DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ I ANÀLISI QUANTITATIVA Codi 18615101
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta és una assignatura sobre metodologia quantitativa de la recerca i d'anàlisi de dades quantitatives.</p><div><br /></div><div>En aquesta assignatura s'aborden procediments bàsics i avançats de l'anàlisi de dades la fulla de càlcul Excel. També es realitzaran exercicis amb el paquet estadístic SPSS, PSPP i Epidat.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 CT1.Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Dissenyar investigacions quantitatves. AC7
AC8
AC13
2. Fundamentar teòricament la investigació científica i la seva aplicabilitat. AC7
AC8
AC14
3. Analitzar els resultats de la informació en forma de dades quantitatives. AC7
AC16
AC17
4. Elaborar resultats de caràcter acadèmic i científic. AC7
AC8
RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés) RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe) RA3. L’estudiant presenta i defensa eltreball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa) BC1

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic I 1.1. Presentació de l'assignatura

1.2. Introducció a l'anàlisi de dades quantitatius: conceptes bàsics I

Bloc temàtic II 2.1. Distribució de variables discretes: Binomial, Poisson, Multinomial.
2.2. Distribució de variables contínues: Normal, T de Student, Chi-cuadrat.
Bloc temàtic III 3.1. Tècniques de mostreig.
3.2. Inferència estadística I: estimació de mitjanes i proporcions.
Bloc temàtic IV 4.1. Inferència estadística II: contrast d'hipòtesis.
Bloc temàtic V 5.1. Anàlisis de l'associació entre variables qualitatives.
5.2. Taules de contingència.
5.3. Càlcul de riscos.
5.4. Càlcul de les OR.
5.5. Proves diagnòstiques
Bloc temàtic VI 6.1. Anàlisi de l'associació entre variables quantitatives.
6.2. Covariança i correlació.
6.3. Coeficients per a variables ordinals.
Bloc temàtic VII 7.1. Comparació de mitjanes.
7.2. ANOVA.
Bloc temàtic VIII 8.1 Com combinar diferents anàlisi en la investigació quantitativa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 14 34
Resolució de problemes, exercicis
30 28 58
Activitats d’auto seguiment
10 10 20
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves de validació
1 1 2
Proves objectives de preguntes curtes
10 10 20
Proves de validació
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels continguts, l'avaluació i el seguiment de l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament teòric dels continguts
Resolució de problemes, exercicis Realització de problemes
Activitats d’auto seguiment Seguiment de les video classes
Atenció personalitzada Atenció tant virtual com en tutoria

Atenció personalitzada
 
Proves de validació
Descripció
Atenció de les pràctiques realitzades en entorn informàtic. Seguiment del treball individual i/o en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Resolució de 6 activitats al llarg del curs consistents en exercicis pràctics dels Blocs temàtics 60%
Activitats d’auto seguiment Participació de l'alumnat en el seguiment de les videoclasses 0%
Proves objectives de preguntes curtes 6 Proves pràctiques individuals, d'una hora de duració, que incloen preguntes curtes sobre cadascun dels Blocs temàtics del curs. Cada prova es realitzarà immediatament després de finalitzar cada Bloc temàtic. 40%
Altres

Atenció tant virtual com en tutoria

0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA:

Consta de:

- 6 activitats que l'alumnat haurà de realitzar individualment i entregar en la data prevista. Les sis activitats compten un 60% de la nota final.

- 6 proves individuals (d'una duració d'una hora cadascuna) que es realitzaran online, tot l'alumnat en dia i hora definida pel professor, immediatament després de finalitzar cada Bloc temàtic. Aquestes 6 activitats corresponen al 40% de la nota final.

En cas de no complir amb el lliurament de les activitats i les proves de l'avaluació continuada, hi haurà la possibilitat de recuperar cada prova i activitat a final de curs.


Fonts d'informació

Bàsica

BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I., Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, , Barcelona, Editorial Portic, 2000

ÁLVAREZ CÁCERES, R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid, Diaz de Santos, 2007


FARRÉ, M.; RUIZ, A., Pràctiques d’estadística amb SPSS, , 1999 Barcelona
FILGUEIRA, E., Análisis de datos con SPSSWIN, , 2001 Madrid
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi bivariable de dades estadístiques, , 1999 Barcelona
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi multivariable de dades estadístiques, , 2000 Barcelona
SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J., Manual de análisis de datos, , 1995 Madrid

Complementària

 NAVARRO RUBIO, M.D., Encuestas de salud, CIS. Cuadernos Metodológicos, , 1994 Madrid

AZOFRA, H.J., Cuestionarios, , 1999 Madrid

BERICAT, E., La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , 1998 Barcelona

BISQUERRA, R., Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1, 1989 Barcelona

CEA D’ANCONA, Ma A, Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, , 1996 Madrid

DOMENECH,J., Tablas de estadística, , 1992 Barcelona

GARCÍA FERRANDO,M., Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, , 1979 Madrid

GARCÍA FERRANDO,M., Socioestadística, , 1985 Madrid

GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F., El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, , 1994 Madrid

GOODALE,J.G., La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, , 1990 Madrid

LUQUE MARTÍNEZ,T., Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, , 2000 Madrid

QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L., Manual de recerca en ciències socials, , 1997 Barcelona

ROJAS TEJADA,A.J.; et al., Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, , 1999 Madrid

SIERRA BRAVO,R., Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, , 1995 Madrid

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura exigeix familiaritat amb el full de càlcul Excel, així com amb els conceptes estadístics bàsics. Es recomana la preparació individual prèvia en conceptes estadístics, tant de l'estadística descriptiva com de la inferencial. Així mateix, es recomana una preparació prèvia bàsica del full de càlcul Excel. Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent