Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.6 |
Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
| | A16.7 |
Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals de la metodologia de la investigació en infermeria |
Mètodes científics d’investigació en infermeria. Etapes i desenvolupament de la investigació en infermeria
|
Unitat temàtica II: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Plantejament del problema de recerca |
Introducció, formulació del problema, objectius, hipòtesis i àmbit de recerca |
Unitat temàtica III: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Revisió de l'estat de la qüestió |
Cerca dels fonaments de la literatura científica existent. La recerca bibliogràfica, la sistematització i l’anàlisi de documents |
Unitat temàtica IV: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa. Treball de camp |
El treball de camp i les principals tècniques utilitzades en la recerca qualitativa (observació, entrevistes, grups focals, històries de vida), documents ètics. |
Unitat temàtica V: Anàlisi de dades qualitatives i construcció del coneixement |
Organització de la informació, descripció i interpretació de dades qualitatives |
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats en investigació qualitativa |
Redacció i presentació pública de resultats d’investigacions
|
Unitat temàtica VII: Metodologies quantitatives d’investigació en infermeria |
Tipus d’estudis quantitatius, tècniques de mostreig, pautes per a l’elaboració d’un qüestionari estandarditzat i exemples de qüestionaris, fitxes tècniques de recerques quantitatives en salut (ESCA), tipus de preguntes, variables, escales quantitatives additives, CONSORT |
Unitat temàtica VIII: El capítol metodològic en una investigació quantitativa en infermeria |
Plantejament de la recerca quantitativa: variables, hipòtesi, qüestionari i mostreig (per a investigacions descriptives i analítiques) |
Unitat temàtica IX: Simulacions de recerca quantitativa i anàlisi dels resultats amb el programa JAMOVI |
a) Construcció de matrius de dades amb el programa estadístic JAMOVI.
b) Anàlisi de les dades i tècniques estadístiques.
b1) Anàlisi univariable (mesures de tendència central, dispersió, forma, representacions gràfiques, inferència).
b2) Anàlisi de fiabilitat.
b3) Contrastos bivariables: contrastos de mitjanes (t de Student per a mostres independents, per a mostres relacionades, ANOVA, proves no paramètriques), correlació i regressió, prova d’independència khi quadrat, risc relatiu, odds ràtio, mida de l’efecte, validació de la fiabilitat d’escales.
c) Comunicació i redacció de resultats quantitatius. Interpretació de resultats en publicacions científiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
19 |
34 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. Es podrà impartir de manera sincrònica o asincrònica. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el paquet estadístic SPSS i/o JAMOVI i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitativa. Es podrà realitzar de manera sincrònica o asincrònica, amb treball a l'aula, si s'escau, i amb treball autònom |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi i resolució de problemes, exemples i exercicis pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup |
Descripció |
Assessorament i
acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi.
L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de
l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà
realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines
telemàtiques: correu electrònic, videoconferència. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. |
40% |
Seminaris |
|
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es podran plantejar exercicis i activitats diverses relacionades amb el contingut de l'assignatura: resolució de problemes, aplicació de la metodologia quantitativa, aplicació de metodologia qualitativa. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura consta de tres parts: a) Examen teòric. Prova de tipus individual que suposa el 40% de la nota final de l'assignatura. Es realitzarà de forma presencial en una data que s'indicarà a principi de curs, excepte en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat. A l'espai del Campus Virtual hi podreu consultar la informació actualitzada. b) Activitats pràctiques de metodologia qualitativa. Prova o conjunt de proves, que poden ser de tipus individual o grupal, que suposa el 30% de la nota final de l'assignatura. Es podrà dur a terme en una data concreta (en forma de prova pràctica) o durant les sessions del curs (en forma de treball). c) Activitats pràctiques de metodologia quantitativa. Prova o conjunt de proves, que poden ser de tipus individual o grupal, que suposa el 30% de la nota final de l'assignatura. Es podrà dur a terme en una data concreta (en forma de prova pràctica) o durant les sessions del curs (en forma de treball). Es contempla una primera fase d'avaluació, corresponent a l'avaluació continuada. L'assignatura estarà superada si es superen les tres parts en aquesta fase, amb una qualificació igual o superior a 5 en cadascuna. L'alumne que no superi o no presenti alguna de les proves que composen l'avaluació continuada, podrà recuperar l'activitat suspesa o no presentada en la convocatòria oficial. Els criteris seran els mateixos que els indicats anteriorment. De manera excepcional, si el/la docent ho considera necessari, es podrà plantejar una avaluació única. L'alumnat que hagi aprovat l'assignatura a l'avaluació continuada i vulgui millorar la nota d'algun dels apartats es podrà tornar a presentar a la convocatòria oficial (i comunicar-ho amb antelació al professorat). En el moment d'entrar a la prova, la nota anterior quedarà anul·lada i es substituirà per la nova qualificació obtinguda (per tant, en cas de suspendre la segona prova l'alumnat haurà de repetir l'assignatura). D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives presencials estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Pujadas, J.J., Comas d'Argemir, D., Roca, J., Etnografía, Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2007
Zarco, J., Ramasco, M., Pedraz, A., Investigación cualitativa en salud, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2019
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Elena Sinobas, P., Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, en línia, 2011
Gerrish, K., Lacey, A., Investigación en Enfermería, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2008
Lleixà M., Montesó, P., Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, Tarragona: Publicacions URV, 2015
Salamanca, A. B., El aeiou de la investigación en Enfermería, Madrid: Fuden, 2013
Taylor, S. J., Bogdan R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós, 1987
Vázquez, M. L. et al., Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, Cali: Universidad del Valle, 2017
Piqué J., Camaño, R., Piqué, C., Escribir y publicar en Enfermería, València: Tirant Humanidades, 2011
|
|
Complementària |
|
Hi haurà una bibliografia
complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|