Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.1 |
Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat. |
| A16.2 |
Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A16.4 |
Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat. |
| A16.5 |
Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. |
| A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.8 |
Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.1 |
Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
| | A16.2 |
Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
| | A16.3 |
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
| | A16.4 |
Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
| | A16.5 |
Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
| | A16.6 |
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
| | A16.8 |
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unidad temática I: Salut Pública |
Concepte de salut, evolució històrica , la salut pública com element de millora de la salut de la població |
Unitat temàtica II: Determinants de salut |
Determinants de la salut: biològics, ambientals (l'atmosfera, l'aigua, aigües residuals, el sòl, residus, contaminants físics, soroll i radiacions ionitzants, hàbitat humà), socioculturals (gènere, desigualtats socials) i el sistema de salut com a determinant de la salut |
Unitat temàtica III: Procés d'emmalaltir i nivells de prevenció |
Història natural del procés salut-malaltia i els elements que intervenen en aquest procés. Nivells de prevenció i activitats preventives. Prevenció primària: concepte. Prevenció secundària: concepte, screenings. Prevenció terciària: concepte. |
Unitat temàtica IV: Educació per a la salut
|
Concepte d'Educació per salut, diferents models i paradigmes. Fases de l'Educació per a la salut, elements que hi intervenen. Metodologia d'intervenció en l'Educació per a la salut. Educació per a la salut en els diferents nivells de prevenció.
Metodologia d'intervenció en programes d'educació per a la salut, amb activitats de Prevenció Primària en la Violència de Gènere |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Sessió Magistral |
|
26 |
30 |
56 |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
15 |
30 |
45 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
30 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del desenvolupament d'aquesta |
Seminaris |
Es formaran grups per treballar els determinants de la salut Exposant els treballs realitzats amb el posterior debat. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
es formaran grups, es presentarà un cas on tindran que desenvolupar la metodologia d'intervenció en l'educació per a la salut. Adquirint habilitats per desenvolupar actuacions en l'àmbit de l'educació per a la salut |
Atenció personalitzada |
Disponibilitat per resoldre dubtes per via presencial, espai moodle, correu electrònic |
Descripció |
Disponibilitat per resoldre dubtes per via presencial, espai moodle, correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà els conceptes i els continguts de l'assignatura amb una prova escrita |
60% |
Seminaris |
|
Assistència, participació, presentació dels treballs. Les presentacions són d'assistència obligatòria. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Organització del grup(participació, assistència i dinàmica de treball), recerca d'informació, estructuració i anàlisi . aplicació de la metodologia de l'educació per a la salut i presentació del treball realitzat. L'assitència a les ABP(s) són de caràcter obligatòria |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova mixta avaluarà el contingut teòric de l'assignatura (classes, seminaris,..). Cal aprovar (nota mínima: 5) totes les metodologies que s'avaluen (ABP, Seminari i prova mixta) per aprovar l'assignatura. Els ABPs i treballs no tenen recuperació. La segona convocatòria consistirà en una prova de coneixements mixta. Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, hauran de repetir l'assignatura sencera el curs vivent. NO es guardarà CAP nota de les activitats ni dels ABPs. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Martínez Riera, José Ramón, editor literari; Pino Casado, Rafael de, Manual práctico de enfermería comunitaria, Ultima edicion disponible, Elsevier
I. Heranandez-Aguado; B. Lumbrerars Lacarra., Manual de epidemiologia y salud pública para grados en Ciencias de la Salud, 3, Editorial Medica Panamericana.
Girbau i García MR, Galimany Masclans J, Salas i Miravitlles K., El Medi ambient com a factor determinant de la salut., 1, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
Morín Fraile V., Infermeria familiar i comunitària?: promoció de la salut: educació per a la salut., 1, Edicions de la Universitat de Barcelona;
Galimany Masclans J, Fabrellas i Padrès N, Enfermería de salud pública y atención comunitaria, 1, Edicions de la Universitat de Barcelona;
Marti?nez G. MA., Conceptos de Salud Publica y Estrategias Preventivas?: Un Manual para Ciencias de la Salud., Ultima edicion disponible, Elsevier
|
|
Complementària |
Carmen Valls-Llobet, Medio Ambiente y Salud, Catedra. Universitat de València, 1ª edició,2018
Alvaro Arasa Tuliesa, Aigües, una aproximació a les Terres de l'Ebre, 1, Grup Ebrerecerca
WHO Regional Office for Europe, NOISE – ADVERSE EFFECTS, PREVENTION AND CONTROL ENVIRONMENTAL EXPOSURE – ADVERSE EFFECTS, PREVENTION AND CONTROL GUIDELINES, , https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/00
Eva Martínez Corcuera, Dona, vostè no té res!, , https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/don
Álvarez García FJ, Cilleruelo Ortega MJ, Álvarez Aldeán J, Garcés-Sánchez M, Garrote Llanos E, Iofrí, Calendario de vacunaciones de la Asociación Española de Pediatría (CAV-AEP): recomendaciones 2022, , An Pediatr (Barc). 2022;96(1):59.e1-59.e10.
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18244010 | PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT/18244114 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004 | BIOESTADÍSTICA/18244003 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|