manent, Carlos Martín Cantera, María del Campo Giménez, Juan Revenga Frauca, Grupo de expertos del PAPPS. Recomendaciones sobre el estilo de vida,Atención Primaria, Volume 52, Supplement 2,2020, Pages 32-43,ISSN 0212-6567,https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.07.004.

Olga Cortés Rico, Ana Gallego Iborra, Jaime García Aguado, Carmen Rosa Pallás Alonso, Álvaro Rando Diego, M. José San Miguel Muñoz, Francisco Javier Sánchez Ruiz-Cabello, Julia Colomer Revuelta, M. Jesús Esparza Olcina, José Galbe Sánchez-Ventura, José M. Mengual Gil, RESUMEN PAPPS Infancia y Adolescencia 2020, Atención Primaria,Volume 52, Supplement 2020,Pages 149-160,ISSN 0212-6567,https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.08.003.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0212656720302845)

Complementària

Falcon Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones. Proyecto europeo de alfabetización en salud. Revista Comunicación y Salud. 2012: 2(2);91-98.

Alarcón, A. M. (2019). Enfermería Intercultural: Un desafío en la sociedad actual. Revista Horizonte de Enfermería, 12(1), 39-45.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007
 
Altres comentaris
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual”
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent