Type A
|
Code |
Competences Specific | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A3 |
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
Saber interpretar les dades d'evolució temporal de sistemes químics i extreure paràmetres cinètics
| | A8 |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics i a sistemes en equilibri
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Recordatori de conceptes termodinàmics |
Equacions d'estat.
Relacions i funcions termodinàmiques.
Gasos ideals.
Balanços de matèria i energia.
1ra, 2na i 3ra lleis.
Energia lliure de Gibbs i potencial químic.
|
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases.
Substàncies pures.
Sistemes multicomponent.
Diagrames de fases. |
Dissolucions |
Composició i magnituds de mescla,
Dissolucions ideals i diluïdes ideals.
Desviació del comportament ideal. |
Equilibri químic |
Estequiometria i grau d’avanç.
Condicions d’equilibri.
Constant d’equilibri.
Reacció en fase gasosa.
Reacció en fase líquida.
|
Recordatori de conceptes de la cinètica química |
Velocitat de reacció: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat.
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Constant aparent, pseudoordre.
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció
Mètode d'integració per reaccions senzilles
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent
Tècniques experimentals per a la determinació de les velocitats de reacció
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius.
Teoria d'Arrhenius: Complex activat i factor de freqüència.
Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Reaccions oposades.
Reaccions paral·leles o competitives.
Reaccions consecutives.
Influència de la temperatura en reaccions complexes. |
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes.
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció.
Aproximació de l'estat estacionari.
Exemples de mecanismes coneguts.
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
15 |
25 |
Sessió Magistral |
|
13 |
19.5 |
32.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
19.5 |
27.5 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Recordatori de conceptes vistos en Química General, relacionats amb la Termodinàmica i la Cinètica Químiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a l'aplicació dels conceptes adquirits durant les classes teòriques.
|
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels diferents temes, amb suport de materials accessibles a través de Moodle. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentari i/o resolució a classe de problemes prèviament lliurats als alumnes. |
Atenció personalitzada |
Discussió individual o grupal de dubtes fruit de la resolució de problemes o la revisió de conceptes.
|
Description |
Atendre als alumnes de forma individual, o grupal si s'escau, per
tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i
competències socials. Les consultes es faran, preferiblement i en
la mesura de les possibilitats, mitjançant visites concertades a
l'horari d'atenció en els respectius despatxos dels professors. Tant els horaris com les vies d'atenció a l'alumnat
s'establiran al començament del curs i seran informats a l'espai Moodle a
l'igual que les vies per comunicar-se. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluen a través de l'informe i d'una pregunta en alguna de les proves objectives, segons calendari. |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran dues proves parcials, en dates fixades al calendari de proves publicat pel centre. Cada una d'elles estarà dedicada a una de les parts de l'assignatura, és a dir, Termodinàmica i Cinètica Química. Ambdós parcials tindran el mateix pes, 45% + 45%. |
90 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
És condició necessària però no suficient obtenir una qualificació com a mínim de 3.5 a cada prova parcial per tal de procedir a fer mitjana. igualment, a l'apartat de laboratori, es permetrà una absència de 3 h com a màxim, altrament aquesta part es valorarà amb un 0. La segona convocatòria substitueix les proves parcials i consistirà en una prova escrita constituïda per dues parts dedicades a Termodinàmica i Cinètica Química, respectivament. En el cas que alguna de les proves parcials s'hagi qualificat amb 5 o més, la nota es mantindrà i només caldrà completar l'altra part en un temps proporcional al seu pes. En aquesta segona convocatòria també aplica la condició necessària. Així mateix, es mantindrà la qualificació obtinguda a l'apartat de laboratori. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells, que no siguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa en alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
I. N. LEVINE, Fisicoquímica, vols I y II,, Mc Graw-Hill,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, Physical Chemistry for the Life Sciences, Freeman,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, The elements of Physical Chemistry, Freeman,
P.W. ATKINS, Química Física, Omega,
I. N. LEVINE, Problemas de Fisicoquímica, McGraw-Hill.,
|
|
Complementària |
|
|
Subjects that continue the syllabus |
ENGINYERIA DE BIOREACTORS/19204119 | PROCESSOS DE SEPARACIÓ I PURIFICACIÓ/19204120 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
ENGINYERIA BIOQUÍMICA/19204118 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
QUÍMICA I/19204009 | QUÍMICA II/19204010 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|