Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Ser capaç d'aplicar adequadament la química a l'enologia.
Ser capaç d'utilitzar els coneixements sobre la composició química del vi per dominar les pràctiques enològiques.
Ser capaç d'utilitzar la composició química del vi i la seva evolució per poder respondre davant d'un problema enològic concret i / o donar els consells i prescripcions necessàries.
Demostrar sentit crític en la lectura de treballs científics relacionats amb el temari de l'assignatura
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. ENOGRAFIA |
1.Composició química general del vi. L’aigua, importància enològica. Determinació d’addicions fraudulentes mitjançant l'estudi isotòpic.
2. Àcids orgànics d'origen natural i fermentatiu.
3. Composició mineral.
4.Carbohidrats i polisacàrids.
5. Productes volàtils i aromàtics. Els alcohols, l'etanol. L'acetaldehid, terpens i èsters.
6. Compostos polifenòlics: àcids fenòlics, flavonoides i tanins hidrolitzables.
7.Compostos nitrogenats. Vitamines. |
2. PROCESSOS ÀCID- BASE |
1. Importància enològica de l'acidesa: propietats dependents.
2. Mesures enològiques d'acidesa: Atot, Acen, pH, Avol. Acidesa i caràcters gustatius.
3. Balanços acidimètrics: estat dels àcids del vi, d'anions i cations, d'àcids orgànics.
4. Capacitat amortidora del vi.
5. Modificacions naturals de l'acidesa
6. Correcció química del pH del vi. Conseqüències químiques i determinació de fraus. |
3. PROCESSOS D'OXIDACIÓ I REDUCCIÓ |
1.Potencial redox en enologia. Sistemes redox.
2. Mesures i control redox del vi: mesura del potencial redox, de l'oxigen dissolt, de la capacitat reductora d'un vi.
3. Evolució dels sistemes redox al vi. Dissolució d'oxigen, evolució de l'oxigen dissolt.
4. Redox i caràcters gustatius. Generació de mercaptans. |
4. COL.LOIDES I PRECIPITACIONS. Clarificació i estabilitat del vi. |
1. La netedat del vi. Mètodes d'avaluació.
2. Química dels col.loids. Col.loids naturals i de formació accidental.
3. Clarificació dels vins: propietats químiques dels clarificants.
4. Caracterització dels precipitats. Fonaments i tractaments correctors.
5. L'estabilitat del vi. Controls d'estabilitat. |
5. QUÍMICA DEL COLOR DEL VI |
1. Antocians: equilibri químic i color, influència del pH i del SO2, oxidació, degradació i copigmentació.
2. Proantocianidines: polimerització, reacció amb proteïnes, carbohidrats i antocians. Oxidació. |
6. L'ENVELLIMENT DEL VI |
1. Fenòmens químics de l'envelliment: transformació de la matèria colorant. Esterificació. Importància enològica de l'acetat d'etil. Dissolució dels constituents aromàtics de la fusta. 2. Química del suro: aromes procedents del suro, mecanismes de formació. 3. Envelliment artificial. |
7. ADDITIUS |
1. Acció del SO2. Equilibris de dissociació i combinació. Influència organolèptica. Factors.
2. Altres additius. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
9 |
17 |
Sessió Magistral |
|
45 |
54 |
99 |
Debats |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
25 |
29 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, metodologia a seguir, la bibliografia més adient i la forma d’avaluació. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es resoldran a classe qüestions relacionades amb la teoria, problemes pràctics relacionats amb la detecció de l’aguat, paràmetres analítics de l’acidesa, desacidificacions i acidificacions i precipitacions. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura i es comentaran breument els articles als quals podran accedir als alumnes a través del Moodle. En aquest sentit, l’alumne disposarà, mitjançant el Moddle, de documents, publicacions i treballs relacionats amb linees de recerca actuals en l’àmbit de la química enològica i amb el temari de l’assignatura. L’accés a aquesta informació és voluntària i es proporciona per a que l’alumne pugui ampliar aquells aspectes de l’assignatura que puguin ser-li d’interès. |
Debats |
Discussió a l’aula sobre temes concrets relacionats amb els continguts de l’assignatura que s’estan impartint. |
Atenció personalitzada |
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes |
Descripció |
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
8% |
Debats |
|
Es valorarà:
- com s'apliquen els coneixements explicats a la classe magistral
- la discussió, amb base científica, sobre qüestions concretes relacionades amb temes de l'assignatura |
2% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. A la primera convocatòria es realitzaran un total de 4 proves de preguntes curtes al llarg de l'assignatura |
30% (test 1),
20% (test 2),
20% (test 3),
20% (test 4).
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Les proves de preguntes curtes correspondran a quatre controls que es realitzaran al llarg de l'assignatura. S'aplicarà per defecte l'avaluació continua. Si un alumne, per qüestions laborals o estada Erasmus, desitja renunciar a l'avaluació continua ho haurà de sol.licitar formalment per escrit, abans de la realització del primer control, seguint el model que es proporcionarà a l'alumne a través de la plataforma Moodle. En aquests casos els quatre controls, els debats i els exercicis seran substituïts per una prova única que correspondrà al 100% de la nota final Segona convocatòria: els quatre controls, els debats i els exercicis seran substituïts per una prova única, que correspondrà al 100% de la nota final.
NOTA: Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
L. USSEGLIO-TOMASSET, Química Enológica, darrera edició, Technique & Documentation - Lavoisier, Paris
J.J. MORENO VIGARA, R.A. PEINADO AMORES, Química Enológica, darrera edició, Mundi-Prensa-AMV Ediciones
A.D. WEBB (editor), Chemistry of Winemaking, darrera edició/versió online, Advances in Chemistry Series nº 137. American Ch
R. S. JACKSON, Wine Science, principles and applications, darrera edició, Academic Press, San Diego
J. RIBÉREAU-GAYON, Y. GLORIES, A. MAUJEAN, D. DUBOURDIEU, Handbook of Enology, darrera edició, John Wiley and Sons, Chichester
Ph.D. YAIR MARGALIT, Concepts in Wine Chemistry, darrera edició, San Francisco
J. FARKAS, Technology and Biochemistry of Wine, darrera edició, Gordon and Brach Science Publishers, New York
B. W. ZOECKLEIN, K.C. FUGELSANG, B.H. GUMP, F.S. NURY, Wine Analysis and Production, darrera edició, Chapman & Hall, New York
To be consulted in the Moodle platform, Websites provided in class throughout the coursego de la asignatura, ,
To be consulted in the Moodle platform, Scientific publications Websites provided in class throughout the course, ,
|
|
Complementària |
R.B.BOULTON, V.L.SINGLETON, L.F.BISSON, R.E.KUNKEE, Principles and Practices of Winemaking, última edición, The Chapman & Hall Enology Library, New Yo
C. FLANZY, Enología: fundamentos científicos y tecnológicos, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones, 2ª edición
R. MOLINA, Teoría de la clarificación de mostos y vinos y sus aplicaciones prácticas, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones
R.J. CLARKE, J. BAKKER Editors, Wine flavour chemistry, última edición, Blackwell Publishing
A.L. WATERHOUSE, J.A. KENNEDY Editors, Red wine color. Revealing the Mysteries, última edición, ACS Symposium Series 886
J. BLOUIN, E. PEYNAUD, Enologia práctica, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones
E. PRIMO YÚFERA, “Química Agrícola III. Alimentos”, Cap.5, última edición, Ed. Alhambra
C.S. OUGH DSc, MS, Winemaking Basics, última edición, Food Products Press, New York
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENOLOGIA GENERAL I/19224106 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA II/19224009 | QUÍMICA I/19224008 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana a l'alumnat que no tingui bons fonaments de química orgànica i analítica que faci una revisió a l'inici de l'assignatura sobre: formulació orgànica, principals reaccions orgàniques, equilibris àcid-base, equilibris redox i conceptes bàsics sobre precipitacions.
NOTA LEGAL
La informació continguda a l' espai Moodle de l'assignatura (vídeos, presentacions en power point, documents docents, etc) està sotmesa a drets d’imatge, protecció de dades de caràcter personal i propietat intel·lectual. En aquesta assignatura no es dona consentiment per realitzar gravacions de les classes ni reproducció o transmissió total o parcial de la informació continguda en l'espai Moodle, fora d'aquest espai. De fer-ho sense aquest consentiment i autorització es pot incórrer en una falta disciplinària i també en una denúncia penal. (Servei d’assessoria jurídica de la URV) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|